Hírek
Rekord: 1000 milliárd felett lehet az idei e-kereskedelmi összforgalom
A belföldi online vásárlások száma és értéke évek óta folyamatosan növekszik, 2020 azonban rekord év lehet a hazai online kiskereskedelmi piacon.
A koronavírus miatt az emberek egyre nagyobb mértékben kezdenek el áttérni az életük digitális kiszolgálására, ami szakértõk szerint ebben az évben legalább 1000 milliárd forintos összforgalmat eredményezhet – adja hírül a Store Insider. A termékkategóriák esetében kiugró növekedést érnek el azok, akik az otthoni munkavégzéshez szükséges kellékeket áruló, sport, háztartási vagy hobbi termékekre építették a webshopjaikat. A karácsonyi forgalom pedig további extrém meglepetéseket hozhat.
Már egy ideje évrõl évre megdõlnek az e-kereskedelmi bevételi számok. Idén se lenne ez másként, de a koronavírus hatására a vártnál extrémebb módon nõ a magyar e-kereskedelemi forgalom. Az emberek a járvány miatt még jobban felismerték az internet adta lehetõségeket, hiszen rákényszerültek, hogy a világhálón vásároljanak. Sokan csak most ismerték fel, hogy tanulni, dolgozni és persze bevásárolni is lehet az internet segítségével.
Fotó: wikimedia
2019-ben 781 milliárd volt az országos e-kereskedelmi bevétel, ami minden online megrendelõ felület forgalmát magában foglalta.
„Összehasonlítva a mostani adatokkal, ugyanabban az idõszakban 70%-al több megrendelés érkezik hozzánk. A növekedés köszönhetõ annak, hogy sok új áruház nyílt, de a meglévõk forgalma is emelkedett. Biztosra veszem, hogy az 1000 milliárdot meghaladja a 2020-as összforgalom” – mondta Kóczán Tamás, az Unas webáruházüzemeltetõ rendszer alapítója és ügyvezetõje, aki cégével 15-20%-os részesedésre számít idén az e-kereskedelemi piacon. A vállalat tavaly 130 milliárd forint értékben kereskedett, a rajtuk keresztül leadott megrendelések száma pedig meghaladta a 4 milliót.
Mit veszünk az interneten?
A home office terjedésével jól fogynak a laptopok, webkamerák és az egyéb otthoni munkavégzéshez szükséges kellékek. A sport webáruházak is felívelõben vannak, hiszen az otthoni mozgáshoz sportszereket szereznek be az emberek. Jobban fókuszba került az egészséges táplálkozás, a táplálékkiegészítõ webáruházak száma is megugrott. A szupermarketek helyett sok terméket online rendelnek meg, például volt olyan pelenkát forgalmazó cég, amely hatszorosára növelte bevételét az utóbbi idõszakban.
A több mint 260 weboldalt kiszolgáló ALH Consulting Kft. vezetõje, Pál Zoltán Gábor szintén úgy látja, hogy az emberek egyre nagyobb mértékben kezdenek el áttérni az életük digitális kiszolgálására. Mint mondja, nem ritka, hogy 150%-ot nõttek fél év alatt olyan szereplõk, amelyek a háztartási vagy hobbi termékekre építették a webshopjaikat, vagy épp a kert körüli munkákhoz értékesítenek eszközöket. Minden általuk kezelt oldal adatait – beleértve a szélsõ értékeket is – valahol 50-60% körüli növekedést látnak látogatói és rendelési számokat tekintve a múlt év ugyanezen idõszakához képest. Emellett az általuk vizsgált adatok mennyisége is nagyot nõtt, hisz tavaly ugyanezen idõszakához képest megduplázták az e-kereskedelmi ügyfélkörüket.
Karácsonyra már felesleges külföldrõl rendelni
„A legfontosabb, hogy gondolják meg a külföldi rendeléseket. A kínai webáruházak köztudottan olcsó termékei már nem biztos, hogy karácsonyig meg fognak érkezni. Nem tudni mi várható a nemzetközi logisztikában, így még az Európán belüli rendelések kiszállítása is jóval tovább tarthat. Mi ettõl függetlenül is azt javasoljuk, hogy mindenki vásároljon magyar tulajdonú webáruházban, és támogassa a helyi kereskedõket. Ott is gyõzõdjenek meg róla, hogy megbízható forgalmazóról van szó, és igyekezzenek tájékozódni a készletinformációkról” – nyilatkozta Kóczán Tamás, az Unas alapítója és ügyvezetõje.
Egy Németországi felmérés szerint idén black friday napján és a karácsonyi idõszakban az emberek harmada kizárólag interneten fog vásárolni. Ha nem is ilyen mértékben, de ez igaz lehet egész Európára és Magyarországra is. A szakértõk szerint az év utolsó idõszakában könnyedén elképzelhetõ duplázás a tavalyi karácsonyi eredményhez képest.
„Ha abból indulok ki, hogy egy alapvetõen ajándék és hobbi termékeket forgalmazó ügyfelünket augusztus végén értem el idén legelõször telefonon, aki azt mondta, hogy azért nem volt elérhetõ, mert eddig karácsonyi forgalmuk volt egész évben, sõt néha nagyobb is, akkor a rövid válaszom az, hogy drámai lesz a karácsonyi idõszak.
Nyilván ez egy kiragadott, nagyon komoly növekedésû eset, de összességében nem lepõdnék meg a duplázáson, de az, hogy 50%-kal fog nõni a karácsonyi e-kereskedelmi forgalom, az biztosra vehetõ, és szerintem alacsony becslés” – tette hozzá Pál Zoltán Gábor, az ALH Consulting Kft. vezetõje.
Nõttek a webshopokat kiszolgáló cégek is
Nem csak a webshopok, hanem az azokat kiszolgáló cégek is növekedni tudtak a koronavírus ideje alatt. Itt jellemzõen a fejlesztõk, valamint logisztikai- és marketingcégek tudtak profitálni. Pál Zoltán Gábor elmondta: például az õ ügyfeleik körében az átlagos megbízási érték 18%-kal nõtt.
„Az idei tervszámot 25-30%-kal fogjuk meghaladni, ha minden a jelen helyzet szerint alakul. A tömeg kiszolgálására már nyáron felkészültünk, vagyis mind a kapacitás, mind a rendszereink fel lettek készítve erre a terhelésre. Most megközelítõleg 35 millió karakter keresõoptimalizált szövegírási szerzõdésünk van lekötve, további 45-46 millió / évre vagyunk rendszer szinten berendezkedve, hogy ki tudjuk szolgálni a nagyon nagy mértékben növekvõ igényt.” – mondta az ALH Consulting Kft. vezetõje, aki úgy látja, most a digitalizáltan mûködõ ügynökségek jártak a legjobban.
agrotrend.hu / Store Insider