Hírek
Tápiószentmártonban nyílt napot tartanak a homoktövis szüretelésére
Az augusztusra és szeptemberre meghirdetett szüret alatt a résztvevők részletes tájékoztatást kapnak a C-vitaminban rendkívül gazdag gyümölcs feldolgozásáról, valamint megkóstolhatják és haza is vihetik a szuperélelmiszerből készült helyi termékeket.
A homoktövist közel 500 hektáron termesztik ma Magyarországon. Termése bogyós gyümölcs, sugárzó, világos narancssárga színű. Rengeteg vitamint és antioxidánst tartalmaz, emiatt természetes szövetségese immunrendszerünknek a betolakodó baktériumok, vírusok elleni küzdelemben. A csipkebogyó után a homoktövis gyümölcseiben a legmagasabb a C-vitamin-tartalom.
Gyógyhatása és „igénytelensége” (bármilyen talajon megél) miatt mára szinte az egész világon elterjedt. A homoktövis termése időjárástól függően augusztus elejétől szeptember végéig érik, ekkor zajlik a szüret és a feldolgozás is. A homoktövis bogyójának íze kellemes, savanykás, gyakran használják lekvár, szörp vagy gyümölcslé készítéséhez.
A hathektáros tápiószentmártoni bioültetvényén gazdálkodó házaspár, Kiss Attila és Zsíros Tünde 2020 óta állít elő feldolgozott homoktövis-termékeket, különböző ízesítésű gyümölcsleveket, csatnikat, lekvárokat, szörpöket. Utóbbi bodzával kevert változatát arany minősítéssel díjazta a szakértő zsűri a legutóbbi Magyar Ízek Versenyén, ahol elismerést kapott még csatni borkocsonyájuk, az almás-mézes homoktövis lekvárjuk, valamint a mézes és a „sima” homoktövis velőjük is. Nemcsak itthon, de a világ egyik leghíresebb élelmiszer akkreditációs versenyén, az angol Great Taste-en is felfigyeltek a magyar homoktövis-különlegességekre. Tavaly a házaspár chilis szilva csatnija idén pedig borkocsonyájuk és mangó szörpjük gazdagodott egy-egy értékes, a minőséget jelző csillaggal.
Ezeket is megkóstolhatják, akik beneveznek Kisséknél az idei homoktövis-élményszüretre, ahol a birtoklátogatáson szó esik majd a növény jótékony hatásairól, felhasználásáról és feldolgozásáról is. „Az élményszürettel az a célunk, hogy megismertessük ezt a szuperélelmiszert a nagyközönséggel” – fogalmazott Kiss Attila, hozzátéve: ismerőseiktől kapták a tippet, hogy az ötletük pont passzolna a Brancsközösség kampányai közé.
Az ESBANA birtok élményszüretén különböző csomagok közül választhatnak az egészségtudatos érdeklődők, akik közösségi finanszírozás keretében rendelhetik elő a kívánt termékeket. A közösségi finanszírozási kampány az első hazai Kickstarter oldalon, a Brancskozosseg.hu-n fut, és még szűk egy hónapig tart. A kampány pár nap alatt máris elérte a kitűzött cél közel harmadát. A vevők számára abszolút kockázatmentes közösségi finanszírozási modell jellegzetessége, hogy a vásárlók csak akkor kapják meg az előrendelt terméket, ha a kampány eléri a kijelölt célösszeget. Ha nem, akkor hiánytalanul visszautalják a pénzüket.
agrotrend.hu / Greendex