Hírek

Egyre több a nem hagyományos szaloncukor

Széles kínálatból válogathatnak a szaloncukor-vásárlók, a gyártók a hagyományos ízesítések mellett számos különlegességgel is készültek az idei szezonra. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Édességgyártók Szövetségének közös körképe szerint a legtöbb vásárló továbbra is a jó ár-érték arányú, kiváló minőségű alapanyagokból készült édességeket keresi.

Csillogás, Karácsony, Dísz, Ünneplés

Forrás: pixabay

Szaloncukor nélkül nincs karácsony – ezt mindenki tudja, aki a történelmi Magyarország területén él. Bár az elterjedt ízek és a receptúrák sokat változtak az elmúlt 100 évben, a szaloncukor még mindig ikonikus terméke a karácsonyi ünnepkörnek hazánkban, és a határainkon túl élő magyarok körében is. A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Édességgyártók Szövetségének közös körképe szerint a díszes papírba csomagolt édességből évente 3000–3500 tonna fogy el a hazai piacon. Miközben a fogyasztás mennyisége az elmúlt években nem változott, a kereslet szerkezete azonban átalakulóban van. A tradicionális ízek továbbra is nagyon népszerűek, ahogyan a prémium termékek iránt is stabil a kereslet. A piacot azonban egyre inkább kiszorulnak az alacsony kakaó-tartalmú, úgynevezett „álcsokoládés” termékek, amelyek a minőségben már túl nagy kompromisszumot várnak el a fogyasztóktól.

A 2025-ös ünnepi szezonban az látszik, hogy a vásárlók két irányba mozdulnak: egyrészt továbbra is nagyon erős az érdeklődés a hagyományos, nosztalgikus ízek és formák iránt, amelynek zászlóvivője egyértelműen a zselés szaloncukor, amely a klasszikus, narancsos és meggyaromok után mára már számtalan változatban elérhető. Másrészt egyre többen keresik az innovatív, különlegesebb szaloncukrokat, mint például a magas gyümölcstartalmú (körte, áfonya, rumos vagy vörösboros szilva), vagy prémium olajos magvakkal, pisztáciával, vagy diótöltelékkel készült szaloncukrokat.

A nagy áruházláncokban kaphatók márkák mellett erős a kereslet a prémium, kis mennyiségben, cukrászdákban vagy kézműves kisüzemekben készített termékek iránt is, amelyek jellemzően nem is kerülnek kiskereskedelmi forgalomba.

Ami az árakat illeti, a kakaó és az étolaj világpiaci áremelkedése – különösen az előbbi esetében – továbbra is érezteti hatását az édességekkel kapcsolatban, ám a hazai gyártók próbálták a lehető legkisebb mértékben átadni ezt a fogyasztóknak. Az árak kialakításánál a gyártók és a kereskedők számára a minőség megőrzése volt a legfontosabb szempont. A fogyasztói árak érdemben nem emelkedtek nemcsak az ezt megelőző karácsonyhoz, hanem az év eleji időszakhoz viszonyítva sem – mondják a szakértők. Mint kiemelték, a prémium kategóriás szaloncukrok esetében nagyon fontos, hogy milyen arányban és minőségben tartalmaz kakaót, illetve valódi csokoládét a termék – márpedig a termékek kitűnő alapanyagokat igényelnek, így ez az árszint elkerülhetetlen volt a gyártók részéről.

Agrotrend.hu/ NAK 

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés