Hírek
A Nap megállhat, de a Kubota nem!
A Két KATA Kft. ügyvezető igazgatóját, Szabó Istvánt kérdeztük a Kubota traktorok sajátosságairól, esetleges újdonságokról, alkatrész ellátottságról és kicsit a jövőbe is tekintettünk a vezető nélküli traktorok világába kalandozva.
– Számomra némileg meglepő számot olvastam, amikor készültem a beszélgetésünkre… Mégpedig azt, 130 éve létezik Kubota a traktor. Szép évszám, komoly múlt! Magyarországon milyen múltra tekint vissza a márka?
– Elméletileg a 2000-es évek kezdetén már lehetett Magyarországon Kubota traktort venni importőrtől. Előttünk volt két másik importőr, de olyan, akik igazából komolyan foglalkoznak traktorok, illetve szántóföldi gépek forgalmazásával, akik nagyobb mennyiséget tudtunk értékesíteni, azok mi vagyunk. Hat éve, 2014. január elsejétől vagyunk a hivatalos gyári képviselet, és ezalatt az idő alatt túlléptük a hatszáz motoros gép értékesítését. Most valahol 650-670 darab körül tartunk pontosan…
– Azt hallom a gazdáktól beszélünk, hogy elégedettek, hogy a Kubota jó traktor, csak bizonyos lóerő limitje van… Például 300 lóerő lóerős traktort jelenleg nem találnak a kínálatban. Tervben van a kínálat ilyen irányú bővítése?
– Határozott igen a válaszom! Jelen pillanatban Európában a 170-175 lóerő a maximum, amit el lehet érni, illetve az Egyesült Államokban februárban mutatták be a 210-250 lóerős modelleket, de várható az, hogy egészen 4-500 lóerőig fel tudunk menni. Nekünk már 2017-ben azt mondták, hogy 2019-ben, 2020-ban lesz 200 lóerő fölötti traktor, viszont a Kubotára jellemző, hogy amíg valami nem teljesen 100 százalékos, vagy nem teljesen biztosak abban, hogy kifogástalan a termék, addig nem dobják a piacra. Több mint valószínű, hogy már tesztelik a nagyobb modelleket is, de addig, amíg nem teljesen tökéletes, vagy nem teljesen hibátlan, addig nem lesz elérhető.
– Hogyan írná le a jellemző ügyfélkört? Kertészek, szántóföldi gazdálkodók, akik kisebb traktort keresnek? Esetleg állattenyésztő telepek?
– Azt mondanám, hogy mindenki. Vannak egész pici traktorjaink, illetve kommunális felhasználásra szánt gépeink… Tehát kis felhasználók, kertészek, kommunális szolgáltatók, önkormányzatok, illetve a mezőgazdasági vonalat figyelembe véve a termékeink java része az az 50 és 300 hektár közötti gazdaságok gépe, illetve ennél nagyobb gazdaságoknál könnyű eszközhordozó szerepet töltenek be. Állattenyésztő telepeken, gyümölcsösökben nagyon szeretik a gépeinket. A legnagyobb darabszámban fogyott modellünk a keskeny nyomtávú traktor, amiből lassan 200 darab körül van kint a gazdáknál. Nem csoda, hiszen nagyon egyszerű kezelésű, strapabíró, üzembiztos masina. A visszajelzések alapján mondhatom, hogy nagyon szeretik a felhasználók, és nagyon jó híre van ennek a szériának.
– Van kedvenc típusa?
– Mindegyik. Legyen az fülkés vagy fülke nélküli… Egyébként nagyon érdekes volt, hogy amikor megjöttek az első fülke nélküli modellek, akkor éreztem, hogy az egy teljesen más traktor érzés, mint egy bármilyen fülkéset vezetni. Egy fülke nélküli traktorral, forogni, mozogni, bármit csinálni, teljesen más… A legkisebb dízel fűnyírónk, a GR 16-os nagyon aranyos kis jószág, nagyon szeretem, odahaza is azzal ápoljuk a gyepet, pázsitot.
– A mostani helyzetben sokan még az európai beszállítókkal rendelkező importőrök közel is elmondják, hogy lehet probléma az alkatrész ellátottsággal, a készlettel. A Kubota anyacége Japán… Az alkatrész utánpótlással, hogy állnak? Van európai gyár, ahol alkatrészt gyártanak és onnan érkezik az utánpótlás, vagy direkt Japánból érkeznek az eszközök, alkatrészek?
– Nos, ez úgy működik, hogy mi a Kubota német leányvállalatától kapjuk a gépeket, illetve az alkatrészt. ők biztosítják a hátteret. A Kubota 100 százalékos tulajdonú leányvállalatáról beszélünk, ahonnan egész Németországot, valamint Németországtól keletre 13 országot látnak el géppel, illetve motorokkal. 2016-ban 35 ezer darab motor ment át rajtuk első beépítésre. Irtózatosan nagy alkatrészbázis áll ott rendelkezésre. Azt is mondhatnám, hogy ott minden van. Jelen pillanatban is tudják tartani az egy napos szállítási határidőt. Ha ma délben megrendeljük, másnap délig itt van az alkatrész. Ha esetleg netalán náluk nem lenne, akkor a többi lányvállalattól át tudják kérni, illetve hogyha sehol nincs -, bár ilyen nem igen szokott lenni -, akkor Japánból is belátható időn belül megérkezik. Az a jelmondatunk, hogy a Nap megállhat, de a Kubota nem!
– Hogyha ma egy szőlősgazda kitalálja, hogy neki egy 100 lóerős, keskeny nyomtávú fülkés, klímás traktorra van szükség, ki tudják szolgálni?
– Ha még belefér a mai napba is, akkor igen, bárhova. Van készleten… Jellemzően az előző évek tendenciáit figyelembe véve raktározunk gépeket. Igazából most ébred a mezőgazdaság, most indul a szezon, tehát azok a gépek, amik ilyenkor kellenek, azok jellemzően készleten vannak. A csapat egyik része most is fűnyírókat rak össze hiszen indul a kommunális szezon, illetve már megérkeztek a szálastakarmányhoz való gépeink, kaszák, rendképzők, bálázók.
– Jól hangzó jelmondat, hogy egy Kubota traktor nem állhat meg, de ha mégis valamilyen környezeti tényező megállítja, akkor ki tudnak menni segíteni a gazdának? Tehát föl vannak készülve arra, hogy erre a higiéniás helyzetre figyelemmel is ki tudjanak szállni?
– Természetesen! A megfelelő intézkedések betartásával. Fertőtlenítő, kézmosószer, szájmaszk, meg satöbbi, satöbbi… Illetve azt szoktuk kérni, hogy ha csak lehet, ne tartózkodjanak a kollégák mellett. Azt szeretnénk, hogy minél tovább tudjuk működtetni a szervizt, tehát mindenkinek közös érdeke az, hogy elkerüljük a véletlen fertőzés lehetőségét.
– Kicsit általánosabb vizekre evezve, hogy látja a magyar erőgép piacot? A vírushelyzet javított, rontott rajta, vagy megy minden tovább, ahogy eddig ment?
– Szerintem a vírushelyzet áttételesen befolyásolta ezt a piacot. A jelen pillanatban magas euró-forint árfolyam következtében inkább egy picit megtorpant, a gazdák próbálnak kivárni. Pár nap alatt több mint tíz százalékot romlott a forint, s ez vagy visszaáll, vagy időbe telik, amíg mindenki megszokja…
– A készletben lévő gépeket még a régi árfolyamon tudják adni?
– Eurós ajánlatot adunk ki minden esetben. Tehát ahogy változik az euró árfolyam, úgy változik a gépnek a forintos ára is, hacsak nincs esetleg egy különleges megállapodás erről.
– Készletről, jelenlegi magyar piacról beszéltünk… Kicsit nézzünk a jövőbe. A weboldalukon, látható tanulmánygépek nagyon érdekesek. Mennyire tanulmány ez, és mennyire látható már a jövő, hogy mikor érkezhet ez az elektromos, vezető nélküli traktor?
– Szerintem gyorsabban elérkezik ez az időszak, mint ezt sokan gondolnánk. A Kubotát ismerve, olyan dolgot nem mutatnak be, ami nincs kész. Szinte borítékolni lehet, hogy a tesztüzem zajlik. A mai technikai feltételek ezekhez a gépekhez megvannak. Több márkától is látunk hasonló tanulmánygépeket, illetve jövőbe mutató megoldásokat. Ezek a gépek, vagy jó néhány gép közülük valahol már működik, de nagyon tudnak titkot tartani. Valószínű, hogy amíg nem lesz piacra érett teljesen az a termék, addig sokkal több információt nem tudunk meg róla.
– Nincsenek kiállítások, elmaradnak a rendezvények. Hogy tudják a partnereitek felé bemutatni a gépeiket? Van valami új technika, amivel ezt a bemutatást megteszik?
– Készülünk többféle megoldással, például videókkal, illetve referenciák bemutatásával. Jelen pillanatban az összes gépforgalmazót elgondolkodtatja ez az eset. Át kell értékelni a piaci mozgásokat, illetve a piaci reakciókat.
Mátrai Zoltán
agrotrend.hu / Kubota