Hírek

Jönnek a hidrogénvonatok

Az Alstom és a Stadler mellett már a Siemens is piacképes hidrogénvonatot kínál. Az új technológia jelentősége, hogy a zöldhidrogén előállításához megújuló energiát lehet felhasználni. A háromból két gyártó részben Magyarországon készíti a forradalmi járműveket.

A kontinensen elsőként a francia Alstom helyezett üzembe hidrogénvonatot, augusztus óta pedig menetrendszerinti forgalomban közlekednek a járművek Németországban, a Bréma környéki, 126 kilométeres útvonalon. Az összesen 14 hidrogénüzemű regionális szerelvény fokozatosan váltja majd ki a 15 régebbi dízelvonatot.


Hidrogénvonat Frankfurtban a pályaudvaron. Fotó: AFP / Frank Rumpenhorst

A francia gyártó fontosnak tartja, hogy a járművei hatótáv tekintetében ne maradjanak el a dízelhajtású járművektől, ezért nyilvános hosszútávfutást rendeztek az egyik szerelvény részvételével. A napokban lezajlott teszten a hidrogénvonat 1175 kilométert tett meg anélkül, hogy megállt volna tölteni – közölte a gyártó. Az Alstom üzemanyagcellás regionális szerelvényeinek az egyik legfontosabb alkatrészét, a forgóvázak keretét a magyarországi Mátranovák üzemében gyártják.

A hazánkban szintén gyártói bázissal rendelkező Stadler ugyancsak kifejlesztette a maga üzemanyagcellás modelljét: miként erről korábban beszámoltunk, a motorvonat a kaliforniai Redlands Passenger Rail Project megrendelésére készült, és a H2 szerelvényhez az alumínium kocsitestet a szolnoki üzemből szállítják. 


Magyarországi hidrogéntároló telephely Kardoskúton. Fotó: Magyar Nemzet / Kurucz Árpád

A napokban jelentették be a harmadik európai hidrogén-fejlesztést. A Deutsche Bahn (DB) és a Siemens megkezdte a próbaüzemet a nemrég bemutatott Mireo Plus H hidrogénvonattal. Egyben megkezdték az üzemanyag-feltöltési folyamat tesztelését is, közös lépéseket tettek a zöldhidrogén biztosítására, valamint a karbantartási infrastruktúra létrehozására – közölte a Railtech.com.

A tankolási folyamat már éppen olyan gyors, mint egy hagyományos dízelmotorvonatnál.

A hidrogént is maguk állítják elő: a megújuló energiát elektrolízisre használják fel, hogy közvetlenül a helyszínen állítsanak elő zöldhidrogént. A tárolóegységet és a tartályt úgy alakították ki, hogy vonattal vagy teherautóval szállítható legyen, mivel méretük és formájuk egy szabványos konténernek felel meg.

A nem villamosított vasútvonalakon – Európában ez az összes vonal hatvan százaléka – jelenleg dízelhajtású járművek üzemelnek.

Csak Németországban a DB körülbelül 250 millió liter gázolajat fogyaszt éves szinten.

Ennek a szénhidrogén-mennyiségnek a helyettesítése a feladat, és erre szolgálnak az akkumulátoros, üzemanyagcellás megoldások, illetve környezetkímélő üzemanyagok, mint például a hidrokezelt növényi olajak használata – olvasható a RailFreight.com cikkében. A hidrogénhajtásra való átállás időigényes folyamat, évtizedekig tarthat, amíg az összes dízelmozdonyt és motorvonatot lecserélik zéró kibocsátású hajtásra.

agrotrend.hu / Magyar Nemzet, Jámbor Gyula

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szakmai partner
Nyakas Farm
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés