Hírek

Takarékosság – jöhetnek az egypilótás repülőjáratok

Egyes légitársaságok egy pilótával repülnének a jövőben: ez költségeket takarít meg és a munkaerőhiánnyal kapcsolatos problémák mértékét is csökkentené.

A biztonsággal kapcsolatos aggodalmak is felmerülnek ugyanakkor mind az utasok, mind a pilóták részéről – a hatóságok szerint ugyanakkor nem veszélyes egy olyan járaton utazni, amelynek csak egy pilótája van. A jelenlegi kétpilótás rendszer a potenciálisan felmerülő vészhelyzetek kezelését könnyíti meg: ilyen helyzetekben lehet, hogy egyetlen pilóta kevés – írja a Euronews.

Fotó: Getty Images

Repülés közben az egyik pilóta irányítja a gépet és figyeli a vezérlést, míg társa az esetleges anomáliák felbukkanására koncentrál. Ez arra is lehetőséget nyújt, hogy a pilóták felváltva pihenhessenek is repülés közben, amivel elkerülhető, hogy túlzottan elfáradjanak, ez ugyanis akár fatális következményekkel is járhat. Ha egyikük rosszul lesz, a másik át tudja venni a gép irányítását is.

Több mint negyven országban ugyanakkor változtatnának ezen a gyakorlaton: a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezethez (ICAO) – a szabályokat meghatározó ENSZ-szervezethez – fordultak, hogy segítsen megtalálni a kereskedelmi repülőgépek egyetlen pilótával történő biztonságos repülésének módját. Az Európai Unió Repülésbiztonsági Ügynöksége (EASA) is tárgyal a repülőgépgyártó cégekkel arról, hogyan lehetne megvalósítani az egyedül repülő pilóták szolgáltatását. Az EASA szerint akár 2027-ben elindulhatnak az egypilótás járatok.

Vannak ugyanakkor pilóták, akik szerint a rendszerben komoly biztonsági problémák vannak kódolva. "Azok az emberek, akik ezt az módszert választanák, nem vezetnek nap mint nap repülőgépet. Ha a levegőben rosszra fordulnak a dolgok, akkor az elég gyorsan történik" – mondta Tony Lucas, a Qantas Airways Airbus SE A330-as repülőgépének kapitánya a Bloombergnek. Lucas, aki egyben az Ausztrál és Nemzetközi Pilóták Szövetségének (AIPA) elnöke is, arra figyelmeztetett, hogy egy vészhelyzet olyan gyorsan kicsúszhat a kezükből, hogy nincs idő arra, hogy valaki más a pilótafülkébe léphessen.

Hosszú út vezethet még addig, hogy az egypilótás rendszer valósággá váljon. A hatóságoknak ki kell dolgozniuk egy protokollt arra, mi a teendő, ha a pilóta rosszul lesz vagy nem képes tovább vezetni a gépet – ennek részeként a távolból irányíthatják a gépet vagy robotpilótát is használhatnak.

A jövő az automatizált repülésé

Az ötlet ugyanakkor nem olyan új és vad, mint amilyennek elsőre tűnik: az iparágban évtizedek óta újra meg újra felmerül. Az ötvenes években még öt fő ült a pilótafülkében, ez napjainkra kettőre redukálódott, a jelenség tehát egy folyamat eredménye – de a légi utasokat is meg kell győzni arról, hogy veszélytelen lesz számukra az, ha már csak egy pilóta ül a gépeken. Ez pedig Alexander Feldman, a Boeing délkelet-ázsiai elnöke szerint nehezebb lehet, mint magát a rendszert kidolgozni.

"A technológiai kérdések már megoldottak: minden azon múlik, mikor érzi majd komfortosnak ezt a helyzetet az utasközönség és a szabályozó testület egyaránt" – mondja.

Az egypilótás helyzet felszállás és landolás közben kevésbé lesz kritikus, mint utazómagasságon: a végső cél az, hogy a repülés folyamatát automatizálják, így a pilótáknak a lehető legkevesebb feladatuk legyen. Erre ugyanakkor legalább 2030-ig várnunk kell az EASA szerint.

agrotrend.hu / Infostart

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szakmai partner
Nyakas Farm
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés