Hírek

Egységes arculatot szabnak a vidékfejlesztési projekteknek

Az Új Magyarország vidékfejlesztési program kommunikációjára szánt több mint hatmilliárd forintos keret, valamint a feladatot ellátó médiaügynökségek kiválasztása is kisebb politikai vihart kavart. A szaktárca szerint a keret összhangban áll az uniós előírásokkal, és a nyertes cégek szakmai felkészültségéhez sem férhet kétség.

Létrehozva:

|

Augusztus elején nagy port vert fel a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) háttérintézményeként működő Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet (VKSZI) által kommunikációs feladatok ellátására kiírt három közbeszerzési eljárás eredménye. Az intézet több mint hatmilliárd forintot fordít az Új Magyarország vidékfejlesztési program (ÚMVP) népszerűsítésére, azaz a támogatások célközönsége, kedvezményezettjei és a szélesebb közönség előtt az egységes arculat kialakítására és a nyilvánosság biztosítására. A szakmai sajtó és az ellenzéki politikusok megkérdőjelezték a keretösszeg nagyságát, az egyedüli ajánlattevőként csaknem nettó kétmilliárd forintos megbízáshoz jutó Insomnia Reklámügynökség Kft., illetve a pályázat kiírásakor, májusban bejegyzett USP Regionális Média és Közterületi Szolgáltató Kft. nyertességét.

Az ÚMVP keretében Magyarország 1300 milliárd forint értékű támogatást hívhat le az Európai Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Alapból 2013-ig. Ennek négy százalékát köteles az úgynevezett technikai segítségnyújtási műveletekre fordítani: ez jelenti többek között a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat nevű vidékfejlesztési információs hálózat kialakítását, a monitoring és értékelési tevékenységek finanszírozását, de a minisztérium közalkalmazotti státusú munkatársainak fizetése is innen folyik be. A technikai segítségnyújtás tíz százalékából – tehát a teljes támogatás 0,4 százalékából, jelen esetben valamivel több mint hatmilliárd forintból – a tagállam köteles nyilvánosságot biztosítani a program számára. A program nyilvánosságáról az 1698/2005-ös EK-rendelet szól – mondta lapunknak Kerényi Gyula, a VKSZI kommunikációs osztályvezetője.

A VKSZI célja egységes reklámarculatot kialakítani a támogatásból megvalósuló projektek minden arculathordozó eleme számára. A közbeszerzési eljáráson kiválasztott három nyertes pályázóval már aláírta a szerződést a VKSZI. A reklámügynökségek négy év alatt használhatják fel a szerződésben meghatározott keretet. A gyakorlatban az ügynökségek egyenként dolgoznak ki projekteket és nyújtják be azokat az irányító hatóságnak; ha az elfogadja a szóban forgó tervet, utólag téríti meg a költséget a kivitelező vállalatnak.

A nyertes pályázók egyike sem tartja magát "klasszikus pr-ügynökségnek". A legrégebben óta működő (1999-ben alapított) – és egyben a legnagyobb értékű megbízást elnyerő – cég a Merlin Communications Kft. A reklámügynökség 2,5 milliárd forintos keretösszegből biztosítja az elkövetkező négy évben az ÚMVP rendezvényeinek megszervezését, a vidéki kisrendezvényeket éppúgy, mint az országos eseményeket, egységes pr-koncepció alapján. Szükség esetén ez a keret 50 százalékkal, azaz 3,75 milliárd forintra emelhető. A vállalat tavalyelőtt Pegazus díjat nyert. (A díjat azok a vállalkozások nyerhették el, amelyek árbevétele 2004-2006 között dinamikusan emelkedett és 2006-ban meghaladta az egymilliárd forintot.) Honlapja szerint a vállalat 2006-ban megduplázta piaci részesedését; eddigi legnagyobb dobása az október 23-i állami rendezvények megszervezése volt két évvel ezelőtt, nettó 540 millió forintért.

Az ÚMVP hirdetésszervezési feladatainak ellátására egyedül az Insomnia pályázott, amely így 1,98 milliárd forint keretösszegű munkát nyert el. A munka része a médiatervezés és médiavásárlás, kreatív tervezés, reklámfilmek, televíziós és rádiószpotok gyártása, pr- és egyéb szervezési feladatok ellátása. Az ügynökség 2002 óta működik. Tavaly EFFIE-fődíjat nyert Balatoni nyár kampányáért, a Magyar Reklámszövetség tavasszal alakult gerilla- és vírusmarketing-tagozatának alapító tagja, az ARC plakátkiállítás partnere, ahol 2007-ben többek közt az ötletpontot és a művészi színvonalra emelt telefonfülkéket köszönhette neki a nagyérdemű.

A májusban alakult USP az ÚMVP papíralapú kül- és beltéri hirdetéseinek gyártását, megjelentetését nyerte el 400 millió forintért, amely keret szükség esetén 50 százalékkal növelhető. A feladata az uniós program és eredményeinek plakátokon való ismertetése. Az ügynökség közleménye szerint "kifejezetten helyi médiumok vásárlására szakosodott", "5 millió forintos alaptőkével jött létre, és működésének első teljes gazdasági évében, azaz 2009-ben, 200 millió forint körüli árbevétellel kalkulál". A céget képviselő Vajdics Ádám tavaly még a Rádió 1-nél dolgozott osztályvezetőként, és 2007 nyarán a helyi rádiók Siófokon megrendezett konferenciájának egyik szervezője volt. Az USP éppen azért nyerhetett újonnan alakult cég létére, mert munkatársai régóta foglalkoznak a regionális médiumokkal, célközönségük vidéken él – mondta Kerényi Gyula. Honlapja szerint a vállalat tervezett tevékenysége helyi sajtókiadványok, megyei napilapok, lokális tematikájú honlapok, valamint helyi rádiók tervezése és vásárlása.

Forrás: Napi Gazdaság

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook