Hírek

Mennyire drága az élelmiszer Magyarországon?

Ha nem konkrét termékeket, hanem egy általános fogyasztói kosár árát vetjük össze a külföldön jellemző árakkal, akkor a magyarországi árszint az EU átlagát alulról közelíti – jelezte Héjja Csaba, az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágának stratégiai elemzője. Az MBH elemzői azt is megvizsgálták, hogyan alakulhat a közeljövőben az elmúlt 1-2 évben gyengélkedő hazai fogyasztás.

Kétségtelen, hogy lehet tapasztalni különbséget a hazai és a külföldi piacokon elérhető élelmiszerek árai között – jelezte Héjja Csaba, az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágának stratégiai elemzője. Az MBH Bank Ágazati Kitekintő rendezvényén a hazai kiskereskedelmet, fogyasztást és élelmiszeripart vették górcső alá a bank szakértői kedden. Az eseményen reagáltak a sajtóban gyakran megfogalmazott kérdésre, hogy miért drágábbak az élelmiszerek Magyarországon, mint külföldön, és milyen okok állnak az esetleges eltérések mögött.

Héjja Csaba megjegyezte, hogy fontos látni, hogy ez a jelenség mindig ideiglenes és egy-egy konkrét terméknél alakul ki. A háttérben jellemzően az áll, hogy egy-egy élelmiszer nagyipari előállítására specializálódott országokban időnként túltermelés alakul ki, és ilyenkor dömpingáron elárasztják a termékkel az árakra érzékenyebb piacokat.

„A magyar gazdaság adottságai méretgazdasági okokból nem teszik lehetővé, hogy a dömpingáruval versenyezzünk, de nem is ez az optimális út számunkra. A hazai cégeknek a mennyiséggel szemben érdemes inkább a jó minőségű, magasabb árú termékek gyártását fókuszba helyezniük” – világított rá a szakértő, aki szerint, ha nem konkrét termékeket, hanem egy általános fogyasztói kosár árát vetjük össze a külföldön jellemző árakkal, akkor

A MAGYARORSZÁGI ÁRSZINT AZ EU ÁTLAGÁT ALULRÓL KÖZELÍTI.

Ugyanakkor a magyar élelmiszeripar, ha a kisebb cégeket nézzük, fejlettségben nagy lemaradásban van az uniós országokhoz képest. A hazai nagy élelmiszeripari vállalatok lemaradása azonban szerinte nem jelentős. A lemaradásunkon segíthet egy 1500 milliárdos fejlesztési csomag, amely már úton van – jelezte a szakértő. Persze ehhez az is kell, hogy jól fektessék be ezeket a forrásokat.

Újságírói kérdésre, hogy mit vár a kötelező akciózás kivezetésétől, azt válaszolta, hogy ugyan lesznek termékek, amelyek drágulnak, de a bevásárlásunk nem drágul majd összértékben. „Hiszen amikor bevásárolni megyünk, nem 1-2 terméket pakolunk a kosárba, hanem 10-20-at.”

forrás: pixabay

MBH Bank: stabil emelkedés várható a fogyasztásban

A kiskereskedelem egyike azoknak a területeknek, amelyeken keresztül a lakosság leginkább érzékeli a gazdaság uralkodó trendjeit. Nehéz éveken van túl a hazai kiskereskedelem, hiszen a forgalmi adatok a 2022-es csúcs óta folyamatos, hosszan elhúzódó mélyrepülést mutatnak. Az árak emelkedésére a lakosság a fogyasztás szerkezetének és mértékének visszafogásával reagált, mely tényező még ma is érzékelhetően hatást gyakorol az ágazat belső folyamataira. Az MBH szakértői azonban itt már fordulatot látnak.

Az áremelkedés üteme a tavalyi második fél évben kezdett érdemben lelassulni, ugyanakkor a nettó reálbérek már a 2023-as év nyarának végétől dinamikus emelkedésnek indultak, így számítani lehetett arra, hogy a vásárlók óvatossága oldódni fog, és a fogyasztás legkésőbb 2024-ben visszatér az emelkedő pályára – mondta Árokszállási Zoltán, az MBH Elemzési Centrum Igazgatója. Hozzátette, hogy ez a folyamat október óta egyértelműen érzékelhető, ezért nyugodtan kijelenthetjük, hogy a gazdasági növekedés egyik fő támasza a lakossági fogyasztás újbóli megerősödése lesz.

Báthori Bence, az MBH Elemzési Centrum ágazati elemzője szétszálazta, hogy mi történt a kiskereskedelemben:

  • a gépjárműüzemanyag-kereskedelem – az árstop kivezetéséhez kötődő bázishatás megszűnését követően – tavaly év vége óta emelkedő pályát mutat,
  • az élelmiszer-fogyasztás esetében az elmúlt szűk egy évben, tavaly nyár óta szintén láthatóak a stabil visszaépülés jelei,
  • a nem élelmiszer jellegű kiskereskedelmi fogyasztás nagyjából negyedéves csúszással követte az üzemanyag- és az élelmiszer-kategóriákat a pozitív előjelű volumenváltozásban,
  • a legutóbbi adatokból az látszik, hogy két és fél éve most először mutatta a nem élelmiszer kategória a legnagyobb éves növekedést a három kategória közül, ráadásul havi alapon is bővülés látható.

A szakértő kiemelte, hogy a nem élelmiszer kategóriában is további emelkedésre számítanak, részben a tavaly elhalasztott, az otthonfelújítási program hatására felpörgő bútor-, háztartásicikk- és vásárlások pótlása, részben építőanyag-vásárlások miatt.

Forrás: pixabay.com

Gyorsabb és kényelmesebb lesz a vásárlás

Napjainkban egyértelműen a bankkártya számít a legnépszerűbb eszköznek; jelenleg több mint 10 millió darab van forgalomban, ebből mintegy 2,5 millió darabot, azaz az aktívan használt kártyák 34 százalékát mobiltárcákba is regisztrálták – mutatta ki az MBH.

A belföldi bankkártyás vásárlások száma és értéke is dinamikusan növekedett az elmúlt öt évben. A tranzakciók számában mért 2021-es és 2022-es 20% feletti növekedést 2023-ban egy szerényebb, 11,91 százalékos növekedés követte, a tranzakciók értékében azonban ugyanebben az évben 19,67 százalékos növekedés mutatkozott – ismertette Rózsa Richárd, az MBH Bank Daily Banking Üzletfejlesztési vezetője. Elmondta, hogy az elektronikus fizetés jelentősége a piaci szabályozók törekvéseinek megfelelően, a közeljövőben folyamatosan növekedik majd. A Magyar Nemzeti Bank például 2030-as pénzforgalmi stratégiájának céljaként a fizetési folyamatok digitalizálását és a készpénzforgalom visszaszorítását jelölte meg. A stratégia értelmében 2030-ra a hazai gazdaságban a jelenlegi 30 százalékról 66 százalékra kell emelkednie az elektronikus tranzakciók arányának.

A napjainkban is ismert és sokak által használt megoldások mellett a közeljövőben két új technológia is a mindennapjaink részévé válik majd: a kiskereskedelmi cégek szempontjából fontos újítás a Buy Now Pay Later (BNPL) technológia, mely lehetővé teszi a kiválasztott termékek kamatmentes, azonnali megvásárlását – az ellenérték kifizetésének halasztásával, esetleg részletekre bontásával. Ilyen típusú finanszírozási megoldást az MBH Bank a Bupa platformon keresztül, a régióban elsőként kínál a kis- és középvállalatoknak.

A másik fontos innováció az MNB által bevezetett Qvik technológia, mely akár egy QR-kód beolvasásával lehetővé teszi az egyszerű, ingyenes elektronikus fizetést – mutatta be a kiskereskedelmi üzletmenetet nagymértékben megújító, küszöbön álló megoldásokat Zátonyi János, az MBH Bank fizetési innovációért felelős vezetője.

agrotrend.hu / index.hu

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés