Hírek

Visszalépés a minőségi élelmiszer-fogyasztásban

A magyar társadalomban sokan nem azt az élelmiszert veszik meg, amit szeretnének, hanem azt, amire pénzük van – hangzott el az Erste Bank elemzői háttérbeszélgetésén. A minőségi élelmiszer-fogyasztásában emiatt több évet elveszítettek a magyar fogyasztók. Az InfoRádió Fórián Zoltánt, az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértőjét kérdezte.

“Alapvető közgazdasági összefüggés, hogy a magas árak a kereslet csökkenését eredményezik, ami a magyarországi élelmiszerpiacon is kézzelfogható” – mondta az InfoRádióban Fórián Zoltán.

Az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértője emlékeztetett: nem is olyan rég még arról esett szó, hogy milyen kedvező fordulatot vett, milyen kedvező irányba halad az élelmiszer-kereslet. Amikor még emelkedtek a fizetőképes keresletek és a tudatosság, nagyon kedvező pályán voltunk, és ebbe „tenyereltek bele” az inflációs időszakok.

„Ezek hatása olyan, mintha képletesen a feje tetejére állítanánk az élelmiszer-piramist, amiből potyogni kezdenek a magas hozzáadott értékű termékek” – magyarázta a szakértő, kiemelve: ez történik most.

Forrás: pixabay.com

“Bár eddig is nagyon szerettük a kedvezményeket, most aztán igazi divatja van az élelmiszer-piaci akcióknak, vagyis a kereskedelmi márkák felé fordultunk, és még inkább a legolcsóbb árukat keressük. Mindez nyilván összefüggésben áll a fizetőképességgel, és csak akkor várható ebben fordulat, ha tartósan visszatérünk majd a reáljövedelmek emelkedési időszakába” – tette hozzá Fórián Zoltán.

A vezető agrárszakértő érdekességként jegyezte meg, hogy eközben a vendéglátás volumene is csökken. Azonban értékben masszívan emelkedik, ahogyan az élelmiszer-kiskereskedelemben a kereslet is. Tehát egyértelmű, hogy az akciók struktúrája nagyon nagy befolyással van arra, hogy milyen – egészséges – élelmiszereket fogyaszt a magyar lakosság.

Leszögezte, a vásárlóknak az a fajta tudatossága, amit korábban a pénztárcájuk megengedett, mára háttérbe szorult. A minőséggel szemben az ár került az első helyre. Ismét „nemzeti sport” lett az akcióvadászat.

Azzal kapcsolatban, hogy mennyi idő alatt lehet visszatérni oda, hogy ismét a jobb minőségű, adott esetben a prémium termékek legyenek a kelendőbbek, Fórián Zoltán kifejtette: Egyszerre több tendencia is van az élelmiszerpiacon. Tehát a fent fókuszba állított olcsóbb termékek mellett azért léteznek a közép- és felső kategóriás élelmiszer-keresleti modulok is. A szerkezet pedig akkor fog elmozdulni utóbbiak irányába, ha a lakossági fizetőképesség látványosan emelkedni fog.

„Van ennek egy makrogazdasági jellemzője, miszerint a jövedelem növekedésével a lakosság először a nagyberuházásait – lakásfelújítás, autó például – kezdi el pótolni, és csak valahol a sor végén áll az, hogy egyre több és jobb minőségű élelmiszerre fordítja a kiadásait.” Vagyis a „visszatérés” nem egy rövid távú jelenség, évekbe is telhet – emelte ki.

Ilyen szempontból tehát éveket veszített el a magyar fogyasztó, de van remény, „fény az alagút végén”.

„És a tudatosság azért jelen van, így aki megteheti, az nyilván az egészséges életmódot támogató élelmiszereket választ, miközben van egy nagyon masszív és szélesedő szegmens, amely viszont kényszerből tudatos; táplálkozási zavarokkal küzdő emberek, akik nem tudják alább adni, hogy azt a típusú élelmiszert vásárolják meg, amelyre szükségük van” – tette hozzá az Erste Agrár Kompetencia Központ vezető agrárszakértője.

agrotrend.hu / infostart

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés