Hírek

Maradnak a magas tejárak

Hosszabb távon maradhatnak a magas árak a hazai tejpiacon. Az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzése szerint a növekvő árak mögött a gazdák és a feldolgozóipari egységek megnövekedett költségei állnak, amelyek nem várható, hogy a közeljövőben ismét a korábbi értékekre csökkennek majd.

Jelentős drágulás ment végbe az elmúlt egy évben a hazai tejpiacon, a tej mellett a különböző tejtermékek ára is nagyot nőtt. Mindez elsősorban az orosz–ukrán háború hatásainak tudható be, de az aszályos időjárás és az állományfiatalítás is közrejátszott az áremelésekben – írta elemzésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány.

A gazdaságkutató emlékeztetett arra, hogy míg a tehéntej felvásárlási átlagára 2010-ben 72 forint volt, 2022-ben már 173 forintos literenkénti áron juthattak hozzá a feldolgozók a nyers tejhez. A feldolgozott tejtermékeket – túró, joghurt, tejföl – is nagyban érintette az áremelkedés, 2022 őszére az előző év azonos időszakához képest mintegy hetven százalékkal drágultak ezek a termékek. 

Az Oeconomus szerint a legnagyobb problémát az jelenti, hogy a növekvő árak mögött a gazdák és a feldolgozóipari egységek megnövekedett költségei állnak, amelyek nem várható, hogy a közeljövőben ismét a korábbi értékekre csökkennek majd.

A hazai tejtermelés ugyanakkor évek óta stabil, országos szinten növekvő eredményeket produkál az ágazat. Az állatállomány szempontjából a legtöbb jószág Hajdú-Bihar és Bács-Kiskun vármegyékben található, valamint a tejgazdasági és feldolgozó üzemek is nagy számban vannak jelen ezekben a régiókban. Emellett Jász-Nagykun-Szolnok és Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyékben is jelentős a tejipari áru gyártása. Az itthon megtermelt nyers tej hetven százalékát három tejipari vállalat, a Sole-Mizo, az Alföldi Tej és a Tolnatej vásárolja és használja fel.

Itthon a legnagyobb mennyiségben tehéntejet állítanak elő és értékesítenek, a juh- és kecsketej az elmúlt évtizedek során jelentősen visszaszorult.  – Az utóbbi években ismét nőtt azoknak a vállalkozó kedvűeknek a száma, akik vidéki újrakezdés során döntenek az állattartás mellett, esetükben megfigyelhető, hogy ilyen típusú tejből készítenek sajtokat, vajat, de akár kozmetikai termékeket is, de ezek mértéke az országos arányhoz képest csekély – mutatott rá elemzésében a gazdaságkutató alapítvány.

Elemzésük szerint a termelés mellett a belföldi fogyasztás is évről évre bővül. A hazai fogyasztás élénkítése céljából rendszeresek a magyar tej- és tejterméket népszerűsítő kampányok, amelyek a magyar termékválasztás mellett, az egészséges életmód részeként mutatják be a tejalapú élelmiszereket. Ennek köszönhetően sikerült a hazai tejfogyasztást 2018 óta tovább bővíteni.

Az exportban is egyre jobb eredményeket ér el a magyar tejipar. A külföldön értékesített termékek között nagy hangsúlyt kapnak a sajtok és a tej, de 2017 óta egyre több túró, kefir és joghurt kerül a külpiacokra.

 Az orosz–ukrán háború az exportban is átrendeződést hozott: kivitelben elfogadott szankciók megszüntették az Oroszországba exportálható sajt és vaj mennyiségét. A legfontosabb partnereink jelentős része egyébként európai ország: sajtot Olaszországba, Romániába, Szlovákiába, Franciaországba szállítunk, de megjelennek magyar termékek a libanoni, szaúd-arábiai és jordániai piacokon is. Tej főként Romániába, Olaszországba és Horvátországba kerül.

agrotrend.hu / Magyar Nemzet

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés