Hírek

A GMO termékek terén „nincs előrelépés” Magyarország és Amerika között

A genetikailag módosított növényfajták (GMO) magyarországi forgalomba hozatala és termesztése ügyében nincs előrelépés Magyarország és Amerika között – tájékoztatta az ötnapos tengerentúli látogatáson tartózkodó Gráf József földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter szerdán az MTI-t.

Létrehozva:

|

"Ezen a téren nincs előrelépés Magyarország és az Egyesült Államok között (…) Magyarországon mi még nagyon óvatosan kezeljük a GMO-s vetőmagokat, ezek termesztésére nincs engedély" – mondta a miniszter telefonon New Yorkból, ahol aznap vett részt és szólalt fel az ENSZ fenntartható fejlődés bizottságának ülésszakán. Kifejtette, hogy a világszervezet tanácskozásán két tárcát is képviselt: a környezetvédelmit és a mezőgazdaságit, "hiszen közös feladatról van szó".

Az amerikai-magyar agrárkapcsolatok legkiélezettebb kérdése a GMO termékek forgalomba hozatalának és termesztésének magyarországi engedélyezése körül forog: az elutasító hazai álláspont nem változott. A miniszter viszont javulást remél azzal kapcsolatban, hogy Magyarország tiltólistán van egyes állategészségügyi kérdésekben.

A magyar agrárkivitelben kereskedelmi akadályt jelent, hogy az ország egésze vagy némely régiója tiltólistán szerepel például a klasszikus sertéspestis (CSF), a madárinfluenza és a szarvasmarha szivacsos agysorvadása (BSE) vonatkozásában. Emiatt nem szállítható friss vagy fagyasztott sertés-, baromfi- és marhahús az Egyesült Államokba. A Pick szalámi exportját a lisztéria baktérium esetében alkalmazott zéró tolerancia gátolja.

Gráf József ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy "lesz javulás", miután amerikai állatorvosok Magyarországon jártak és ellenőrizték azokat, akik amerikai exportra kívánnak szállítani. Hozzátette ugyanakkor: a nagy távolság némileg akadályozza a jövedelmezőséget, hiszen könnyebb és olcsóbb például Ausztriába, Németországba vagy Olaszországba szállítani. "Ezzel együtt szeretnénk néhány termékkel tartósan jelen lenni az amerikai piacon" – mondta, és a hagyományos termékek között említette a pápai sonkát és a Pick szalámit.

A földművelésügyi miniszter elmondta, hogy útja alatt indítják el az Oroszország és Kína mellett az Egyesült Államok piacát célzó 3 éves borpromóciós kampányt. A New York-i és a chicagói borvacsorán Bock József sztárborász mutatja be a magyar borokat. A kínálat többségét villányi borok teszik ki, és a tokajit is népszerűsítik. A kampány célja a borexport növelése a dinamikusan fejlődő amerikai piacra.

Gráf József kifejtette, hogy Magyarország 3-3,5 millió hektoliter bort állít elő évente, ennek majdnem egyharmada, körülbelül 800 ezer hektoliter export.

"Mi nem leszünk soha mennyiségi borexportőrök, de a minőségi boraink terén szeretnénk választékbővítést" – mondta, hangsúlyozva, hogy ezzel turisztikai vonzerőt lehet teremteni, a fogyasztó "megismeri, megkóstolja, talán Magyarország is érdekli és akkor ellátogat hozzánk".

Forrás: MTI

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook