Fenntarthatóság

Ezt javasolja az Európai Bizottság a KKV-k ESG-ben való részvételéhez

1. Jogszabályi háttér

2025. január 5-én hatályba lépett az (EU) 2022/2464 irányelv (ismert nevén CSRD), amely előírja a nagyvállalatok és bizonyos tőzsdén jegyzett cégek számára a fenntarthatósági információk közzétételét az európai fenntarthatósági beszámolási standardok (ESRS) szerint. E szabályozás célja, hogy a befektetők és egyéb érintettek megbízható, összehasonlítható és lényeges információkhoz jussanak a vállalatok környezeti, társadalmi és irányítási hatásairól, valamint az azokkal összefüggő kockázatokról és lehetőségekről.

Csíra, Üzem, Palánta, Élet, Természet

Forrás: pixabay

2. Az értéklánc-hatás és leszivárgás problémája

Noha a CSRD elsősorban nagyvállalatokra és tőzsdén jegyzett kkv-kra vonatkozik, a hatása közvetetten a többi kis- és középvállalkozásra is kiterjed. Ez az ún. „értéklánc-hatás”, amelynek lényege, hogy a CSRD alá tartozó vállalatok kötelesek fenntarthatósági adatokat szolgáltatni az értékláncuk egészéről, így információt kérnek partnereiktől, beszállítóiktól – köztük nem jegyzett kkv-któl is. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy még azok a vállalkozások is jelentős adatigényekkel szembesülnek, akikre formálisan nem vonatkozik a CSRD.

Ez a „leszivárgó” hatás komoly adminisztratív és szakmai terhet ró a kkv-kra, akiknek gyakran sem erőforrásuk, sem szakértelmük nincs fenntarthatósági jelentések készítéséhez. A különböző partnerek részéről érkező, eltérő tartalmú és formájú adatkérések tovább növelik az átláthatatlanságot és az adminisztrációs terheket.

3. Az önkéntes standard szükségessége

A fentiek miatt az Európai Bizottság felismerte: szükséges egy önkéntes, egységesített és arányos fenntarthatósági beszámolási keret kidolgozása, amelyet a nem tőzsdén jegyzett kkv-k is alkalmazhatnak. Ez lehetővé teszi számukra:

  • hogy strukturált módon, szabványos formában szolgáltassanak adatokat nagyvállalati és pénzügyi partnereik felé,
  • hogy csökkentsék a különféle egyedi adatkérésekre való reagálásból eredő terheket,
  • hogy könnyebben jussanak hozzá fenntartható finanszírozási forrásokhoz.

4. Az Omnibus csomag és a szabályozás átalakulása

A jogi környezet átalakulását tovább erősítette az Európai Bizottság által 2025. február 26-án benyújtott „egyszerűsítésről szóló Omnibus javaslatcsomag”, amely a CSRD és más irányelvek módosítását kezdeményezte.

A csomag egyik kulcseleme az volt, hogy:

  • csökkenteni kívánja a kötelező beszámolási hatály alá tartozó cégek körét, és
  • csak az 1000 főnél több alkalmazottat foglalkoztató nagyvállalatokra korlátozná a kötelező fenntarthatósági jelentést.

Ez azt jelenti, hogy a kisebb nagyvállalatok és a tőzsdén jegyzett kkv-k kikerülnének a kötelező ESRS-hatás alól, és számukra – valamint a nem jegyzett kkv-k számára – csak önkéntes standard lenne alkalmazandó, felhatalmazáson alapuló jogi aktus keretében.

Az Omnibus javaslat megerősíti az ún. „értékláncplafont” is mely szerint a nagyvállalatok nem kérhetnek a beszállítóiktól több információt, mint amit a VSME-standard indokolttá tesz. Ez gyakorlatilag védi a nem jegyzett kkv-kat a túlzott adatkérésektől, és még sürgetőbbé tette egy ilyen önkéntes keretrendszer elfogadását.

5. A VSME-standard kidolgozása

Már korábban, a CSRD hatályba lépésekor a Bizottság felkérte az EFRAG-ot, hogy dolgozzon ki egy önkéntes fenntarthatósági beszámolási standardot a nem tőzsdén jegyzett mikrovállalkozások és kkv-k számára (VSME). A cél: egységes, könnyen alkalmazható keretet biztosítani számukra, amely válasz a piaci szereplők adatigényeire.

A VSME-standard két modulból áll:

  • Alapmodul mely a leggyakoribb, piaci szempontból lényeges fenntarthatósági adatokat tartalmazza.
  • Átfogó modul mely a további, kiegészítő adatpontokat tartalmaz a részletesebb jelentést készíteni kívánó cégeknek.

A standard kialakítása során az EFRAG széles körű nyilvános konzultációt és tesztelést folytatott le, és a kkv-k többsége támogatta a kezdeményezést.

6. Az ajánlás elfogadása

július 30-án az Európai Bizottság elfogadta a (EU) 2025/1710 számú ajánlást, amely hivatalosan is javasolja a VSME-standard alkalmazását:

  • a nem tőzsdén jegyzett kkv-knak és mikrovállalkozásoknak, amelyek önkéntesen kívánnak fenntarthatósági információt közölni;
  • a nagyvállalatoknak és pénzügyi intézményeknek, hogy ezt a standardot használják az adatkérések során, ne pedig saját kérdőíveiket;
  • a tagállamoknak, hogy technikai és digitális eszközökkel támogassák a standard bevezetését és terjesztését.

7. Összegzés

A (EU) 2025/1710 ajánlás közvetlen válasz egy egyre sürgetőbb problémára, hogyan lehet úgy biztosítani a fenntarthatósági információáramlást, hogy az ne terhelje aránytalanul a kisvállalkozásokat.

A VSME-standard egy költséghatékony, egyszerűsített, önkéntes keretet biztosít a kkv-knak:

  • csökkenti az adminisztratív terheket,
  • összehangolja a nagyvállalati elvárásokkal az adatszolgáltatást,
  • elősegíti a zöld finanszírozáshoz való hozzáférést,
  • és lehetővé teszi, hogy a kkv-k aktív szereplői legyenek az európai fenntarthatósági átmenetnek.

Mindez különösen indokolttá vált az Omnibus javaslatcsomag nyomán, amely lényegében a jövő fenntarthatósági jelentéstételének kettős rendszerét vetíti előre mely a nagyvállalatokra kötelező, a kisebb cégek számára önkéntes.

A VSME-standard és az ajánlás nem egyszerű „adminisztrációs könnyítés” ez egy strukturált válasz a zöld átállás komplex kihívásaira. Segít egyensúlyt teremteni a szabályozás, a piaci igények és a vállalkozások teherbíró képessége között különösen a kkv-k esetében, akik az európai gazdaság gerincét adják.

Források: forrás_1.forrás_2

 

Agrotrend.hu/ NAK

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés