Hírek
Nem jön orosz olaj Magyarországra a Barátság vezetéken
Szlovákia és Csehország sem kap. Az oroszok megerősítették a hírügynökségi értesüléseket. Megszólalt a Mol.
Transznyeft megerősítette a RIA Novosztyi hírügynökségnek a hírt, hogy a Barátság kőolajvezeték déli, Magyarországot, Csehországot és Szlovákiát ellátó ágán nem küldenek napok óta olajat – írta a Reuters alapján a hvg.hu. Ugyanerről számolt be a Bloomberg is, amely szerint már augusztus 4-e óta nem érkezik olaj ezen a vezetéken Oroszországból.
A források szerint a felfüggesztés oka az, hogy a Transznyeft orosz csővezeték-monopólium által az Ukrtransznafta, ukrán csővezeték-üzemeltető részére fizetett összeg (tranzitdíj) nem érkezett meg, ugyanis az orosz bankokat is szankciók sújtják, és ezért nem tudtak utalni. Az orosz vállalat azt közölte, hogy folyamatosan keresi a megoldást.
A Transznyeft megerősítette a RIA Novosztyi hírügynökségnek a hírt.
Fotó: MTI
Az Index a TASZSZ beszámolója alapján azt írta, hogy a július 22-i kifizetés visszakerült a Transneft számlájára. Szerintük jelenleg az európai bankok már „nem jogosultak önállóan dönteni egy adott művelet végrehajtásának lehetőségéről. Annak megerősítése érdekében, hogy egy ügylet nem tiltott, a nemzeti felhatalmazott állami szerv engedélyét kell beszerezni. A helyzetet bonyolítja, hogy az európai szabályozók még nem alakítottak ki egységes álláspontot a különböző joghatóságok bankjainak cselekvési algoritmusáról, és nem dolgozták ki az engedélyek kiadásának eljárását”.
A kérdés megoldása érdekében a Transneft kérelmet küldött a felhatalmazott banknak, hogy továbbítsa az információkat az európai szabályozó hatóságnak annak érdekében, hogy engedélyt kapjon az Ukrtransnafta-val kötött szerződés szerinti elszámolásokra. A Barátság tehát leállt, ugyanakkor Fehéroroszországon át Lengyelország és Németország irányába zajlik a szállítás (igaz, ott pedig a csökkentett mennyiséget továbbítják csak).
Mol: lesz elég üzemanyag
Valóban néhány napja nem jön olaj a Barátság vezetéken, de a Molnak több hétre elegendő tartaléka van – közölte a cég a hvg.hu megkeresésére. Hozzátették: folyamatosan dolgozik a cég a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is.
Mint ismert, az orosz olaj olcsóbb a nyugati Brent típusúnál, e különbözet miatt kell egyébként a Molnak extraprofitadót fizetnie, valamint ez teszi lehetővé a kormány által bevezetett, literenként 480 forintos hatósági ár fenntartását. Igaz, ez utóbbi a Mol százhalombattai finomítójának karbantartása miatt kieső kapacitás okán egy ideje már csak a magánszemélyek által üzemben tartott járművek számára érhető el.
agrotrend.hu / Infostart