Hírek

Bírság jár a fogyasztók megkárosításáért

A magyar vásárlók sajnos valóban kevésbé megfelelőt vehetnek le egy-egy árucikkből a hazai polcokról, mint a hazájukban látszatra azonos terméket választó német vagy olasz vevők – mondta a Magyar Nemzetnek adott interjúban Cseresnyés Péter. Az innovációs tárca fogyasztóvédelmi és kereskedelempolitikai államtitkára átfogó képet adott az új szakmapolitikai stratégia mellett a pandémia hatósági tapasztalatairól, valamint a fogyasztókat erősítő szabályváltozásokról.

A fogyasztók sikeres védelmének alapfeltétele a rugalmas alkalmazkodás a gazdasági folyamatokhoz és a fogyasztói szokások változásához. A szakterületi irányokat húsz évig kormányhatározatokban foglalt fogyasztóvédelmi politikák határozták meg. Idén a bürokrácia csökkentése, illetve a piaci folyamatok hatékonyabb követése érdekében úgy módosítottuk az ágazati törvényt, hogy a stratégiákat és feladatokat a fogyasztóvédelemért is felelős innovációs és technológiai miniszter hagyja jóvá a szakmai tervezés és irányítás alapvető dokumentumában, a szakmapolitikai programban – ismertette a Magyar Nemzettel Cseresnyés Péter.

fotó: wikimedia

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) fogyasztóvédelmi és kereskedelempolitikai államtitkára a március 15-i fogyasztóvédelmi világnapon nyilvánosságra hozott programról elmondta: az élelmiszerek és pénzügyi szolgáltatások kivételével a fogyasztóvédelem teljes körét felöleli, amelynek alapelvei öt-tíz, a végrehajtását célzó feladatok pedig egy-három évre szólnak.

– A családok védelme érdekében változatlanul fokozott figyelmet fordítunk a termékbiztonságra, a leginkább kiszolgáltatott fogyasztók, a gyermekek és idősek jogainak érvényesítésére – emelte ki. Az okoseszközök, az elektronikus kereskedelem térnyerése miatt kiemelt terület lett a fogyasztói társadalom digitális vonatkozásainak kezelése, továbbá a fenntartható és egészségtudatos vásárlói gondolkodás és magatartás, azaz a fogyasztói tudatosság erősítése.

Betiltott „antimaszk”

Az államtitkár a járványévről azt mondta, a fogyasztóvédők február vége óta dolgoznak a járványhelyzettel összefüggő feladatokon annak érdekében, hogy kiszűrjék a megtévesztő, káros gyakorlatokat. – Az elmúlt egy évben csaknem száz kézfertőtlenítő, egyéb fertőtlenítőszer laboratóriumi vizsgálata zajlott, és ellenőrizték a PCR-tesztek hatósági árának betartását. A fogyasztóvédők több mint 16 millió szájmaszk vámhatósági engedélyezésében működtek közre, és négymillió bizonytalan eredetű védőeszköz behozatalát tiltották meg – mondta az államtitkár.

Hozzáfűzte, hogy a szaktárca IT-laborja volt a legaktívabb az unióban a koronavírus megelőzésére vagy kezelésére ajánlott termékek online értékesítésének ellenőrzésében. – Összességében eredményesen vettük el a járványhelyzetben nyerészkedők kedvét a magyar embereket megkárosító trükköktől. Egyetlen példa: a védekezésre alkalmatlan, légáteresztő „antimaszkot” forgalmazó webshop a hatósági eljárás után elérhetetlenné vált – idézte fel, hangsúlyozva, hogy a többletvállalások miatt nem adták alább a hagyományos teendők ellátásában sem.

Az eljárások is eredményesek voltak: a hatóság összesen több mint egymilliárd forint bírságot szabott ki mintegy háromezer jogsértő vállalkozásra. Emellett tavaly is dobogós helyet értek el a veszélyes termékek európai riasztási rendszerébe küldött riasztásokkal, akárcsak 2018-ban és 2019-ben. – A 169 magyar jelzés ezúttal harmadik helyet ért a nemzetközi rangsorban, de csak a sokkal nagyobb forgalmat bonyolító németek és britek előztek meg minket – jegyezte meg Cseresnyés Péter.

Kitért rá, hogy a pandémia miatt eljárásaikat az év túlnyomó részében ugyan csak írásban folytathatták le, zavartalanul működtek a 2020 január­jától új szabályok alapján felálló békéltető testületek is. A kamarák mellett lévő ingyenes vitarendezési fórumok több mint kétezer fogyasztón segítettek a céggel létrejött egyezségek elősegítésével vagy a vállalkozás által teljesített ajánlásaikkal – összegezte.

– Számunkra elfogadhatatlan a magyarok bármilyen területen megmutatkozó hátrányos megkülönböztetése – ezt már a nagy figyelemmel kísért kettős minőség kérdésében mondta, úgy folytatva, hogy fogyasztóként, ügyfélként is a nyugatabbra élő európai polgároknak kínáltakkal megegyező minőségű termékekre, szolgáltatásokra jogosult minden honfitársunk. Az ITM államtitkára felidézte, hogy Magyarország 2017-ben elsőként tette szóvá a nemzetközi fórumokon, hogy idehaza azonos márkanév alatt és csomagolásban gyakran gyengébb termékeket forgalmaznak a gyártók, mint akár a szomszédos Ausztriában. A V4-ek összehangolt fellépésének köszönhetően viszont a kettős minőség 2022 májusától tisztességtelen és megtévesztő kereskedelmi gyakorlatként lesz szankcio­nálható, hazánk az elsők között, ellenszavazat nélkül ültette át a kapcsolódó uniós irányelvet tavaly decemberben.

Nem szélmalomharc

– Bár a szabályozás bő egy év múlva élesedik, az ITM akkreditált laboratóriuma már 420 termékminta vizsgálatán, összevetésén dolgozik. Az előzetes adatokból úgy tűnik, nem szélmalomharcot vívunk, a magyar vásárlók sajnos valóban kevésbé megfelelőt vehetnek le egy-egy árucikkből a hazai polcokról, mint a hazájukban látszatra azonos terméket választó német vagy olasz vevők – emelte ki Cseresnyés Péter. Mint mondta, elegendő felkészülési időt biztosítanak a gyártóknak és forgalmazóknak ahhoz, hogy jövő nyárig felülvizsgálják, módosítsák gyakorlatukat. Ha ezt nem teszik meg, komoly bírságokra számíthatnak.

– Hosszú ideje a garanciális ügyintézés hiányosságai miatt érkezik be a legtöbb fogyasztói panasz, ezért 2021-től új időszámítást indítottunk a jótállási szabályokban. A több mint másfél évtizede változatlan rendelkezéseket a vásárlók helyzetét javítva, a vállalkozások kötelezettségeit egyértelműbbé téve dolgoztuk át – fogalmazott az államtitkár, emlékeztetve, hogy a január­tól hatályos előírások közé tartozik a termék árához igazodó, egy-két-három éves sávos jótállási idő, míg a korábbiak­nál világosabbak a javítási és cserehatáridők, illetve bevezették az elektronikus jótállási jegyet.

A fogyasztók jogait erősítő új előírások betartását már az év első napjától fokozottan ellenőrzik. A szakemberek tavaly a felkeresett üzletek 44 százalékánál találtak hiányosságot, míg a kisebb kereskedelmi egységekben a korábbi kötelezettségek teljesítése is problémásabb volt. – Arra számítunk, hogy az arány valamelyest romolhatott 2021-ben. A nagyobb forgalmat bonyolító áruházak az első tapasztalatok szerint ezzel együtt hitelesen tájékoztatnak az új szabályokról, ezeket megfelelően alkalmazzák is – közölte Cseresnyés Péter, hozzátéve, hogy a hatóság a gyakorlati jogkövetés támogatása érdekében egész évben fokozottan ellenőrzi a jótállási követelmények teljesítését.

Blokkolt honlapok

A termékbiztonságot is erősíti, hogy július közepétől vállalkozásbarát módon nő a gazdasági szereplők önkéntes intézkedéseinek aránya a nem biztonságos termékek körében. A szaktárca képviselője ismertette, hogy a hatóság csak akkor lép, ha a cég a felszólítás alapján nem maga intézkedik. – A piacfelügyelet elrendelheti a forgalomból való kivonást, a vásárlóktól történő visszahívást, vagy a kockázat súlyosságától függően bírságot is kiszabhat. Mivel egyre többen vásárolnak interneten, erősödik az online piacfelügyelet is, például a hatóságoknak a jövőben lehetőségük lesz a veszélyes terméket árusító honlap blokkolására – sorolta az intézkedéseket. Cseresnyés azt is hangsúlyozta, hogy a magyar fogyasztóvédelem az ITM irányításával egyre eredményesebb a magyar családok és a tisztességes vállalkozások védelmében. – Ezt a munkát folytatjuk az új szakmapolitikai programban rögzített menetrend szerint a következő időszakban is – jelezte a fogyasztóvédelemért felelős államtitkár.

agrotrend.hu / Magyar Nemzet

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Szakmai partner
Nyakas Farm
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés