Hírek

Növelni kell a magyar bor exportját!

Meg kell találni azokat a hagyományos magyar borfajtákat, amelyekre építve olyan karaktert tudunk megjeleníteni az éles nemzetközi versenyben, amelyet mindenki a magyar borokkal és hazánkkal azonosít – mondta a Demokratának Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője, akivel a hazai borok nemzetközi népszerűsítéséről beszélgettünk.

– Az Agrármarketing Centrum szervezésében március 20–24. között kerül sor a Hungarian Wine Summit elnevezésű eseményre, amely a magyar bor nemzetközi népszerűsítését szolgálja. Miért van rá szükség?

– A magyar borok régóta megtalálhatók a nemzetközi piacokon, Magyarország komoly borkultúrával és borhagyománnyal bír. Noha a magyar borok sorra nyerik a különféle díjakat, szeretnénk a nemzetközi térben ennél is markánsabban jelen lenni. Gyönyörű borvidékeink vannak, büszkék lehetünk a magyar gasztronómiára, kulturális és turisztikai kincseinkre. Ha mindezekkel együtt, hazai környezetben mutatjuk be a magyar bort a világ szakmai közösségének, akkor sokkal hatásosabb eredményt érünk el, mint ha külföldön népszerűsítenénk. Éppen ezért Magyarországra hozzuk a nemzetközi szakembereket, kereskedőket, sommelier-ket, szakújságírókat, és elvisszük őket borvidékeinkre, hogy helyben ismerjék meg a magyar borászokat, a helyi specialitásokat. Megmutatjuk a magyar néplélek, a magyar kultúra egy szeletét.

– Hányan és honnan érkeznek a rendezvényre?

– Mintegy száz nemzetközi szakértő jön meghívásunkra a magyar bor kiemelt exportpiacairól. Megismertetjük a szakértőkkel, véleményvezérekkel, beszerzőkkel, sommelier-kkel, szakújságírókkal a magyar borok és borvidékek sokszínűségét, történeti hagyományait és jellegzetes stílusjegyeit. Érkeznek szakemberek az Egyesült Királyságból, a V4-országokból, Németországból, a skandináv, a Benelux államokból és a Baltikumból, de amerikai, kínai és indiai borszakértő is részt vesz a programon. Az első három napon borvacsorákat szervezünk, vezetett túrákon járjuk végig a borrégiókat. A hazai és nemzetközi szakmai látogatók a programhoz Kelet-Közép-Európa legjelentősebb nemzetközi élelmiszeripari és HoReCa kiállításán, a Sirha Budapesten csatlakozhatnak március 22 és 24. között. Emellett itt rendezik meg a Bocuse d’Or Európai Döntőjét is, amelyen most először, szintén magyar borokat kínálnak. A Sirha Budapesten most először kap nyolcvan borász bemutatkozási lehetőséget a Hungarian Wine Summit keretében, valamint a hazai és nemzetközi szakmai közönség a mesterkurzusainkhoz is csatlakozhat. Igazi kuriózum tehát, hogy a magyar bor és a gasztronómia, nemzeti értékeink ekkora figyelmet kapnak a nemzetközi szakmai térben.

– Mi a Hungarian Wine Summit fő célja?

– Elsődleges célunk a magyar bor exportpiacának növelése. A Hungarian Wine Business programunk keretein belül már számos országban – például Németországban, Csehországban, Oroszországban, az Egyesült Királyságban – szerveztünk olyan üzletfejlesztési rendezvényeket, amelyeken a magyar borászok mutatták be boraikat, és a borszakértők bevonásával lehetőség nyílt a magyar borvidékek megismerésére, borkóstolására és bírálatára is. Kiváló kapcsolataink vannak nemzetközi szakmai magazinokkal. Ebben a hónapban a német Meininger és az angol Decanter is a magyar borokról szóló cikkekkel jelentkezik. Borvidékeinket bemutató, angolul is nézhető filmeket is készítettünk, amelyek több százezres megtekintést értek el. 2020 januárja óta foglalkozunk a magyar borok közösségi marketingjével, jelen vagyunk a legtöbb felületen. Fontosnak tartjuk, hogy a minőségi, kulturált borfogyasztást is népszerűsítsük. Nemrég a MATE-n tartottunk olyan edukációs fórumot, ahol borszakértő bevonásával beszéltünk a hallgatóknak a magyar borokról, borkultúránkról. A Hungarian Wine Summit viszont az eddigi legnagyobb volumenű válla­lásunk.

 Miért szükséges bővíteni a magyar bor külpiacait?

– A világ borpiacán túltermelés van és egyre nagyobb a verseny, amelyből mi sem maradhatunk ki. Egy átlagos évben 3-3,5 millió hektoliter szőlőbor előállítására képesek a magyar borászatok, ebből kétmillió elfogy itthon, és kicsivel több mint egymillió megy exportra. Célunk, hogy ezen belül a magas hozzáadott értékű, palackos borok aránya nőjön, hiszen ez a növekedés kulcsa. A magyar palackos borok legnagyobb felvevőpiaca az Egyesült Királyság, Csehország, Lengyelország és Németország, meghívott vendégeink is főként ezekből az országokból érkeznek.

– Milyen esélyt lát a növekedésre?

– Nemcsak a hagyományos bortermelő nemzetekkel – a franciákkal, spanyolokkal, németekkel, olaszokkal, portugálokkal – kell felvennünk a versenyt, hanem a most belépő Kínával, az Egyesült Királysággal vagy a balti államokkal is. Optimizmusra ad okot, hogy egyre kiválóbb magyar borok készülnek, és a magyar borászatok is egyre felszereltebbek, köszönhetően annak, hogy a kormányzati agrártámogatások lehetőséget nyújtanak beruházásaik bővítésére. A kormányzat számos egyéb módon segíti a borászati ágazatot, például a szabályozási környezet javításával is. Az Agrármarketing Centrum közösségibormarketing-tevékenysége pedig üzletfejlesztési lehetőséghez juttatja a magyar borászatokat. A magyar szőlészet-borászat nem homogén, számos különböző földrajzi és termőterületi sajátosságokkal rendelkező borvidékünk van. Figyelnünk kell arra, hogy mindenki, a legkisebb termelőtől a legnagyobbig, lehetőséghez jusson.

– Mi adja a magyar bor versenyelőnyét?

– A filoxéravész után komoly szőlőtelepítő és nemesítő munkát végeztek hazánkban, megvannak azok a fajtáink, a melyekre a magyar karaktert építeni tudjuk. Sok ország szenved ennek hiányától. Saját fajtáink mellett olyan hagyományunk és tudásunk van, amelyek versenyképes minőséget képviselnek. Már csak az a feladatunk, hogy ezt megismertessük a világgal. Nem az a küldetésünk, hogy nagy nemzetközi fajtákra építve felvegyük a versenyt a franciákkal vagy az olaszokkal, nekünk a magyar karaktert kell felépítenünk. A magyar borászat zászlóshajója a tokaji aszú, amelyet a világon mindenhol ismernek, nincs olyan édesbor-termelő vidék, amely hozzá mérhető. Ugyanakkor a világpiac inkább a száraz borokra fókuszál, ezért meg kell találni azokat a hagyományos magyar fajtákat, a furmintot, a kadarkát, a kékfrankost, amelyekre építve sikeres magyar karaktert tudunk megjeleníteni az éles nemzetközi versenyben is.

agrotrend.hu / Demokrata

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szakmai partner
Nyakas Farm
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés