Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Hírek

Black friday – csalóka akciódömping?

Már érkeznek az amerikai eredetű black friday akciós kereskedelmi kampány ajánlatai a hazai áruházakba, leginkább az internetes vásárlókat csábítják majd heteken át az olcsónak tűnő lehetőségek. A szemfüles fogyasztók kifoghatnak egy-egy valóban jutányos üzletet, ám a járvány miat­ti versenyfutás várhatóan némely webárust megtévesztő gyakorlatra késztet, ezért mindenkor tanácsos a körültekintő vásárlás.

Mindenre rányomja bélyegét a koronavírus-járvány, változó mértékben a kiskereskedelmi fogyasztásra is: a termékértékesítés bővülése eddig elmarad a tavalyitól, például amiatt, mert a válságok idején egyébként is csökken a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet – írja a Magyar Nemzet. Az éves mérleg még javul: novembertől már a karácsonyi ünnepekre is vásárolnak az emberek, főként hogy idén a romló koronavírusjárvány-helyzet sürgeti a tervezett beszerzéseket.

A magyarországi fogyasztói szokások szerint sokan ilyenkor valósítják meg a drágább háztartási készülékek vásárlását, például az elkövetkező időkben fogyhat a legtöbb karácsonyi ajándéknak is beillő híradástechnikai készülék (zenelejátszó, hifitorony), tartós elektromos háztartási gép (mosógép, mosogatógép, hűtőgép), otthoni kisgép (hajszárító, kávéfőző) és a kép- és hanghordozók és a számítástechnikai eszközök iránt is fokozódhat a kereslet.

Fotó: mno.hu

Leértékelések ünnepe

A kereskedők nem bízzák a véletlenre: az ünnepi vásárlási kedvet idén is a black friday, azaz fekete péntek akciós kampánnyal fogják felpörgetni, amelyet eredetileg a mindenkori hálaadás utáni pénteken, vagyis november végén tartottak. Ezúttal viszont várhatóan már az elkövetkező napokban megkezdődik és decemberig eltart az itthon egy évtizede bevezetett ünnep előtti akciózás. Vagyis tanácsos felkészülni, főként a webáruházak látogatóinak, hogy karácsonyig a szokottnál is több csábító ajánlat leselkedik a vevőkre.

A kereskedelmi esemény magyarországi népszerűségét jól mutatja, hogy tavaly a piacvezető eMagnál például gazdára talált több mint húszezer termék az otthon, a barkács és az állattartás kategóriában, emellett 14 ezer szépségápolási cikket, több mint 9200 háztartási kisgépet és csak a kedvezményes kampányban több mint nyolcezer háztartási nagygépet is eladtak.

A járvány előtti esztendőben a leggyorsabban fogyó cikkek a black friday alatt a laptopok, a mobiltelefonok, a mikrohullámú sütők és az akkus fúrócsavarozók voltak, idén a vírusfertőzések elleni védekezést, a betegségmegelőzést, illetve az általános egészségvédelmet szolgáló használati eszközök, speciálisabb fogyasztási termékek iránt is megnőhet az érdeklődés.

Célzottan a rengetegben

A Tudatos Vásárlók Egyesülete szerint bár nem új keletű az Egyesült Államokból útjára indult „bevásárlási nap” miat­ti felhajtás, még mindig sok az anomália a fogyasztók fejében. A McKinsey egyik tanulmánya arról szól, hogy az európai fogyasztók kevésbé készülnek fel előzetesen erre az időszakra, vagyis a többség impulzusvásárló, és nem dönti el előre, milyen árut szeretne beszerezni, abban főként az árengedmény mértéke befolyásolja. Ez azonban nemritkán csapdahelyzetekbe vezeti a felszínes fogyasztót.

– Akciók ide vagy oda, jobb felkészülten várni a kedvezménydömpinget. Bár nagyon csábító tud lenni, ha alacsonyabb az ár, érdemes elhatározni, hogy olyan termékekre fordítjuk a pénzünket, amelyekre valóban szükségünk van és hosszú távon tudjuk majd használni – tanácsolják a fogyasztóvédők.

Hasznos javaslat, hogy az ajánlatok meghirdetéséig érdemes felmérni a lakásban lévő háztartási gépek állapotát, és ha valamelyik megérett a cserére, célirányosan kell kutakodni az ajánlatok között. Ugyanígy hasznos lehet a ruhatárunk, a használati eszközeink, kerti gépeink, berendezéseink vagy a hobbinkhoz szükséges tárgyak áttekintése.

Továbbá az otthonteremtésben lévő családoknak is előnyt hozhat, hogy a bútorok, lakberendezési és építési eszközök tekintetében előzetesen összegyűjtik, amire szükség van – ha jelentősebb összeget tartalékoltak ezekre a célokra, a black friday akciókon megspórolt összegekből akár egy korábban nem tervezett, kisebb beruházásra is futhatja.

Mennyi az annyi?

A felelős költekezéshez a Tudatos Vásárlók Egyesületének évek óta publikált, független, nemzetközi laboratóriumban végzett terméktesztelései is hasznos információkat nyújtanak, míg az árucikkek közötti választást az is megkönnyíti, ha az internetes fórumokon, szaküzletek honlapján, fogyasztói felmérésekben vagy akár ismerősi, családi körben tájékozódik a vásárló.

Az ár-összehasonlító oldalak pedig ahhoz járulnak hozzá, hogy meg lehessen állapítani, a kívánt árucikknek számunkra ­ideális-e az ár-érték aránya, illetve éppen hol található az aktuális legjobb ajánlat. A korábbi évek kedvezőtlen tapasztalatai miatt a vásárlók ezzel együtt már cinikusabbak a black friday akciókkal szemben.

A PwC nemzetközi tanácsadó cég tavalyi felmérése szerint 2019-ben sokan már azért vásároltak az előző évinél kisebb összegekért a kampány alatt, mert minden ötödik vásárló úgy látta, hogy a leárazások nem valódiak.
Ez a tanulmány szerint nem meglepő, hiszen az egyre hosszabb időszakra elnyúló leárazások gyakran nem adnak szignifikánsan alacsonyabb árakat.

Fotó: mno.hu

Ráadásul korábban itthon is hamar elterjedt a köztudatban az a kereskedői trükk, hogy mielőtt meghirdetik az akciót, felárazzák a terméket, így amikor nagy betűkkel melléírják az engedmény mértékét, sokan a százalékoktól már bedőlnek, és nem jut eszükbe, hogy egy-két hete eleve olcsóbban találkozott az áruval az akkori választékban. A legtöbbször még így is kevesebb összeg­ért vásárolható meg a termék, ám a fogyasztó jobb, ha utólag már nem értesül róla, hogy akkora kedvezményt nem sikerült elcsípnie, mint amekkorát a reklámban elhitettek vele.

A legfontosabb minden vásárlónak, hogy körültekintően járjon el a black friday napokon, illetve a karácsonyi vásárlások során, legyen szó bármilyen termékről, gépről – emelték ki a tudatos vásárlókat képviselő szakértők, akik például a mosógépek tesztelésekor azt is megállapították, hogy az akciós időszakokon kívül a legjobban teljesítő gépek között vannak 150 ezer forintnál olcsóbbak is, miközben 116-140 ezer forintot kell fizetni a 68-69 százalékos eredményt elérő gépekért.

Ezért vásárlás előtt elengedhetetlen, hogy átolvassuk a teszteket, majd ellenőrizzük, hogy a kiválasztott készülék melyik kereskedőnél mennyibe kerül, mert lehetnek eltérések, különösen a black friday kapcsán több áruházban egyszerre zajló, időhöz kötött akcióknál.

A fogyasztóvédők felidézték: a Gazdasági Versenyhivatal a kedvezmények tisztességtelen reklámozása miatt jelentős, 892 millió forint bírságot szabott ki nemrég az Alza.hu webáruház üzemeltetőjére és cseh anyavállalatára. A versenyhivatal célja ezzel az volt, hogy a megtévesztő reklámozást visszaszorítsa, hogy a fogyasztók valós kedvezmények közül választhassanak.

agrotrend.hu / Magyar Nemzet

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés