Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Hírek

Veszélyes az autópályán várakozni, percek alatt megtörténhet a tragédia

Habár a leállósávként ismert műszaki sáv éppen azt a célt szolgálja, hogy egy műszaki hiba esetén félre húzódjunk, a szakemberek szerint a várakozás az út ezen részén egyáltalán nem veszélytelen – írják a Hajdú-Bihar Vármegyei Hírportálon.

Hajdu Kristófot kérdeztük, mi a teendő abban az esetben, ha autónk meghibásodik az autópálya közepén. A Koroknai Autósiskola gépjárművezető-szakoktatója szerint nem mindegy, milyen műszaki hibáról van szó. Úgy véli, amennyiben az autó működőképes és csupán a teljesítményéből veszít, nem csak érdemes, szinte kötelező az első lehajtónál vagy parkolóhelynél megállni, így a forgalmat nem akadályozzuk.


Fotó: Rico Löb / Pixabay

Komolyabb probléma, például egy durrdefekt esetén mérlegelni kell: ha valamelyest van abroncs a felnin és valamennyire irányítható, próbáljunk meg egy közelben lévő leállóhelyet találni. Ehhez szerencse is kell, nem biztos, hogy 2-3 kilométert végig akarunk így vezetni, mivel az autóban és az útban is kárt tehetünk.

Ha túl messze van a pihenőhely, leáll a motor, vagy bármilyen módon mozgásképtelenné válik az autó, mindössze a leállósáv marad egyetlen mentsvárként. Ebben az esetben a legfontosabb, hogy az autót a forgalomtól távolabbi oldalon, az anyósülés felől hagyjuk el, másszunk át a szalagkorláton, és egészen az árok túlsó oldaláig menjünk át – javasolja az oktató.

Elmondta, egy statisztika alapján átlagosan húsz perc után nagy eséllyel baleset részesei lehetünk, ha a leállósávban maradunk.

– A járművet mindenesetre ott kell hagyni, nincs más opció. Ha van rá lehetőség, az elakadásjelző háromszöggel sétáljunk vissza legalább egy-két kilométert, és minél távolabb helyezzük ki, hogy mások tudjanak készülni arra, hogy valamilyen probléma van az úton. Illetve mielőbb fel kell hívni a 112-es segélyhívót, hogy bejelentsük: műszaki hibás autó várakozik az úttesten – tette hozzá.

Hajdu Kristóf kérdésünkre elmondta, semmilyen esetben se maradjunk az álló járműben sem, bármennyire is biztonságos autónk van, amelynek van törészónája vagy ütközést elnyelő karosszériája. Ugyanis, ha egy tempóját tartó, negyven tonnás teherautó közelít, azt nem szeretnénk belülről átélni, még akkor sem, ha az övet becsatoltuk.

Az oktatótól megtudtuk, előfordult már autóúton, hogy valaki bal oldali kereket cserélt. Miközben lehajolt, a lába pedig átért a szomszéd sávba, és azon hajtott át egy jármű.

 Az autópályán, ahol nagy sebességgel haladnak a többiek, nem biztos, hogy észre fognak minket venni. Kicsi esélyt sem szabad hagyni a nagy balesetnek  – vallja Hajdu Kristóf.

Hasonlóképpen veszélyforrásnak tartja az üzemeltetési, mentési feladatok ellátását segítő leállósávot Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút kommunikációs osztályvezetője is:

– Fontos megjegyezni, hogy a leállósávon való megállás műszaki hiba esetén sem veszélytelen. A leállósáv elnevezés félreérthető lehet, hiszen az nem egy kijelölt parkoló. Európai felmérések alapján ugyanis átlagosan 7-10 percen belül könnyen baleset történhet ilyen esetekben, tehát érdemes több tanácsunkat is megfogadni a közlekedőknek – mondta a Haonnak az osztályvezető. Pércsi Norbert Sándor azt tanácsolja, műszaki hiba esetén amennyire csak lehet, le kell húzódni a leállósáv jobb szélére. Mint mondta, fontos, hogy a meghibásodott járművel foglalkozó személy semmiképpen se lépje át a külső forgalmi sáv határát, sőt a lehető legmesszebb legyen attól.

A vészvillogó bekapcsolása mellett ki kell tenni az elakadást jelző háromszöget a jármű mögött, hogy az érkező járművek időben észrevegyék, még akkor is, ha a műszaki hiba rövid idő alatt elhárítható. Ügyelni kell rá, hogy a pályán senki ne tartózkodjon fényvisszaverő mellény nélkül, az utasok pedig szálljanak ki a gépkocsiból és menjenek a szalagkorlát mögötti védett helyre.

Még társaságunk szakembereit is érik balesetek leállósávon, annak ellenére, hogy mi előjelzésekkel, fényberendezésekkel, táblázással hívjuk fel magunkra a figyelmet. Sok esetben sodorják el a leállósávon dolgozó gépeink tükrét vagy figyelmetlenségből a külső sávból pont annyira lógnak át autósok a leállósávba, hogy nekimennek járműveinknek, rosszabb esetben munkatársainknak  – mondta az osztályvezető.

Emlékeztetett rá, sajnálatos módon öt évvel ezelőtt az M0-s autótúton az egyik leállósávban dolgozó szakemberüket gázolta halálra egy szabálytalanul, a külső sávból jobbról, a leállósávon keresztül előző külföldi kamionos.

Azon sajnálatos eset után indították a Biztonságunk az Ön kezében van! című közlekedésbiztonsági kampányukat, melyet folyamatosan napirenden tartanak munkatársaik és a közlekedők érdekében.

agrotrend.hu / HAON, HL

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés