Hírek

Százával zárhatnak be a benzinkutak

Eddig csak rossz volt a kisebb kutakat működtető vállalkozások helyzete, péntektől viszont már kilátástalan: a beszerzési árak elérték a tavaly novemberben bevezetett hatóságit, így teljesen eltűnt a kiskereskedelmi árrés. Az olajpiac és a gyenge forint sem kecsegtet sok jóval, így kútbezárások sora jöhet.

Eltűnt – válaszolta az Indexnek Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára arra a nagyon leegyszerűsített kérdésre, miszerint mikor tűnik el teljesen a benzinkutakat működtető vállalkozások kiskereskedelmi árrése. Ez annyit jelent, hogy péntektől a kutak drágábban vásárolják mindkét jelentősebb üzemanyagfajtát – a benzint és a gázolajat –, mint amennyiért értékesítik. Azaz ma már a nagykereskedelmi ár is magasabb, mint a 480 forintos hatósági ár.

fotó: pixabay.com

A Holtankoljak.hu adatai szerint pénteken megkapta a „kegyelemdöfést” a hazai üzemanyagszakma, ugyanis péntektől jelentősen emelkedett a benzin és a gázolaj beszerzési ára is: előbbi beszerzési ára 8 forinttal emelkedik, így a benzin beszerzési ára is átlépi a 480 forintot, míg a gázolajnál az emelés mértéke 5 forint – utóbbi esetében már korábban, néhány hete átlépte a beszerzési ár a hatóságit. Mint írják, hatósági ár nélkül az alábbi átlagárak lennének a hazai kutakon:

  • a benzin 520,
  • a gázolaj 535

forintba kerülne literenként. Ez 40, illetve 55 forinttal van a tavaly november közepén bevezetett hatósági ár felett. Azaz a kiskereskedelmi árrés már korábban „eltűnt”, viszont péntektől ténylegesen magasabb áron veszik a vállalkozások a benzint és a gázolajat, mint amennyiért árulhatják.

„Gyakorlatilag a piaci szereplők jelentős része – a közel 2000 hazai töltőállomás nagy része – már nullszaldós, azaz a nagykerár elérte a kiskereskedelmit, tehát nemhogy nyereségük nincs, de már a költségek fedezésére sem maradt semmi” – fogalmazott Grád Ottó. Vagyis a töltőállomások nagy része már az áru átvételekor veszteségeket kénytelen elszenvedni. A kiskerárrés a töltőállomások üzemeltetését hivatott fedezni – a fizetésektől a takarításon át a különböző beruházásokig –, plusz nyilván a cégek nyereséget is termelnének, hiszen ez lenne a céljuk, ezért működnek.

NA EBBE DURRANTOTT BELE A KORMÁNY A HATÓSÁGI ÁRRAL, és Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető minisztertől tudjuk, hogy semmilyen kompenzációt nem kapnak ezek a cégek: az Index kérdésére a kormányinfón azt mondta, hogy nem akarják az adófizetők pénzéből kisegíteni a benzinkutakat.

Drágábban veszik, mint amennyiért árulhatják

Mostanáig a kiskereskedelmi árrésből még valamennyi megmaradt, de péntektől már mindkét üzemanyagfajta beszerzési ára a hatósági ár felett van. A nagyobb hálózatok még úgy-ahogy „elketyegnek”, mert például van tartalékuk kigazdálkodni a hatósági áras időszak veszteségeit. A kisebb hálózatok, a tényleg csak néhány kutat működtető vállalkozások napjai viszont meg vannak számlálva: ha nincs tartalékuk, akkor nem tudják fizetni az alkalmazottakat sem. Ráadásul ezek a kutak jellemzően kisebb településeken működnek, ahol tényleg csak tankolni állnak meg az emberek, az árbevételük közel 100 százaléka az üzemanyag értékesítéséből jön – a nagyobb kutaknál ez az arány „jobb”, átlagosan 85 százalékról beszélhetünk.

Magyarországon ma a hatósági ár néhány alapvető élelmiszerre is kiterjed. Ez egy élelmiszert árusító vállalkozás árbevételének átlagosan legfeljebb nagyjából a 15 százalékát érinti, a maradék 85 százaléknyi termékpalettán azért megvan a lehetőség a költségek – például a bérek, rezsi – fedezésére 

A benzinkutasok nagyon várják a bejelentést, hogy február 15. után is fennmarad-e az árplafon. – mondta Grád Ottó, hozzátéve, hogy a töltőállomások esetében ez az arány átlagosan 85 százalék. Átlagosan! Ugyanis egy kisebb kút, ahol nincsen shop, kávézó vagy épp autómosó, ott nincs alternatíva – ott az üzemanyag értékesítése teszi ki szinte a teljes árbevételt.

Meddig tart mindez?

Jelenleg úgy fest, hogy az olajpiac nem segít majd, ahogy a forintárfolyam sem a kisebb kutaknak: a magas olajár marad, ahogy a Fed várható kamatemelése(i) sem erősíti(k) majd a forintot a dollárral szemben.

„Az olajpiacot nézve alapvetően egy ciklikus válságban vagyunk” – kezdte az Indexnek Pletser Tamás, az Erste Befektetési Zrt. olaj- és gázipari elemzője. 2014-ben összeomlott az olajár, és az elemző szerint ezt követően a beruházások igazából soha nem tudtak talpra állni. 2020-ban a Covid-járvány miatt beszakadt a kereslet, ahogy az olajárak is, ez pedig végleg betette a kaput – tehát a beruházások száma nagyon alacsony volt ebben az időszakban. Aztán erre jött egy hirtelen visszatérő, nagyon gyorsan növekvő kereslet.

Pletser Tamás úgy látja, hogy az olajpiacon 2022-ben az átlagkereslet meghaladja majd a 2019-es évit, amivel a kínálat nem tud lépést tartani.

A csúcskereslet mindig nyárra esik, ahogy a hatósági ár vége is – a 480 forintos ár fenntartása (jelenleg) május 15-ig tart.

A kormány nagyon nehéz helyzetbe keverte magát a hatósági árral – hangsúlyozta Pletser, ugyanis szerinte ebből nem igazán lehet jól kijönni politikailag. Az üzemanyagárakat a kormány ugyanis – a hatósági árazáson túl – adócsökkentéssel tudná csak csökkenteni. A jövedéki adó és/vagy az áfa csökkentése jöhetne szóba.

  • Ezek közül viszont a jövedéki adóval „már most is bajban vannak” az elemző szerint, ugyanis ennek van egy minimum- és egy maximumértéke – ezt euróban határozza meg az EU, ami azért nagyon nem jó a jelenlegi helyzetben, mert gyenge a forint. Tehát a jövedéki adó szintje már most is az alatt a szint alatt van, amit az EU előír mint minimális értéket – ez literenként jelenleg 120 forint a benzin és 110,35 forint a dízel esetében. Még akár kötelezettségszegési eljárás is indulhat, így a jövedéki adó csökkentése gyakorlatilag kiesik mint lehetőség.
  • Az áfacsökkentés pedig szintén nem igazán jöhet most szóba, mert költségvetési egyensúlyt kellene javítani – az üzemanyagok adója pedig a legkönnyebben beszedhető és tervezhető, ahogy ez igaz a jövedéki adóra is. „Április után bárki is lesz hatalmon, annak egyensúlyt kell javítania” – fogalmazott Pletser Tamás.

Politikailag szerinte ebből borzasztó nehéz kifarolni: „Hogyan adja el azt, hogy itt rezsicsökkentés van, aztán ezt mégis el kell engedni?” Ugyanis politikailag nem hozott sokat, a kifarolás pedig nyilvánvaló károkat jelentene. Magyarországon ugyanis nem árrugalmasság van – azaz az emberek nem az árak miatt rugalmatlanok –, hanem jövedelemrugalmasság van. Tehát ha van jövedelem, akkor valójában majdhogynem mindegy, hogy 480 vagy 520 forint a benzin ára. Tavaly például nőttek az árak, de a kereslet is. Masszívan – igaz, egy pandémiás, lezárásokkal tarkított időszakot követően.

És hogy mindezek alapján mi vár szerinte a kisebb, töltőállomásokat működtető vállalkozásokra? A piac közel negyede kis kút, ezeknél szerintem vége a boltnak.

agrotrend.hu / index.hu

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szakmai partner
Nyakas Farm
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés