Hírek

Technika

Az EU újabb törvényjavaslattal kívánja zöldíteni a teherautókat

Brüsszel kibocsátásmentessé tenné a fuvarozást. A teherautóknak emiatt 2040-ig át kell állnia a fosszilis tüzelőanyagokról a megújuló energiaforrásokra.

Az Európai Unió tagországai hétfőn jóváhagyták azt a teherautók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentését célzó törvényt, amely előírja, hogy a térségen belül 2040-től értékesített új nehézgépjárművek többségének kibocsátásmentesnek kell lennie.

Forrás: pixabay.com

A törvény 2040-ig az új nehézgépjárművek szén-dioxid-kibocsátásának 90 százalékos csökkentését írja elő. Ez azt jelenti, hogy a gyártóknak sürgősen meg kell növelniük a kibocsátásmentes teherautók eladásait – beleértve az elektromos és hidrogénüzemű járműveket is –, hogy ellensúlyozni tudják a 2040-ben még eladósorban lévő új, robbanómotoros járművek értékesítését.

Az európai utakon jelenleg a legtöbb teherautó dízelüzemű, amelyek az üvegházhatású gázok kibocsátásáért, illetve a tüdőrákhoz és légzőszervi megbetegedésekhez köthető légszennyezésért leginkább felelősök.

A kontinensen ezek a járművek a teljes kibocsátás negyedét termelik, így az uniós törvényhozás drákói szigorral lépne fel velük szemben:

  • a tehergépkocsi-gyártóknak 2030-ig 45 százalékkal kell csökkenteniük flottájuk szén-dioxid-kibocsátását – a jelenlegi 30-as cél helyett –, 2035-ig pedig ez 65 százalékra nőne;
  • míg a buszoknak 2030-tól 90 százalékának kibocsátásmentesnek kell lenniük, 2035-re pedig ez 100 százalékra emelkedik.

Az európai autógyártók szövetsége (ACEA) a világ legambiciózusabb politikájának nevezte az EU politikáját, és azt mondta, hogy a célokat csak akkor lehet teljesíteni, ha a kormányok 2030-ig 50 ezer tehergépkocsira alkalmas nyilvános elektromos töltőpont gyors kiépítésével párosítják azokat.

Az EU tehergépkocsikra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási politikáját az uniós tagállamok és az Európai Parlament mostanra jóváhagyta, ami azt jelenti, hogy az törvényerőre emelkedhet.

Ez annak ellenére történt, hogy a közelmúltban Németország és az autóipart támogató uniós törvényhozók panaszt tettek, mivel azt szerették volna, hogy 2040 után is több belső égésű motorral hajtott tehergépkocsit lehessen értékesíteni, ha azok szén-dioxid-semleges üzemanyaggal működnek. A hétfői szavazáson csak Olaszország, Lengyelország és Szlovákia ellenezte a politikát, míg a Cseh Köztársaság tartózkodott.

A Reuters értesülése szerint Németország támogatásának elnyerése érdekében Brüsszel a múlt hónapban kiegészítette a törvényt, amely szerint az Európai Bizottság a jövőben megfontolja olyan szabályok kidolgozását, amelyek a szén-dioxid-semleges üzemanyaggal működő tehergépkocsikat is beszámítják a célkitűzésekbe.

agrotrend.hu / Világgazdaság

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szakmai partner
Nyakas Farm
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
 
Hirdetés

Facebook

Hirdetés