Hírek
Változott az EU növényvédelmi szabályozása
2025-ben számos fontos változással kell számolni a növényegészségügy területén is.
A (EU) 2016/2031 rendeletben meghatározott többéves felderítési programok, a vizsgálatköteles nemzárlati károsítók jelenlétére vonatkozó értesítések, a körülhatárolt területekre és a károsítók felderítésére vonatkozó egyes jelentések követelményei, a behozatali tilalmaktól és a különleges behozatali előírásoktól való átmeneti eltérések eljárása, a magas növényegészségügyi kockázatot jelentő növényekre, növényi termékekre és egyéb anyagokra vonatkozó átmeneti behozatali előírások, valamint az (EU) 2017/625 rendeletnek egyes meg nem felelésről szóló értesítésben történt módosítás a (EU) 2024/3115 rendelete alapján.
A digitalizált eljárások előmozdítása és az adminisztrációs terhek csökkentése érdekében az elektronikus értesítési rendszer használata kötelezővé vált. Ez kiterjed a körülhatárolt területeken meghozott intézkedésekre, a körülhatárolás feloldásáról szóló értesítésekre, továbbá az éves felderítések eredményeiről készült bizottsági jelentésekre is. Az elektronikus rendszer használata a védett zónás zárlati károsítókra végzett felderítések esetében is kötelező. Az elektronikus értesítési rendszert a Bizottság hozza létre. A többéves felderítési programok időszaka öt évről tíz évre módosul. A programokat ennek megfelelően a növényegészségügyi helyzet alapján felül kell vizsgálni és naprakésszé kell tenni. Az értesítéseket szintén elektronikusan kell benyújtani. A tapasztaltak alapján a Bizottság egy szakértőkből álló uniós növényegészségügyi vészhelyzeti csoportot hoz létre, mely a tagállamok kérésére a zárlati károsítók új megjelenésével kapcsolatos intézkedéseket támogatja. A tanácsadás kiterjed többek között a károsítók elterjedésének megelőzésére, felszámolására, a tudományos- és technikai irányítás támogatására, a laboratóriumokkal és a hatóságokkal való koordinációra is.
A magas növényegészségügyi kockázatot jelentő növények, növényi termékek vagy egyéb anyagok harmadik országból való behozatalának tilalma kapcsán a Bizottság felhatalmazása kiegészült a jegyzékbe vételi jogi aktust részletező információkkal (pl.: bizonyítékok, adatvédelem). Emellett a vonatkozó átmeneti eltérések is módosultak. Csak akkor fogadhatóak el, ha a különleges és egyenértékű előírások mellett a harmadik ország kérelmet nyúlt be, ami garanciát is tartalmaz a megfelelő növényegészségügyi kockázat kezelésére. Az alkalmazott intézkedésekről a harmadik országnak évente jelentést kell készítenie. Amennyiben azok nem kezelik megfelelően a kockázatot, hatályon kívül kell helyezni vagy módosítani kell az átmeneti intézkedést. Továbbá a Bizottság akkor fogadhat el átmeneti eltéréseket, ha a növényegészségügyi kockázat még nem teljeskörűen értékelt, a kockázat elfogadható szintre csökkenthető és a növényt, növényi terméket vagy egyéb anyagot még nem vették jegyzékbe.
Azon növények, növényi termékek és egyéb anyagok, melyek mérete, alakjuk vagy csomagolásuk módja lehetetlenné teszi vagy megnehezíti a növényútlevél elhelyezését, a hozzájuk kapcsolódó növényútlevél fizikai rögzítése nélkül szállíthatók. Emellett a tagállamok határozhatnak úgy, hogy az érintett növény, növényi termék vagy egyéb anyag növényegészségügyi bizonyítványt az Unióba történő beléptetési helyén a hitelesített másolatára vagy az elektronikus értesítési rendszerben szereplő információkra cserélik le. Az utasok személyes poggyászának részeként vagy postai szolgáltatásokon keresztül az Unióba behozott, személyes fogyasztásra vagy használatra szánt növények, növényi termékek vagy egyéb anyagok esetében a növényegészségügyi bizonyítvány vagy egyéb hivatalos igazolás hiányáról szóló egyedi értesítés alól mentesül az illetékes hatóság. A meg nem felelés eseteiről a hatóságnak nyilvántartást kell vezetni, és abból évente jelentést kell készíteni a Bizottságnak és a többi tagállam illetékes hatóságának. A teljes jogszabály IDE KATTINTVA érhető el.
Agrotrend.hu/ NAK