Hírek
Meg kell menteni a hazai zöldség- és gyümölcstermesztést!
A magyarok több mint fele heti 3 ezer forintnál is kevesebbet költ zöldség- és gyümölcsfogyasztásra. Ez népegészségügyi szempontból is aggasztó adat. Ha azonban a magyar gazdák is kiaknáznák az internet adta lehetőségeket, jóval többen és többet is vásárolnánk tőlük, mint a szupermarketek polcairól.
Mindezt egy 2020 év eleji, 32 ezer fõ körében végzett kutatást mutatta meg, ami a zöldséges.com kezdeményezésére vizsgálta a magyarok zöldség- és gyümölcsfogyasztási szokásait. A magyar startup alapítóinak célja, hogy felkarolják a vidéki termelõket, mielõtt még teljesen ellehetetlenülne a helyzetük – írja a Világgazdaság.
fotó: pxhere.com
Ma már háztáji léptékben aligha éri meg zöldséget, gyümölcsöt termeszteni: a kiskereskedelmi ár alig 30 százaléka jut a termelõk zsebébe. Az alapítók szerint ez a képlet megfordítható, és a termelõk könnyen gazdálkodhatnának akár a kiskereskedelmi árak 70 százalékából is. Igény ugyanis bõven lenne a háztáji árura:
a városi lakosság közel háromnegyede szeretne közvetlenül termelõktõl vásárolni a vasárnapi ebédhez vagy épp a reggeli zöldségturmixhoz.
A közvetlenül, interneten keresztül történõ vásárlásnak bõven lenne létjogosultsága, hiszen már mindenki rendelkezik okostelefonnal. Akkor mégis mi akadálya lenne, hogy a magyar kistermelõk is online hirdessék meg az áruikat? – teszi fel a kérdést Goda Szilárd, a zöldséges.com alapítója.
Ha a vidéki ember kisgazdasága lenne támogatva, akár fel is dolgozhatná, amit megtermelt. Ez lehetne kereskedelmi forgalomban, nem a nyugati lekvár tele tartósítószerrel. Akkor mindenki sokkal elégedettebb lenne az életével – tette hozzá.
Egymást taníthatnák neten eladni a gazdák
Az egyik komoly akadály, hogy az átlagosan 50 fölötti termelõi réteg még nem kezeli magabiztosan az internetet. A zöldséges.com-nál épp ezért készítik lelkesen YouTube-csatornájukra az oktatóvideókat a rendszer használatáról, ami 15 perc alatt elsajátítható. Olyannyira, hogy a termelõk akár a szomszédjaiknak is átadhatják a technikáját, elérve, hogy így közösen spóroljanak a szállítási költségen.
Az internetezõ és a vidéken gazdálkodó még más motiváció szerint gondolkodik. Aki pedig spórolni szeretne a kisker árakból, biztosan kíváncsi lesz a termelõkre: sejthetõ, hogy õk nem bérelnek belvárosi üzleteket, nem alkalmaznak 3 mûszakot, nem költenek drága berendezésre, de cserébe elérhetõ áron biztosítanak valódi, vitamindús ízeket – mondta Goda Szilárd.
A másik kihívás éppen az, hogy ma a webshopokkal együttmûködõ logisztikai vállalatok még nincsenek felkészülve a törékeny és romlandó áruk szállítására. Kis kreativitással azonban ez a probléma is áthidalható – folytatja a zöldséges.com alapítója, aki szerint a kulcs a proaktivitás.
Ha ugyanis a termelõk is elolvassák a kutatás eredményeit, motiváltak lesznek feltölteni termékeiket a zöldséges.com-ra, ami a világon az elsõ online élelmiszer elõállításra szakosodott piactér.
Miután a gazdák termékei elérhetõvé válnak, a városi lakosság rendelni kezd, ennek hatására költséghatékony szállítási útvonalak fognak kialakulni. Ezáltal újra levegõhöz jut a kínálati oldal, beáll a kereslet és kínálat egyensúlya.
Termelõk és fogyasztók a világ megváltozását nem károsultként fogják megélni. Miután megszoktuk, hogy a rádió az interneten jön be, a zöldség is dobozban érkezik majd. Olcsóbb lesz és finomabb, hazai a hazainak – mondja Szilárd, aki szerint mégis úgy fest, hogy van jövõje a magyar vidéknek.
agrotrend.hu / Világgazdaság