Hírek

Eszelős a profitnövekedés a legnagyobb európai autómárkáknál

Az öt legkedveltebb európai autógyártó 2019-es profitjának több mint kétszeresét érte el már el, miközben nem tud alkalmazkodni az Európai Unió által elé állított szigorúbb kibocsátási szabályzással.

Az európai autóipar nagy ötöse – a BMW, a Mercedes, a Renault, a Stellantis és a Volkswagen – együttesen 64 milliárd euró nyereséget zsebelt be úgy, hogy kevesebb autót adtak el, de drágábban – derül ki a Transport and Environment (T&E) zöld kutatóintézet tanulmányából.

A vállalatok kereskedelmi szövetségükön keresztül azzal érvelnek, hogy az autók kipufogógáz-kibocsátásának csökkentés akár 2000 euróval is megemelné az autók árát – írja a The Guardian.

A fizetések is az egekben

Eközben a gyárak vezetőinek fizetései is hatalmasat emelkedtek A VW az egyetlen az ötösből, amely 2019 óta nem emelte a felső vezetők fizetését, de a másik négy vizsgált vállalatnál a vezérigazgatói fizetések 22-103 százalék között emelkedtek ugyanebben az időszakban – áll a jelentésben. Az öt nagyvállalat vezérigazgatójának átlagos fizetésemelése a világjárvány, a háború és az infláció három éve alatt 50 százalékos volt.

Fotó: wikimedia

Európa az Euro 7 sztenderdjét vezeti be annak érdekében, hogy csökkentse a közúti károsanyag-kibocsátás miatt bekövetkező évi 70 ezer korai halálozást: ennek alkalmazása az Európai Bizottság adatai szerint 90-150 euróba (24-56 ezer forint) kerül autónként. A légszennyező anyagok, például a szállópor és a nitrogén-oxidok évente 6,7 millió idő korai halálozásért és több mint egymillió halvaszületésért, valamint légzőszervi megbetegedésekért, demenciáért és mentális betegségekért okolhatók.

Április elején azonban a Volkswagen az Euro 7-es rendszer bevezetési ideje és költségei miatt a rendszer elindításának elhalasztását kérte. Dirk Ameer, a Volkswagen szóvivője szerint a javaslat felhajtaná az árakat, és alacsonyabb eladásokhoz, a régebbi járművek hosszabb utakon tartási idejéhez és a flotta megújulásának lelassulásához vezetne, és még a levegő minőségére is negatívan hatna.

"Változtatások nélkül, különösen az Euro 7-es javaslat időzítésének változtatása híján jelentős termelés- és munkahelyvesztéshez fog vezetni Európa-szerte. Ez minden európai gyártóüzemet és minden járműosztályt érinteni fog" – állította Ameer.

Vita van abban, mennyibe is kerül

A T&E szerint ugyanakkor a kipufogógáz-kibocsátás korlátozásának költsége a szabályozás időtartama alatt legfeljebb 5,7 milliárd eurót tenne ki, ami a vállalat 2022-es nyereségének 37 százaléka jelentené.

"Nem irigyeljük az autógyártók rekordnyereségét, de az az állítás, hogy nem engedhetik meg maguknak az olcsó szennyezéscsökkentést, egyszerűen kapzsiság. Az autóipar a nyereséget a drágább prémium járművek eladásával maximalizálja, miközben úgy tesz, mintha a szennyezési szabályok megfizethetetlenné tennék az autókat. Az uniós jogalkotóknak a közegészségügyet az iparág pénzhajhászása elé kell helyezniük" – mondta Anna Krajinska, a T&E járműkibocsátásért és levegőminőségért felelős vezetője.

Bár a 2019 óta tartó időszakban az öt nagy gyártó együttesen 25 százalékkal kevesebb autót adott el, a Stellantis és a BMW ezekben az években megduplázta, illetve megháromszorozta haszonkulcsát, mivel az egész iparágban megindult a prémium járművek, például a SUV-k felé történő "volumen-érték" váltás. A kisebb és népszerűbb modelleket, például a Fiat Puntót, a VW Beetle-t és a Citroen Picassót megszüntették.

Fotó: wikimedia

Egy új Mercedes átlagára most 43 százalékkal magasabb, mint 2019-ben, míg a vállalat tavalyi 14,5 milliárd eurós profitja 600 százalékkal haladta meg a 2019-es szintet – derül ki a tanulmányból, amely a vállalat és a Bloomberg adatain alapul.

A tesztekre hivatkoznak

Az Európai Autógyártók Szövetségének szóvivője igyekszik védeni a márkákat: szerintük annak ellenére, hogy a javaslat minimális környezeti előnyökkel jár, fennáll a veszélye, hogy szükségtelen pénzügyi nyomást helyez a fogyasztókra, és elvonja a beruházásokat a zéró kibocsátású technológiákról.

"Egyes gyártók becslései szerint egy új autó átlagos fogyasztói ára 2000 euróval emelkedhet. Ez a megnövekedett költség elsősorban a tesztelési keretfeltételekből adódik, beleértve a szándékos és folyamatos, szélsőséges körülmények közötti vezetést" – fogalmaztak.

Az Euro 7 sztenderd mintegy 100 millió járműre vonatkozna a hagyományos motorok 2035-ben életbe lépő uniós tilalma előtt. Szigorítaná a közúti kibocsátási teszteket, folyamatosan vizsgálná a kibocsátást a fedélzeti ellenőrző rendszerekkel. Elődje, az Euro 6 2014-ben, a dieselgate-botrány előtt született. A Volkswagen azóta 31 milliárd eurót fizetett ki bírságok és egyezségek formájában, miután 2009 és 2015 között mintegy 11 millió autó esetében játszotta ki bizonyos rendszerekkel a károsanyag-kibocsátási teszteket.

agrotrend.hu / Infostart

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Szakmai partner
Nyakas Farm
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés