Hírek

Nem tesznek jót a magyar bornak a bezárások

A Covid alatti étterem- és hotelbezárások alapjaiban alakították át a borpiacot – mondta lapunknak Mészáros Péter, a Mészáros Pál Borászat ügyvezetője. Tapasztalatai szerint a pandémia után visszaállni látszott a korábban megszokott értékesítési rend, de mivel az energiaválság miatt ismét több étterem és szálloda zárt be, a borértékesítés fő csatornája továbbra is a kereskedelem maradt.

Mivel a borfogyasztás alapvetően alkalomhoz kötődik és ennek klasszikus formája az éttermi étkezés, illetve egy jól sikerült rendezvény, a pandémia alatti vendéglátóhely-bezárások miatt jelentősen visszaesett a borok értékesítése – írja a Magyar Nemzet. Ez még annak ellenére is igaz, hogy közben lényegesen bővültek a kereskedelmi eladások, beleértve az online értékesítés területét.

A borszaküzletek mellett a diszkontok, a szuper- és hipermarketek is felismerték azt, hogy a kifinomultabb és nagyobb borválaszték a forgalom növekedését is elősegítheti – fogalmazott lapunk érdeklődésére Mészáros Péter.

A szakember szerint a helyzet azóta sem lett sokkal jobb.

A borpiac helyreállását megakasztotta, hogy az éttermi újranyitást követően az infláció növekedése és az energiaár-robbanás miatt sok étterem – ha egyáltalán kinyitott – ismét felfüggesztette működését. Miközben valamennyire így is növekedett a Horeca-szektor, azaz a hotelek, az éttermek és a catering forgalma, annak mértéke még mindig messze van a 2019-es szinttől. A kereskedelmi értékesítés ugyan megtartotta pozícióit, de további növekedés már ott sem történt.

Hogy alakulnak a borárak?

– Ha a nyugati borfogyasztást vesszük alapul, bőven lenne még hova fejlődnie a magyar borpiacnak. Ehhez viszont mindenképpen szükség lenne a borfogyasztást népszerűsítő koncentráltabb bormarketingre, mert más – mondjuk úgy, konkurens – italok reklámkampánya érezhetően fellendítette az adott italfajta fogyasztását – fejtette ki Mészáros Péter. Szerinte az export növelése mellett azért is szükség lenne erőteljesebb bormarketingre, mert az energiaárak, a bérek és az alapanyagok – legfőképpen az üveg és a csomagolóanyag – drágulása a borágazat számára rendkívül komoly költségnövekedést jelent. De miközben minden borászat igyekszik valamennyire árat emelni, annak mértéke a jelenlegi helyzetben még mindig az infláció alatt marad. Vagyis a borászatok csökkenő nyereséget könyvelnek el.

Azt viszont egyértelműen pozitívumnak tartom, hogy miközben a Covid alatt egyre többen fordultak a minőségi borok felé (ami alatt Magyarországon ma a 2000 forinttól kezdődő borokat értjük), erről az igényükről még a mostani, jelenlegi nehezebb gazdasági helyzetben sem mondanak már le  – magyarázta a Mészáros Pál Borászat negyedik generációját képviselő Péter, akinek édesapját, Mészáros Pált szakmai életútjának elismeréseként 2016-ban választotta az Év borászának a Magyar Bor Akadémia.

Mészáros Péter meggyőződése, hogy mivel különösen a nehezebb gazdasági időszakokban kulcsfontosságú a megújulás, borászatuknak is előnyt jelenthet az az újító kedv, amely a történelmi szekszárdi borvidéken működő, több generáción átívelő borászatukat jellemzi. Ezért nem elégednek meg csak a hagyományos fajtákból készített minőségi borokkal: a szekszárdi borvidéken ők honosították meg az argentin borok zászlóshajójának tekintett malbecet, majd 2009-ben úttörő szerepet vállaltak egy könnyű, gyöngyöző bor bevezetésével is. Legújabb fejlesztésük az a szénsavban gazdag, prosecco jellegű Bianco Secco Chardonnay, amely iránt már több exportpiacról is érdeklődés mutatkozik, jelezve azt, hogy az új trendeket követő magyar borászatoknak a külföldi értékesítés is további lehetőségeket teremt.

agrotrend.hu / Magyar Nemzet

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Szakmai partner
Nyakas Farm
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés