Hírek

Veszélyben a vasúti áruszállítás az áram ára miatt

A vasúti árufuvarozás működését fenyegeti az elektromos áram több száz százalékos drágulása – jelezték egyes vasútszakmai szervezetek, amelyek szabályozott áramárat javasolnak a szektor védelmére.

A vasúti árufuvarozásra is rászakadtak az egekben járó energiaköltségek terhei: az International Union for Road-Rail combined transport (UIRR) vasúti szövetség szerint Európában  átlagosan 300 százalékkal nőtt az áram ára – tette közzé a Transportoeuropa.it portál. A szervezet szerint ez sürgős beavatkozást igényel, különben a vasút nem lesz képes alternatívát nyújtani a közúti szállításban használt teherautókkal szemben, hiszen a dízel ára 2022 januárja óta mindösszesen 69 százalékkal nőtt. Az UIRR felhívta a figyelmet, hogy a probléma nemcsak a nagy vasúttársaságokat érinti, hanem az intermodális láncolat kis- és középvállalkozásait is.

Ralf-Charley Schultze, az UIRR elnöke kijelentette, az Európai Bizottságnak kifejezetten javasolnia kell a tagállamoknak, hogy a kombinált szállítás szereplőit sorolják azoknak a fogyasztóknak a csoportjába, akiknek jár a szabályozott villamosenergiaár. Mint mondta, az intermodális teherszállítási ágazatot megfelelően védeni kell a villamosenergia-árak robbanásszerű emelkedésétől, tekintettel kiváló társadalmi-gazdasági teljesítményére. Az UIRR azoknak a vállalkozásoknak a szakmai szervezete, amelyek a közúti szállítójárművek, illetve azok teherszállító vontatmányai – félpótkocsijai – vasúton történő szállítását végzik illetve szervezik.

Fotó: Magyar Nemzet

Az áramárak rendkívüli emelkedése miatt a Deutsche Bahn (DB) is drasztikus többletköltségekkel számol: csak 2023-ban kétmilliárd eurós többletkiadást prognosztizálnak. Richard Lutz, a DB vezetője a Spiegel.de portálnak nyilatkozva azt mondta, erre az évre ki tudták védeni az áram drágulásából adódó többletköltséget, jövőre azonban teljes mértékben megjelennek az áremelkedések az energiapiacon. A jelenlegi árszint mellett  a DB-nek csak 2023-ban több mint kétmilliárd euróval kell többet fizetnie az áramért. A menedzser nyitva hagyta, hogyan kívánja ellensúlyozni a költségek emelkedését. 

Az energiaárak rendkívüli emelkedése rontja a vasút versenyképességét a közúttal szemben Németországban is. A gázolaj ára 70-80 százalékkal nőtt az elmúlt tizenkét hónapban, az áram ára több mint 500 százalékkal emelkedett – mondta Lutz.

A vontatási költségek emelkedése a magyar magánvasúti piacon is megjelent. Hódosi Lajos, a Hungrail ügyvezetője szerint több mint 24 milliárd forint fog hiányozni a vasúti árufuvarozási szektor képviselőinek zsebéből ebben az évben a magas vontatásienergia-árak miatt. 

A vasút kiárazódik a szállítási piacról, és a piaci szereplők felhagyhatnak tevékenységükkel, mivel fuvarfeladataikat jelenleg Európa legdrágább vontatásienergia-díjával kell teljesíteniük  – nyilatkozta az ügyvezető. A szervezet energiabizottsága szerint az az elsődleges cél, hogy kormányzati támogatást harcoljon ki a Hungrail.

agrotrend.hu / Magyar Nemzet

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés