Hírek

Nem hatotta meg a multinacionális áruházláncokat az agrárminiszter kérése

A piaci szereplők jelzései szerint egyre több bolthálózat inkább importárut kínál, mintsem hogy hazai termékekkel töltse fel a polcait. Az agrárkamra a kormányhoz fordult ­emiatt, valamint jelezte: ha az áruházláncok nem változtatnak a kereskedelmi gyakorlatukon, kezdeményezni fogják a 15 óra utáni piaci előnyük megszüntetését.

Egyre több áruházlánc dönt hazai helyett a külföldi áruk beszerzése mellett. A kiskereskedelmi láncok döntése mögött egyszerű ok áll: a koronavírus miatti korlátozások egyes élelmiszerekből túlkínálatot eredményeztek a nemzetközi piacokon, ezért a külföldi áru gyakran olcsóbban szerezhető be. Bár a magyar élelmiszer-termelés export­képes ágazat, a külpiaci lehetőségek mára igencsak beszűkültek – írja a Magyar Nemzet.

fotó: pexels.com

Különösen égető a helyzet a húsáruknál. A koronavírus-járvány miatt az exportcélországok bezárkóztak, a magyar termékekre adott megrendelések jelentősen csökkentek. Ez azonban nem egyedi jelenség, az európai piaci helyzet változása és a lelassult kínai export ­miatt más uniós országok is minden eszközzel helyet keresnek termékeiknek.

Így érkezhetnek a magyarországi multinacionális kiskereskedelmi láncokba dömpingáron spanyol, német, lengyel és belga húsok és hústermékek. A szakemberek szerint ez a folyamat lehetetlen árversenyre kényszeríti a hazai húsipart, kiszorítva azt a megmaradt belföldi pia­cáról is.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara a helyzetet látva a kormányhoz fordult, kérve, hogy tegyen intézkedéseket a dömpingáron érkező importtal szemben. Emellett a köztestület kedden felszólította a kiskereskedelmi áruházláncokat, hogy ne tegyék tönkre a magyar élelmiszeripart azzal, hogy a napi bevételmaximalizálásuk érdekében a hazai helyett az importárut választják. Részesítsék előnyben a magyar termékeket – különben a NAK korlátozást kezdeményez a 15 óra utáni piaci előnyük megszüntetésére.

Néhány hete Nagy István agrárminiszter nyílt levélben fordult a hazai kiskereskedelmi láncokhoz. A tárcavezető a társadalmi felelősségvállalás jegyé­ben arra kérte a bolthálózatokat, hogy az élelmiszer-ágazat védelme és a munkahelyek megőrzése érdekében fonják szorosabbra együttműködésüket a hazai agrár- és élelmiszeripari beszállítókkal.

A Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal eközben az áruházakat és a közétkeztetésben részt vevő vállalkozásokat ellenőrizte. Erről kedden Zsigó Róbert élelmiszerláncért felelős államtitkár számolt be.

Az audit során összesen 64 véletlenszerűen kiválasztott boltban és 230 közétkeztetést végző intézményben jártak a hatóság szakemberei.

A tapasztalatok szerint a boltok többségében a bevásárlókocsikat és a kosarakat napi szinten mossák, a fogantyúk fertőtlenítését pedig általában műszakonként vagy annál is gyakrabban elvégzik, ahogyan a higiénikus vásárláshoz szükséges eszközök is mindenhol megtalálhatók.

agrotrend.hu / Magyar Nemzet

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szakmai partner
Nyakas Farm
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés