Hírek

Meg kell menteni a hazai zöldség- és gyümölcstermesztést!

A magyarok több mint fele heti 3 ezer forintnál is kevesebbet költ zöldség- és gyümölcsfogyasztásra. Ez népegészségügyi szempontból is aggasztó adat. Ha azonban a magyar gazdák is kiaknáznák az internet adta lehetőségeket, jóval többen és többet is vásárolnánk tőlük, mint a szupermarketek polcairól.

Mindezt egy 2020 év eleji, 32 ezer fõ körében végzett kutatást mutatta meg, ami a zöldséges.com kezdeményezésére vizsgálta a magyarok zöldség- és gyümölcsfogyasztási szokásait. A magyar startup alapítóinak célja, hogy felkarolják a vidéki termelõket, mielõtt még teljesen ellehetetlenülne a helyzetük – írja a Világgazdaság.

fotó: pxhere.com

Ma már háztáji léptékben aligha éri meg zöldséget, gyümölcsöt termeszteni: a kiskereskedelmi ár alig 30 százaléka jut a termelõk zsebébe. Az alapítók szerint ez a képlet megfordítható, és a termelõk könnyen gazdálkodhatnának akár a kiskereskedelmi árak 70 százalékából is. Igény ugyanis bõven lenne a háztáji árura:

a városi lakosság közel háromnegyede szeretne közvetlenül termelõktõl vásárolni a vasárnapi ebédhez vagy épp a reggeli zöldségturmixhoz.

A közvetlenül, interneten keresztül történõ vásárlásnak bõven lenne létjogosultsága, hiszen már mindenki rendelkezik okostelefonnal. Akkor mégis mi akadálya lenne, hogy a magyar kistermelõk is online hirdessék meg az áruikat? – teszi fel a kérdést Goda Szilárd, a zöldséges.com alapítója. 

Ha a vidéki ember kisgazdasága lenne támogatva, akár fel is dolgozhatná, amit megtermelt. Ez lehetne kereskedelmi forgalomban, nem a nyugati lekvár tele tartósítószerrel. Akkor mindenki sokkal elégedettebb lenne az életével – tette hozzá.

Egymást taníthatnák neten eladni a gazdák

Az egyik komoly akadály, hogy az átlagosan 50 fölötti termelõi réteg még nem kezeli magabiztosan az internetet. A zöldséges.com-nál épp ezért készítik lelkesen YouTube-csatornájukra az oktatóvideókat a rendszer használatáról, ami 15 perc alatt elsajátítható. Olyannyira, hogy a termelõk akár a szomszédjaiknak is átadhatják a technikáját, elérve, hogy így közösen spóroljanak a szállítási költségen. 

Az internetezõ és a vidéken gazdálkodó még más motiváció szerint gondolkodik. Aki pedig spórolni szeretne a kisker árakból, biztosan kíváncsi lesz a termelõkre: sejthetõ, hogy õk nem bérelnek belvárosi üzleteket, nem alkalmaznak 3 mûszakot, nem költenek drága berendezésre, de cserébe elérhetõ áron biztosítanak valódi, vitamindús ízeket – mondta Goda Szilárd.

A másik kihívás éppen az, hogy ma a webshopokkal együttmûködõ logisztikai vállalatok még nincsenek felkészülve a törékeny és romlandó áruk szállítására. Kis kreativitással azonban ez a probléma is áthidalható – folytatja a zöldséges.com alapítója, aki szerint a kulcs a proaktivitás.

Ha ugyanis a termelõk is elolvassák a kutatás eredményeit, motiváltak lesznek feltölteni termékeiket a zöldséges.com-ra, ami a világon az elsõ online élelmiszer elõállításra szakosodott piactér.

Miután a gazdák termékei elérhetõvé válnak, a városi lakosság rendelni kezd, ennek hatására költséghatékony szállítási útvonalak fognak kialakulni. Ezáltal újra levegõhöz jut a kínálati oldal, beáll a kereslet és kínálat egyensúlya.

Termelõk és fogyasztók a világ megváltozását nem károsultként fogják megélni. Miután megszoktuk, hogy a rádió az interneten jön be, a zöldség is dobozban érkezik majd. Olcsóbb lesz és finomabb, hazai a hazainak – mondja Szilárd, aki szerint mégis úgy fest, hogy van jövõje a magyar vidéknek.

agrotrend.hu / Világgazdaság

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szakmai partner
Nyakas Farm
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés