Hírek

A Balkán jóval több, mint turizmus: óriási lehetőségek előtt a magyar élelmiszerexport a térségben

A Balkán-félsziget egyre fontosabb szerepet tölt be az európai élelmiszer-kereskedelemben, Magyarország számára pedig a földrajzi közelség miatt is kiaknázandó lehetőség. Az Agrármarketing Centrum exportfejlesztési üzletága, a Hungarian Food Business Program 2025. március 17-20. között két üzletember-találkozót is bonyolított a térség gazdaságilag is egyre jelentősebbé váló országaiban, Montenegróban és Albániában. A helyi piacismeret és üzleti kultúra elsajátítása ugyan kulcsfontosságú a sikeres exporthoz, a növekvő kereslet, a helyi élelmiszerpiac dinamikus bővülése révén a magyar cégek mégis sikerrel vethetik meg a lábukat a régióban.

A vállalkozásoknak számolniuk kell azzal, hogy nem lesz kihívásoktól mentes, ha be szeretnének lépni a balkáni piacra. Ám megfelelő stratégiával és felkészüléssel gördülékenyebbé tehetőek a kezdeti nehézségek. Ilyen témák is terítékre kerültek többek között azon a két B2B (business to business) üzletember-találkozón, amelyet az Agrármarketing Centrum a helyi nagykövetségekkel közösen szervezett Podgoricában és Tiranában.

Forrás: amc.hu

Bár Montenegrót elsősorban a turisztikai vonzereje miatt ismerik és szeretik, az ország egyre élénkülő gazdasága ma már komoly potenciált jelent a nemzetközi piaci szereplők számára is. Az Agrármarketing Centrum által szervezett kétnapos találkozón tizenegy hazai cég mutatkozott be Podgoricában. A magyar élelmiszergyártók többek között kekszeket, mézeket, sajtokat és tejtermékeket, pékárukat, Magyarországon gyártott gineket, mentes termékeket és tojáspótló készítményeket ajánlottak az érdeklődő beszerzők figyelmébe. Az üzleti fórumot megelőző piacismereti napon a montenegrói élelmiszergazdaság jellegzetességeiről hallgathattak előadásokat a résztvevő cégek képviselői. A második napon Négyesi József, Magyarország podgoricai nagykövete köszöntötte a vendégeket, majd beszédet tartott dr. Mladen Perazić, a Montenegrói Gazdasági Kamara oktatási és minőségellenőrzési igazgatója, illetve Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese. Az ezt követő üzleti találkozón a magyar gyártók és a helyi beszerzők folytathattak tárgyalásokat, illetve itt ismerhették meg a magyar élelmiszergyártók termékeit.

A program Albániában folytatódott, amelynek feltörekvő gazdasága szintén piaci lehetőségeket jelenthet a hazai cégek számára. A tiranai találkozó is a már hagyományos piacismereti nappal indult, amelyen a résztvevő cégek megismerhették az albán piac sajátosságait, ellátogattak bevásárló központokba, megismerhették a konkurencia termékeit, valamint a jogi, adózási, minőségi szabályozásokat. A másnapi üzleti fórum előtt az egybegyűlteket Kasnyik Martina, Albánia magyarországi nagykövete köszöntötte, majd beszédet mondott Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője és Giczi Gergely ügyvezető-helyettes is. Az ezt követő üzletember-találkozón szintén tizenegy hazai cég kínálta termékeit mintegy ötven albán beszerző figyelmébe, többek között egészségtudatos termékeket, liszt- és magkeverékeket, kekszeket, aszalványokat, Magyarországon gyártott gin-t és vodkát.

Az Agrármarketing Centrum az elmúlt egy évben a Balkán-félsziget 6 országát járta végig,hiszen 2024. őszén Bukarestben, Belgrádban, Szófiában és Szkopjéban zajlottak hasonló üzleti fórumok. A régió nem véletlenül került a magyar élelmiszeripari cégek fókuszába, hiszen a beszerzők nyitottak a magyar termékekre, a balkáni országokban pedig komoly üzleti potenciál mutatkozik az exportálni kívánó cégek számára.

agrotrend.hu / Agrármarketing Centrum

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Az Év Agrárembere támogatók

 
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szakmai partner
Nyakas Farm
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
 
Hirdetés

Facebook

Hirdetés