Hírek

Külföldön rúghatja be az ajtót a magyar élelmiszer

A külpiacokat kell megcéloznia a magyar élelmiszernek, de az export értékének növeléséhez, és a valódi márkaépítéshez a feldolgozott termékek előállítására kell áttérniük a magyar termelőknek – mondta a Napi.hu-nak Ondré Péter. Az Agrármarketing Centrum ügyvezető igazgatója kiemelte: ehhez a kellő tudás és a szükséges alapanyag már régóta rendelkezésre áll, de most az élelmiszeripar újjáélesztésére is megérkezik az évtizedek óta várt, jelentős beruházási forrás.

– Mi a jövője a magyar élelmiszeriparnak a Covid-19 járvány és a háború alakította piacokon?

Továbbra is világszerte növekszik az élelmiszer iránti kereslet. Ez logikus, hiszen egyre többen élünk a Földön, az átlagéletkor is egyre magasabb, összességében az életszínvonal is nő. A következő években globálisan a húsfélék és a tejtermékek fogyasztása nő a legjobban, de nincs olyan termék, amelyre ne lenne kereslet. Egy ilyen időszakban pedig a magyar élelmiszernek is az exportpiacok felé kell fordulnia, ez a jövő.

– Ma elég szélsőséges kép él a magyar élelmiszerről: az ország kimagasló adottságai, és a jó minőség áll szemben a rendszerváltozás után lenullázott élelmiszeriparral. Melyik áll közelebb a valósághoz?

Talán mindkettő. Magyarország rendkívül erős az élelmiszer-előállításban. Megvannak hozzá a jó minőségű szántóföldjeink, erősek a családi gazdaságok, agrárvállalkozások. Éppen ezért már most is kiugró az élelmiszerkereskedelmünk és az ehhez kapcsolódó exporttevékenységünk. A külkereskedelmi aktívum mintegy harmadát adja az agrárium. Másfélszer annyi élelmiszert exportálunk, mint amennyit importálunk, ami kiugróan jó érték. De hangsúlyozom, hogy nem dőlhetünk hátra, a legfontosabb feladat a magyar élelmiszer-kereskedelemben most a feldolgozottsági szint növelése.

Ondré Péter

 Ez milyen változást jelent a gyakorlatban?

– Ez azt jelenti, hogy jelenleg a külföldön értékesített agrártermékeink kétharmada élelmiszer-alapanyag. Ezzel szemben csak egyharmad arányban exportálunk feldolgozott termékeket. A legfontosabb feladat, hogy a feldolgozottsági szintet növeljük az exporton belül.

Ahogy említettem Magyarország kimagasló a mezőgazdasági alapanyag-termelésben. Idetartozik a jelentős volumenű és minőségi szántóföldi növénytermesztés, a kertészeti ágazatok, vagyis a zöldség- és gyümölcstermesztés, vagy a takarmányelőállítás. Szintén kiemelkedő az állattenyésztés színvonala. Megvan tehát a hazai termelőknél a tudás és a jó minőségű, bőséges mennyiségű alapanyag a piacképes termékek előállításához. Ezeknek az alapanyagoknak a feldolgozására sajnos sokszor már az országhatáron kívül kerül sor.

Ha az alapanyagexport jövedelmező, miért elsődleges cél a feldolgozottság növelése?

– Fontos, hogy az élelmiszer-kivitelben, a nemzetközi piacokon nem a mennyiség számít. A külföldön eladott mezőgazdasági termékek kétharmada alapanyag, vagyis gabonaféle, zöldségfélék, gyümölcsfélék, állati termékek. Ezek az alapanyagok márkaépítésre nem alkalmasak, és értékükben is jelentősen elmaradnak a feldolgozott termékekétől. Az alapanyagok pótolhatók máshonnan, miközben egy jó minőségű, keresett élelmiszer, vagy magyar prémium termék nehezen szerezhető be más piacokról.

Ennek ellenére csak egyharmad arányban értékesítjük a jóval drágábban eladható, valódi márkát képviselő feldolgozott élelmiszereket. Ezek közé tartozik például az akácméz, a Tokaji aszú, a felvágottak, a konzervek, vagy a tésztafélék.

– Hogyan jutott ide a nagymúltú magyar élelmiszeripar?

– A probléma egészen a rendszerváltozás utáni időkre, a 90-es évekre nyúlik vissza. A jelentős magyarországi élelmiszeripari kapacitásunk ebben az időszakban gyakorlatilag teljesen leépült. Bezártak a hazai gyárak, a feldolgozóüzemek, amelyek megmaradtak, azok pedig jelentős fejlesztésre, modernizációra szorulnak, sok közülük ma nem képes versenyképesen élelmiszert előállítani.

Most van itt az ideje, hogy visszaépüljenek ezek az élelmiszeripari kapacitások.

– Erre évtizedek óta nem került sor. Most mi változik?

– A következő években az élelmiszeripar fejlesztésére soha nem látott összeg, 700-800 milliárd forint áll rendelkezésre. Az európai uniós forrásokhoz a magyar kormány példátlan mértékű, 80 százalékos társfinanszírozást nyújt. A rég nem látott összegből megvalósulhatnak azok a beruházások, amelyeknek köszönhetően az itthon megtermelt növényi és állati alapanyagokat szintén itthon dolgozzuk fel, és ezeket a feldolgozott, jó minőségű, rendkívül keresett termékeket tudjuk külföldön értékesíteni.

Ezzel jelentősen nő a magyar mezőgazdaság és élelmiszergazdaság jövedelmezősége is. Ez az infrastruktúra a sarokköve annak, hogy az agrár-külkereskedelem ne csak volumenében, de értékében is kimagasló legyen. Az exportpiacok felkutatásában, a termékek piacra juttatásában óriási szerepe van az Agrármarketing Centrumnak.

– Miért a külpiacok jelentik a magyar élelmiszer jövőjét, szemben a belföldi kereslettel?

– A belföldi fogyasztás és az uniós kereslet volumenében érdemben már nem nő. Így azok, akik beruháznak nem hagyatkozhatnak csak a belföldi fogyasztásra, nyitni kell a külpiacok felé.

Óriási a kereslet az unión kívüli országokban, ezek a jövő agrárpiacai a hatalmas fejlesztés előtt álló magyar élelmiszeripar számára.

– Hogyan segíti mindezt az Agrármarketing Centrum?

– Az AMC gyakorlatilag egy inkubátorházként működik, vagyis nem csak a potenciális célpiacok felkutatásában segítjük a hazai élelmiszer-termelőket, hanem a piacra lépéshez szükséges tudás elsajátításában. Idetartozik egyebek mellett a nyelvismeret, a csomagolás, a szállítás, a szabályozás vagy az online marketinget. Számos olyan felületet is a rendelkezésükre bocsátunk a hazai vállalkozásoknak, ahol bemutatkozhatnak, megismertethetik terméküket a világ minden pontján.

– A belföldi kampányok befejeződtek?

– Ha megnézzük az elmúlt tíz évet látható, hogy nőtt a fogyasztás azoknál a termékköröknél, amelyek mellett kiállt az Agrármarketing Centrum. Ilyen a sertés vagy a baromfiágazat, de erősítettük a hazai alma, meggy és dinnye pozícióit is. Most azonban, ahogy említettem, a külpiacok felé kell fordulna a magyar élelmiszernek, mivel az unión kívüli országokban van meg jelenleg az a többletkereslet, amely hosszú távon jövedelmező lehetőség a hazai termelőknek.

agrotrend.hu / napi.hu

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés