Hírek

Nem kíméli a borászokat Brüsszel

Ellehetetlenítheti a kisebb pincészeteket az Európai Bizottság legújabb terve, miszerint az alkoholtartalmú termékek címkéjén a jövőben az összetevőket és a kalóriatartalmat is fel kell tüntetniük a gyártóknak. A HNT szerint ezzel teljesen új irány rajzolódik ki a brüsszeli politikában, aminek hatásai később az ágazati promóciókban és a támogatási struktúrában is megjelenhet.

Veszélybe kerülhetnek az európai uniós bortermelőket érintő támogatások és borpromóciós programok – írta a Magyar Nemzet. Az Európai Bizottság ugyanis egyre inkább csupán alkoholtartalmú termékként tekint a borra, míg a bor kedvező élettani hatásait és kulturális értékét figyelmen kívül hagyja – hangzott el a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa által szervezett háttérbeszélgetésen.

Brazsil Dávid, a HNT főtitkára elmondta: míg a nemzeti szabályozás az elmúlt években végbement egyszerűsítésnek köszönhetően egyre inkább termelőbaráttá vált, mindez nem mondható el az európai uniós borjogi szabályozásból. Brüsszel újabban egy, a borokat is érintő jelölési kötelezettség bevezetésén dolgozik, amely előírná, hogy a gyártók minden alkoholos ital csomagolásán feltüntessék a termék összetevőit és kalóriatartalmát. 

– Ez teljesen új irány, az Európai Bizottság az ágazati strukturális és termelési kérdések helyett vélt vagy valós fogyasztói elvárások alapján szeretné átalakítani az alkoholtartalmú termékek jelölését – hívta fel a figyelmet a szakember. Majd megjegyezte: ha az EB a bort csak az alkoholtartalma szerint ítéli meg, az akár az ágazati promóciós és támogatási rendszer felülbírálatával járhat. 

Fotó: MTI

Az egyeztetések jelenleg is zajlanak, az új rendszer bevezetésének céldátuma azonban vészesen közeleg. A tervek szerint ugyanis 2024-2025-ben már az új szabályok szerint kellene jelölni az italokat. Brazsil Dávid jelezte, nem a jelölés ellen van kifogásuk a borágazat szereplőinek, hanem annak minkéntjét tartják elfogadhatatlannak. Azzal ugyanis, hogy a termékek címkéjén kell feltüntetni az összetevőkkel és a kalóriatartalommal kapcsolatos információkat, a borászatokat lehetetlen helyzetbe hozza Brüsszel.  

Véleménye szerint a 21. században nem 19. századi címkézési rendszerrel kellene a fogyasztók tájékoztatását bővíteni, a digitalizációnak köszönhetően számos olyan módszer áll rendelkezésre – akár a QR kódok használatával –, amelyek lehetővé teszik a megfelelő információátadást. 

A háttérbeszélgetésen szó esett arról is, hogy a Covid-járvány jelentős piaci átrendeződéshez vezetett, a háború kitörésével pedig újabb nehézségek jelentek meg az ágazatban. A 35 ezer tagért felelős HNT-nek ezen kihívások közepette kell a lehető legtöbbet megtennie az ágazat jövőjéért. A legfontosabb célok a minőségfejlesztés, a tudatos gazdálkodás erősítése, az öngondoskodás növelése, valamint a magyar borok elismertségének növelése.

agrotrend.hu / Magyar Nemzet

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Szakmai partner
Nyakas Farm
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés