Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Hírek

Kutatás: új utakat keres magának az orosz olaj

Az európai uniós kőolajimportban a 2021-es 26 százalék körüli részesedésről 21 százalékra süllyedt Oroszország részesedése fél év alatt.

Az uráli kőolaj ára 2022 tavaszán elszakadt az északi-tengeri és amerikai kőolajtól, amiben a kereslet-kínálati tényezők játszottak szerepet – írta meg az Infostart. Az orosz kőolaj iránti kereslet beszakadt 2022 áprilisában, majd az orosz kőolajexport fokozatosan állt helyre. Ennek következtében az uráli olaj ára is elmozdult a mélypontról, de nem érte el a többi nyersolajtípus árát – írja az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány.

A kereslet rendeződésében már a Távol-Kelet játszott szerepet: várakozásokon felül vásárolt orosz kőolajat Kína és India. Összességében az uráli nyersolaj ára a 2022-es tavaszától kisebb vagy nagyobb mértékben, de elmaradt más típusoktól. Akár 20-30 dollárral kedvezőbb is lehetett az uráli nyersolaj ára, mely árelőny ilyen módon elsősorban az ázsiai országokat érintette. Az európai országok pedig a magasabb árjegyzésű típusokat vásárolták, amely az üzemanyagárak és az infláció emelkedésében mutatkozott meg.

Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány
Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány

Mint korábban írtuk, az orosz kőolajra december 5-én vezetett be ársapkát az Európai Unió, a G7 országok (az Amerikai Egyesült Államok, Kanada, Japán, Németország, Olaszország, Franciaország és Nagy-Britannia) és Ausztrália. A jelenleg hordónkénti 60 dollárban meghatározott árplafon a tervek szerint úgy működik, hogy betiltja az orosz olajszállítmányok biztosítását, kivéve, ha a felső határt betartják.

Az európai uniós kőolajexportban a 2021-es 26 százalék körüli részesedésről 21 százalékra süllyedt Oroszország részesedése fél év alatt, de számos partnerországé emelkedett, közülük legnagyobb arányban az Egyesült Államoké, két százalékponttal. A szankciók életbe lépésével az orosz részesedés csökkenése várhatóan felgyorsul. Az uráli nyersolajra bevezetett, piactorzító hatással rendelkező ársapka következményeit nehéz előrejelezni.

Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány
Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány

Csehország, Szlovákia és Magyarország kivételt kapott a csővezetéken érkező kőolajra, mely az európai nyersolajszállítások elenyésző része. A Barátság kőolajvezetéken a szállítások mindössze 4-8 százaléka valósult meg. Magyarország mentességet kapott az olajársapka alkalmazása alól is. Ugyanakkor az Európa esetében szűkülő kőolajkínálat, és az ennek következtében magasabb árszint alól teljességgel Magyarország sem mentesül.

A szükséges üzemanyagmennyiség biztosítása érdekében a Molnak is importálnia kell a drágább kőolajból és az abból származó finomított termékekből. A tagállamok közötti kereskedelem tilalma ellehetetlenítette a magyarországi benzinkutakon működő ársapkát, mivel annak értelmében nem lehet orosz olajjal kereskedni két európai uniós tagállam között sem. A Molnál érvényben lévő munkamegosztás alapján a társaság két európai uniós finomítója, a százhalombattai inkább a dízelt és a pozsonyi inkább benzint állít elő. Ilyen módon a hazai olajtársaság nem tudja majd összehangoltan ellátni a nekik otthont adó országokat sem.

agrotrend.hu / Infostart

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés