Hírek

Így zajlott le a BioFach nemzetközi bio élelmiszer és bio termék szakkiállítás

2024. február 13-16. között zajlott Nürnbergben Európa legjelentősebb ökológiai élelmiszer kiállítása és vására, a BioFach, amelyet idén 35. alkalommal rendeztek meg Németországban. A világviszonylatban is figyelemre méltó eseményen tanúsított ökológiai gazdálkodásból vagy ökológiai állattenyésztésből származó termékek mutatkozhattak be – írták a NAK honlapján.

A kiállítás rendkívül színes és izgalmas volt, volumenét pedig jól jelzi a 128 országból érkezett hozzávetőlegesen 35 ezer szakmai látogató, továbbá a 94 ország 2 550 kiállítója. A rendezvény ideje alatt több, mint 100 konferenciát is tartottak, amelyeken az érdeklődők szabadon vehettek részt.

A kiállítás nem csak az élelmiszerekre fókuszált, a bio kozmetikumoknak is lehetősége volt a megjelenésre.

Fotó: www.biofach.de

A rendezvényen az Agrármarketing Centrum (AMC) szervezésében és támogatásával 12 magyar vállalkozás is bemutathatta termékeit. A résztvevő vállalkozások ökológiai minősítésű zöldségeket, gyümölcsöket, ivóleveket, szárított fűszereket, gluténmentes termékeket, hidegen sajtolt olajokat, ökológiai takarmánykeverékeket és állatgyógyászati készítményeket kínáltak az érdeklődőknek, potenciális beszerzőknek.

A kiállításon a Kelet-Magyarországi Biokultúra Egyesület szervezésében, Szólláth Tibor Nemzeti Agrárgazdasági Kamara környezeti fenntarthatóságért felelős országos alelnök vezetésével 18 fős magyar gazdálkodókból, oktatókból és diákokból álló magyar delegáció is részt vett. A gazdálkodók személyesen és első kézből értesülhettek az élelmiszer újdonságokról, továbbá lehetőségük volt a közös gondolkodás, munka elindítására, illetve a piacra jutási lehetőségek átbeszélésére.

A BioFach keretében zajló előadásokon mutatták be az ökológiai gazdálkodás és élelmiszeripar legfrissebb adatait, globális trendjeit, valamint az ökológiai termékek piaci helyzetét, kereskedelmi adatait, innovációkat az élelmiszeripar/termékek területén is.

Az előadásokból megtudhattuk, hogy 2022-ben az ökológiai gazdálkodással művelt földterületek nagysága 5,1%-kal nőtt az EU-ban, azaz elérte a 16,9 millió hektárt, amely az EU teljes mezőgazdasági területének 10,4%-át jelenti. Mindeközben a bio élelmiszerek értékesítése 2,8%-kal csökkent. Fontos, hogy az EU-s célérték a 25% százalék elérése 2030-ig a teljes mezőgazdasági területek arányához viszonyítva.

Összességében tehát kijelenthető, hogy az ökológiai gazdálkodás alatt álló területek növekedése mindenképpen pozitív tendencia az EU-ban, ugyanakkor az említett kereslet csökkenése mégis akadályozhatja az ambiciózus 25% elérését.  Európában a kereslet enyhe visszaesésének a hátterében a magas infláció és az Ukrajnában zajló háború, illetve annak kereskedelemre ható intézkedései húzódnak.  Világviszonylatban azonban növekedés tapasztalható a biotermékek kereskedelme tekintetében.

Fotó: NAK

Hazánkban a mezőgazdasági területek 6,3%-a állt ökológiai művelés alatt 2022-ben. Ez 320 517 hektárt jelentett. Hazai rövidtávú cél a 10% elérése, hosszútávú a 25%.

A szakértők elmondták, hogy bár jelentős intézkedések történtek az EU-ban az ökológiai ágazat előmozdítása terén az elmúlt években, ugyanakkor még mindig nem elég hatékonyak ezen intézkedések ahhoz, hogy 2030-ra elérje az EU a 25%-os ökológiai területnövekedést az összes mezőgazdasági területhez képest.

További intézményi átalakításokra és kapacitásfejlesztésre van szükség a célérték megvalósításához. Ezen felül még inkább hozzáférhetővé kell tenni a tudást és információt minden releváns szereplő részére az ökológiai értékláncon belül vagy akár fogyasztói szinten.  A probléma részbeni megoldását új intézkedések bevezetésében látják, amely új lendületet adna az ökológiai gazdálkodásnak. Lényeges, hogy az intézkedéseknek nem csak a területnövekedést, de a biotermékek iránti kereslet növelését is szükséges célozniuk.

agrotrend.hu / NAK, Gergely Márta

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szakmai partner
Nyakas Farm
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés