Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Hírek

Mol: átmeneti kiürülések már most is előfordulnak a kutakon

Ezt egyelőre gyorsan el tudják hárítani, van ugyanakkor öt olyan tényező is, amely miatt – bár pillanatnyilag nincs üzemanyaghiány – igencsak érzékeny a helyzet.

Fotó: pixabay.com

Pillanatnyilag nincs üzemanyaghiány, de semmi nem garantálja, hogy ez így is marad – jelentette ki Ratatics Péter, a Mol magyarországi operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója a Portfoliónak. Beszélt arról, hogy áll a helyzet a Mol és az OMV leállt finomítóiban, mi a helyzet a kis kutak átvételének lehetőségével, melyik töltőállomásokon lehet hiány.

Több szempontból is nagyon érzékeny a jelenlegi helyzet, fejtette ki a szakember a piaci helyzetet elemezve.

  1. Ársapka: emiatt a hazai import jelentős része kiesett, mert a külföldi nagykereskedők nem érdekeltek abban, hogy ezen az áron értékesítsék az üzemanyagot. Lényegében csak a Molra lehet számítani (komoly fennakadás vagy műszaki hiba esetén pedig leginkább csak a stratégiai készletre, bár pár hónapig ez is elég lenne egy vészhelyzet esetén). Magyar cégként a Mol ellátásbiztonsági kérdésként tekint a működésére, de az ársapka a cégnek is költség, továbbá torzítja a piacot, és visszaélésekhez vezet (ezért üdvözölték a benzinturizmus korlátozására vonatkozó döntést).
  2. Nyár: 30-40 százalékkal nő a kereslet a vakációk kezdete után.
  3. Szankciók hatása: az orosz kőolajembargó miatt Európában nem zárható ki az időszakos áruhiány. (Az európai dízelpiac 10 százaléka orosz eredetű; Magyarországon is átlagosan 10-15 százalékkal több dízelt fogyasztunk, mint amennyit képesek vagyunk itthon előállítani.)
  4. OMV: a schwechati finomító karbantartási újraindulása nem sikerült, várhatóan több hónapot csúszik, az osztrák cégnek még jó darabig kevesebb üzemanyaga lesz.
  5. Mol-karbantartások: a kötelező munkálatok miatt Pozsonyban július 20-ig tart a finomítói leállás, a Dunai Finomító pedig augusztusban és októberben nagyjából egy-egy hónapra részlegesen leáll. Ez azt jelenti, hogy az dízel-termelés augusztusban a harmadára fog csökkenni (65 százalékos csökkenés lesz), amit viszont beterveztek, normál esetben nem lesz gond. "Átmeneti kiürülések már most is előfordulnak a Mol kutakon, de ezeket egyelőre pár órán belül kezelni tudjuk" – mondta Ratatics Péter.

A termékhiánnyal kapcsolatban elmondta: a keresletnövekedés miatt lehetnek ideiglenes hiányok egyes Mol-kutakon, de ezt logisztikai leterheltségtől függően pár órán belül meg tudják oldani. Az autópályán és a tranzit töltőállomásokon megnövekedett az átutazó forgalom is, amely szintén hozzájárul a lokális keresletnövekedéshez – jegyezte meg a szakember.

A Mol nem vett át egyetlen "fehér" (kis) benzinkutat sem. "Ezeket a kutakat a minisztérium jelölné ki nekünk, de nem volt erre szükség Ez a vállalásunk egyébként június 1-től már nem él, mert a jogszabály addig volt érvényes. De ma már nem is tudnánk felelősen vállalni más kutak üzemben tartását, működtetését."

Az 50 literes tankolási korlátozásnak is részben az a célja, hogy nyárra, turizmus miatt megnövekedett kereslet idejére, illetve őszre, a mezőgazdasági munkák miatti nagyobb dízelkeresletre legyen elég üzemanyag.

Ilyen ellátásbiztonság oka van annak is, hogy a Mol a kiskereskedelmi vevőinek az általuk megrendelt mennyiségnél valamivel kevesebbet ad át; mennyiségeket hetente felülvizsgálják. A hosszú távú vevők az éves megrendelt mennyiség 10 százalékát kapják havonta, ezen általában minden hónap végén emeltek az elmúlt időszakban.

agrotrend.hu / Infostart

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés