Hírek

Ma van 90 éve, hogy elindult az első trolibusz járat Magyarországon

A budapesti 7-es jelzésű trolibusz (1936-tól T jelzéssel) a Bécsi úton, a Vörösvári út és az Óbudai temető között közlekedett. Ez volt a magyar főváros első trolibuszvonala (és országos viszonylatban is az elsők közé tartozik, hiszen előtte csak három rövid életű trolibusz működött a Trianon előtti területeken). A viszonylatot a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt. üzemeltette, a járműveket Óbuda kocsiszín állította ki – olvasható a Wikipedia-n.

1923-ban az akkor frissen megalapított BSZKRT (ejtsd: beszkárt) öt villamosviszonylat létesítésére való kötelezettséget örökölt meg, amelyből az egyiket Óbuda területén, az Óbudai zsidó temetőhöz tervezte megvalósítani. A Vörösvári út és az Óbudai temető közötti szakasz kiépítéséről szerződés is köttetett, azonban a cég ennek kivitelezését a magas költségek miatt éveken keresztül halogatni kényszerült. Ennek pótlására a Székesfővárosi Autóbuszüzem (SZAÜ) 1927. június 5-én elindította a 7-es jelzésű autóbuszjáratát.

Az első budapesti trolibusz. 1933. december 16-tól közlekedett a Vörösvári út és az Óbudai temető között 7-es számmal. Forrás: Wikimedia

A BSZKRT-ot azonban továbbra is szerződés kötötte az Óbudai temető villamossal történő kiszolgálásának megteremtéséről, így 1930-ban a villamosnál jóval olcsóbb közlekedési ágazat létesítését álmodta meg a cég: ekkor született meg az első budapesti trolibuszvonal terve.

1933 márciusában elfogadták a tervet, majd augusztusban megkezdődtek az építési munkálatok is. A 2,7 km hosszú vonal felavatására december 16-án került sor.

Az óbudai troli – a buszjárat nyomán – a 7-es jelzést kapta. A két végállomásánál – a Vörösvári útnál és a temetőnél – egy-egy hurokforduló lett kialakítva. A vonal mentén nem alakítottak ki váltót, szakaszszigetelést, sőt külön járműtelepet sem építettek a kocsiknak: a vonalra vásárolt három trolibuszt (kettő Ganz-, és egy MÁVAG-típusú) az Óbuda villamoskocsiszínben tárolták.

1936 februárjában a viszonylat jelzése T-re módosult (ekkor kapta meg a számot a Rákóczi úton májustól közlekedő 7-es busz).

1941. szeptember 9. és október 9. között a járműveket jobb oldali közlekedésre alkalmassá alakították át (az autóbuszokhoz képest nemcsak az ajtók, de a vezetőállás másik oldalara történő átszerelését is előírták), ekkor pótlóbuszok közlekedtek a vonalon.

Az óbudai troli végét egy 1944. szeptember 21-én bekövetkezett légitámadás jelentette, amelyben jelentős károkat szenvedett a vonal nagy része. Ekkor ismét autóbuszüzemet vezettek be, ami egészen karácsonyig működött, végül ez is megszűnt.

agrotrend.hu / Wikipedia

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szakmai partner
Nyakas Farm
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés