Hírek

Kevesebbet költünk élelmiszerekre

Szeptemberben a kiskereskedelmi üzletek forgalma a nyers és a naptárhatástól megtisztított adatok szerint egyaránt három százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit – ismertette a Központi Statisztikai Hivatal.

A kiskereskedelmi adatok összességében vegyes képet mutatnak. Bár mindent egybe véve a forgalom bővült az egy évvel korábbihoz képest, az élelmiszerek forgalma 2,8 százalékkal csökkent – írta a Magyar Nemzet. Ezt az élelmiszerek jelentős drágulása magyarázza, így a háztartások igyekeznek spórolni ezen termékcsalád esetében: jobban törekszenek arra, hogy csak a szükséges mennyiséget vásárolják, jobban figyelik az akciókat vagy éppen az olcsóbb, például saját márkás termékeket keresik – nyilatkozta Regős Gábor, a Makronóm Intézet szakmai vezetője. 

Jelezte: a szeptemberi bővülést továbbra is a növekvő üzemanyagforgalom húzta, azonban ahhoz hozzájárult a nem-élelmiszer kereskedelem is. Ezen belül ugyanakkor az egyes bolttípusok forgalma eltérően alakult. 

Jelentősen, 21 százalékkal nőtt a használtcikk-üzletek forgalmának volumene, míg az internetes kereskedelem meglepő módon csökkent, 2,4 százalékkal. A használtcikkek növekvő forgalma az olcsóbb termékek iránti kereslet emelkedését mutatja, míg az internetes kereskedelem mérséklődése a COVID-19 utáni visszarendeződésre utal: a kiemelkedően magas online kereskedelmi hányad nem tud tovább növekedni, előbb-utóbb visszatér korábbi trendvonalára.

Fotó: MTI

Regős Gábor kitért arra is, hogy az Európai Uniót tekintve még csak augusztusi adat áll rendelkezésre, akkor azonban a kiskereskedelem volumene éves alapon már 1,3 százalékkal visszaesett, amelyen belül is kiemelkedő a cseh kiskereskedelmi forgalom 8,8 százalékos visszaesése.  Ennek magyarázata, hogy az uniós országokban jellemzően az év eleji béremelések a magyarnál alacsonyabbak voltak, így a növekvő infláció miatt a reálbérek változása előbb fordult negatívba, míg ezt hazánkban augusztusig sikerült a pozitív tartományban tartani. 

– A következő időszakban az élelmiszerfogyasztásnál továbbra is várható a volumen éves alapú csökkenése, illetve a következő év elején a kiskereskedelmi forgalom a magas bázis miatt is mérséklődhet. Ugyanakkor a forgalom jövő évi alakulása kapcsán kiemelkedő jelentőséggel bír majd, hogy milyen mértékű béremelést kapnak a munkavállalók, és hogyan alakul az infláció – avagy remélhetőleg a reálbér szinten marad vagy csak minimális mértékben csökken – tette hozzá a szakértő.

Suppan Gergely, a Magyar Bankholding vezető elemzője szerint a következő hónapokban az egyre magasabb bázis, a növekvő infláció, egyes háztartások esetén a meredeken megugró rezsiköltségek, az előbbiek miatt az év utolsó hónapjaiban várhatóan csökkenő reálbérek, az emelkedő kamatok, valamint egyes átmeneti tényezők megszűnése miatt folytatódhat a kiskereskedelmi forgalom lassulása. A romló munkaerőpiaci kilátások szintén fékezhetik a kiskereskedelmet.

– Ezt némileg ellensúlyozhatják az egyes munkáltatók által adott évközbeni béremelések, illetve egyéb, a munkavállalókat támogató juttatások – ismertette az elemző. 

agrotrend.hu / Magyar Nemzet

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés