Hírek

Spanyolországban újra szárnyal a gyümölcsfogyasztás

Az élelmiszerbiztonság, a kényelmes vásárlás és az egészségtudatosság lesz a friss gyümölcsök fogyasztásának három legfontosabb tényezője a közeljövőben.

Antonio Alarcón, a Bollo Natural Fruit vezérigazgatója a madridi Fruit Attraction kiállításon tartott előadást a spanyol gyümölcsvásárlási- és fogyasztási szokások alakulásáról. A Kantar Worldpanel által végzett, több mint ezer fogyasztó megkérdezésén alapuló vizsgálat legfontosabb eredménye, hogy az egyre emelkedő árak nem csökkentették a spanyol fogyasztók gyümölcsök iránti keresletét. A válaszadók 70%-a nyilatkozott úgy, hogy naponta fogyaszt friss gyümölcsöt, további 20% pedig legalább hetente háromszor. A narancs, a banán, az alma és a mandarin együttesen több mint 50%-át tette ki az otthon fogyasztott friss gyümölcsök összmennyiségének.

Forrás: pixabay.com

A tanulmány kimutatta, hogy a 45-65 év közöttiek a legrendszeresebb gyümölcsfogyasztók, akik a vásárlás fő mozgatórugójaként az egészséget jelölték meg. Ezzel szemben a fiatalabb fogyasztók (18-35 évesek) nagyobb valószínűséggel vásárolnak akciós gyümölcsöt. Az idősebb fogyasztók gyakrabban vásárolnak márkás gyümölcsöt is, míg a fiatalabb fogyasztók az olcsóbb, saját márkás termékeket részesítik előnyben.

Alarcón szerint meglepő és egyben örvendetes, hogy a COVID-járvány előtti számokhoz viszonyítva a fogyasztók több gyümölcsöt vásárolnak, mint a pandémia előtt. Ez jó hír az ágazat számára, a fő teendő ennek a növekvő trendnek a fenntartása, erősítése lesz.

Arra a kérdésre, hogy milyen tulajdonságok határozzák meg, hogy mit tartanak jó gyümölcsnek, a válaszadók 45%-a a gyümölcsök ízét nevezte meg fő mutatónak, majd a frissesség (18%), az érettség (14%), a szín (13%), a megjelenés (12 százalék) és az, hogy van-e szezonja (11%) következett. Figyelembe véve azonban, hogy a fogyasztók a vásárlás előtt csak ritkán tudják megkóstolni a gyümölcsöt, a tanulmány arra következtet, hogy a vizuális érzékelés játszik kulcsszerepet a vásárlásban, vagyis a fogyasztó az ízeket a vizuális szempontokhoz kapcsolja a vásárlási döntés meghozatalakor.

Összességében a gyümölcsmárkákat a minőség garanciájaként említették, de a gyümölcsmárka megvásárlásának okai eltérőek voltak attól függően, hogy a fogyasztó rendszeres gyümölcsvásárló-e vagy sem. A nem rendszeres vásárlók esetében a leggyakrabban említett vásárlást ösztönző tényezők a garantált minőség (53%), az ár-érték arány (52%) és a termék íze-zamata (49%) volt. A rendszeres gyümölcsvásárlók esetében a márkás gyümölcsök választásának okai némileg változtak: náluk is a garantált minőség maradt ugyan az elsődleges motiváció (40%), ám a második leggyakrabban említett tényező a megjelenés (37%) volt, a harmadik helyen pedig a gyümölcs eredete állt (32%).

Alarcón szerint a kutatás egyik érdekes tanulsága, hogy a márkahű fogyasztók esetében az akciók, promóciók nem kulcsfontosságúak a vásárlás szempontjából. E fogyasztók negyven százaléka azt mondta, hogy az akciók vagy ajánlatok ellenére továbbra is azt a márkás gyümölcsöt fogyasztja, amelyet általában vásárol, ezért egyértelmű, hogy azok a fogyasztók, akik hűségesek egy adott márkához, kevésbé érzékenyek az árváltozásokra.

A jelentés arra is rávilágított, hogy a fogyasztók vásárlási szokásai hogyan változtak az utóbbi évek során: egyre több fogyasztó részesíti előnyben a szupermarketeket és a diszkontokat mint a kisebb zöldségeseket, mivel ezek könnyebb hozzáférést és alacsonyabb árakat kínálnak. A Kantar Worldpanel szerint Spanyolországban a szupermarketek 2024-ben a gyümölcsértékesítés 40,4%-át fogják kitenni, szemben a 2023-as 37,7%-kal. Ezzel szemben a hagyományos zöldségesek piaci részesedése a 2023-as 37,4%-ról 2024-re 34,7%-ra csökken. Érdekes viszont, hogy ez a tendencia nem volt megfigyelhető azon válaszadók körében, akik jellemzően márkás gyümölcsöt vásárolnak – ők ugyanolyan valószínűséggel vásárolnak hagyományos zöldségesnél (65%), mint szupermarketekben (66%).

A friss árut jellemzően zöldségesnél vásárló fogyasztók a közelséget, a bizalmat, a választékot és a szakmai ajánlásokat értékelték a leginkább, míg a szupermarketek választásának leggyakoribb indokai között azt említették, hogy a szupermarketek praktikusabbak a nagyobb bevásárlásokhoz, hosszabb a nyitvatartási idejük és kedvezőbb a gyümölcsök ára.

A tanulmány azt is kimutatta, hogy az online vásárlások száma valószínűleg tovább fog nőni: míg a válaszadóknak csak 18%-a nyilatkozott úgy, hogy valaha is vásárolt már gyümölcsöt online, addig ez az arány a fiatalabb fogyasztók körében 27% volt, akiket inkább a kényelem, a személyre szabhatóság és az árak összehasonlításának lehetősége motivált.

A kutatás összegző része három olyan kulcsfontosságú tendenciát azonosított, amelyek valószínűleg a kategória jövőbeni növekedését elősegíthetik: az élelmiszerbiztonság, a kényelem – különösen a fiatalabb fogyasztók körében -, valamint az egészségtudatosság.

agrotrend.hu / FruitVeB

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Szakmai partner
Nyakas Farm
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés