Hírek

Csaknem ezermilliárdos lehet az idei e-kereskedelmi piac

Az idén 950 milliárd forint körül alakulhat a hazai online kiskereskedelmi forgalom a Reacty Digital realista előrejelzése szerint. A múlt évben is nagyon ment a webshopoknak, 781 milliárd forintos forgalmat értek el, ami 17 százalékkal múlta felül a 2018-as értéket.

A legnagyobb online forgalmú termékkategóriák a számítástechnika, a ruházat/sportruházat, illetve a szórakoztató elektronika – írta meg a Store Insider. Az online vásárlások átlagos kosárértéke 2019-ben megközelítette a 20 ezer forintot, legmagasabb kosárérték az építkezés/felújítás kategóriában figyelhető meg, míg a legalacsonyabb az ételrendelés esetén – derül ki a Reacty Digital és az eNET Internetkutató közös e-kereskedelmi kutatásaiból.

A koronavírus hatása a gazdaság minden területén érzékelhető. Míg a kiskereskedelmi forgalom növekedése rövid távon várhatóan visszaesik, addig az online kereskedelem történelmi esélyt kap, egyes ágai fellendülnek és várhatóan a korábbinál magasabb szinten stabilizálódnak majd (pl. élelmiszer, háztartási cikkek stb.). A Reacty középtávú előrejelzésének realista forgatókönyve alapján a 2020-as évben a hazai e-kiskereskedelmi forgalom 950 milliárd forint környékén alakul majd, 2024-re pedig a jelenlegi forgalom akár 2,2-szeresére is növekedhet és meghaladhatja az 1700 milliárd forintot.

Fotó: Public Domain Pictures

A pesszimista becslés szerint is a jelenlegihez képest legalább 1,6-szoros, az optimista előrejelzés szerint 2,4-szeres növekedés várható 2024-re. Az e-kereskedelem / kiskereskedelem aránya a jelenlegi 7,6 százalékról forgatókönyvtől függően várhatóan 10,4 – 11,6 százalékra nő öt éven belül.

Egyre gyakrabban, de főleg kisebb értékben vásárolnak online a magyarok

A 18-79 éves magyarok közül tízből kilencen vásároltak már valamit online. Az utóbbi években növekszik a heti, illetve havi rendszerességgel vásárlók aránya, tehát egyre gyakoribbak a rendelések. Legtöbbször kis értékű (5000 forint alatti) rendelésekről van szó, az érték növekedésével pedig csökken a vásárlások gyakorisága. A kényelem és a kedvező ár évek óta fontos érv az online vásárlás mellett, de idén a biztonság szerepe is jelentősen felértékelődött a járványhelyzet következtében.

A legnépszerűbb online vásárolt termékkategóriák a ruházat/cipő/táska (57%), a mobiltelefon és kiegészítők (56%), illetve a játék/ajándék (52%). Az online vásárolt szolgáltatások közül kiemelkedik a szállásfoglalás (60%), ezt követi a belépőjegy (mozi, kiállítás) (44%), valamint a biztosítás (37%). A rendelt termékkategóriák száma is növekszik, egy átlagos vásárló hétféle termékcsoportból vásárolt már online legalább egyszer élete során.

Fotó: Piqsels.com

Az utóbbi években folyamatosan egyre többen rendelnek az egészség és wellness, a háztartási gép és fehéráru, illetve a szépségápolás és kozmetikum termékcsoportok termékei és szolgáltatásai közül. A melegétel rendelése, illetve az élelmiszer online vásárlása pedig 2020-ban kiemelkedő mértékben nőtt, aminek leginkább a kialakult járványhelyzet volt az oka.

Szolgáltatást is egyre szívesebben vesznek a magyarok interneten keresztül, egy átlagos vásárló négyféle szolgáltatást vett már így életében. Ahogy a termékeknél, úgy ebben az esetben is igaz, hogy a fiatalok és a magasabb iskolai végzettséggel rendelkezők rendelnek többféle kategóriából online.

Az online vásárlók tudatosabban választanak fizetési és szállítási módokat

Tavaly óta másfélszeresére nőtt azok aránya, akik a számukra nem megfelelő fizetési vagy szállítási módok miatt nem vásárolnak meg egy terméket egy adott webáruházban. A 18-79 év közöttiek 60 százalékával fordult már elő, hogy el sem kezdte, vagy megszakította vásárlását azért, mert nem talált számára megfelelő fizetési módot, míg a szállítási módok esetében 49 százalék volt ez az arány.

Online vásárláskor a készpénzmentes fizetést (elsősorban bankkártyával valamely bank rendszerén keresztül) részesítik előnyben legtöbben (45%), de az utánvétes fizetés továbbra is népszerű. Igaz, ebben az esetben is megfigyelhető egyfajta eltolódás a készpénzmentesség irányába, egyre többen fizetnek kártyával a futárnál, ha erre lehetőségük van. Egy átlagos webáruház egyébként négyféle fizetési lehetőséget ajánl, a legszélesebb körben elérhető megoldás a készpénzes utánvét, illetve a banki átutalás, ami azt mutatja, hogy a kínált és a fogyasztók által kedvelt fizetési módok nem minden esetben vannak összhangban.

Szállítási mód választásánál a díj mértékének kiemelkedő szerepe van, ugyanakkor az online vásárlók 83 százaléka egyetért azzal, hogy a házhozszállítás egy szolgáltatás, ezért érthető, ha fizetni kell érte. A futárszolgálatos szállítás (80%) évek óta a legnépszerűbb, ezen kívül a személyzettel rendelkező átvételi pontokat (38%) és a postai szállítást (36%) kedvelik a legtöbben. A csomagautomaták (27%) népszerűsége lassan, de biztosan növekszik az utóbbi években. Egy átlagos hazai webáruház háromféle szállítási módot ajánl vásárlóinak. Tízből kilenc helyen elérhető a futáros házhozszállítás és minden második webshop ad lehetőséget személyes bolti átvételre is.

Sokan próbálják ki a külföldi vásárlást, de a rendelési gyakoriság csökken

Az online vásárlók fele inkább a hazai webáruházakat preferálja, ezzel együtt mérsékelten emelkedik azok aránya, akik rendeltek már külföldi áruházból (58%). A külföldi rendelés inkább a férfiakra, a fiatalokra és az online gyakran vásárlókra jellemző. A három legnépszerűbb külföldi webáruház az eBay (58%), az AliExpress (49%) és a Wish (48%). Bár egyre többen próbálják ki a határon túli rendelést, a vásárlások gyakorisága folyamatosan csökken. Míg 2018-ban a külföldről vásárlók majdnem kétötöde rendelt legalább havonta egyszer, addig 2020-ban csupán negyedük tett így.

Külföldi vásárlás esetén még inkább jellemző a kisebb kosárérték (legtöbbször 3000 forint alatt), leggyakrabban mobiltelefont vagy ahhoz tartozó kiegészítőket rendelnek a felnőtt internetezők. A külföldről rendelők legfontosabb indokai továbbra is, hogy olcsóbban juthatnak hozzá a termékekhez, illetve olyan dolgokat is megvásárolhatnak, ami Magyarországon nem elérhető. A hazai webáruházak esélyt kaptak, ugyanis a koronavírus járvány kitörésével párhuzamosan visszaesett a külföldről való rendelés. Ha hasonló termékkínálatot és árakat találnának idehaza is az internetezők, akkor egy részük akár tartósan is a magyar megoldások mellett maradhatna.

agrotrend.hu / Store Insider

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés