Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Hírek

A minőségi árut bármilyen körülmények között el lehet adni

Az Érték és Minőség Nagydíj Pályázat ünnepélyes eredményhirdetését szeptember 9-én tartották a Mezőgazdasági Múzeum épületében, a Vajdahunyadvárban. Beszédet mondott és a kitüntetéseket átadta dr. Latorczai János, az Országgyűlés alelnöke, valamint Farkas Sándor, az Agrárminisztérium parlamenti államtitkára. Az idei díjazottak több mint fele az agráriumhoz köthető. Érték és Minőség Nagydíjat vehetett át a szentesi Délalföldi Kertészek Szövetkezete. Az esemény után beszélgettünk Nagypéter Sándorral, a DélKerTÉSZ elnökével.

Az Érték és Minőség Nagydíj elődje a Magyar Termék Nagydíj, amelyet korábban is kiérdemelt a DélKerTÉSZ paradicsom és paprika termékeivel. Ebben az új formában is megkapták az elismerést tavaly a szentesi paprika termékcsalád kategóriában, a fehér, a hegyes csípős és kápia paprikával. Ezt a védjegyet a mai napig használják. – Már tavaly eldöntöttük, hogy az idén a snack paradicsom termékcsaláddal pályázunk, melyben a cherry, a datolya és a koktélparadicsom található. A 33 vállalkozó mind a 39 magas minőségű termékével elnyerte a bíráló bizottság elismerését. Külön öröm volt számunkra, hogy a nagydíjat – melyet mindig a gazdaság ünnepén, szeptember 9-én adnak át – egy szentesitől, a térség országgyűlési képviselőjétől, Farkas Sándor miniszterhelyettestől vehettük át – hangsúlyozta az elnök. A nagydíj mellett egy különdíjat is kapott a DélKerTÉSZ az Élelmiszervállalkozások Versenyképességéért Egyesületétől, mellyel egy évig ingyenes tagság is jár. Az elismerést a Hollóházi Porcelángyár által készített egyedi váza testesíti meg. Az egyesület tanácsadással segíti a kis- és középvállalkozások kereskedelmi és logisztikai tevékenységét.

fotó: Balázs Károly

A két nagydíj a DélKerTÉSZ termékpalettájának legnagyobb hányadát felöleli. – A szövetkezet a termelőket jelenti, ez az egész mit sem érne nélkülük. A pályázatot Gyuricza Kitti marketingvezetőnk állította össze, külön köszönöm neki a rendkívüli munkát. Emellett köszönet illeti két termelőnket, az Árpád Agrár Zrt.-t és a Szentesi Paradicsom Kft.-t, hogy termékeiket ilyen magas minőségben állítják elő. Nélkülük, illetve a marketing vezető kemény munkája nélkül ez nem jöhetett volna létre. Az Érték és Minőség Nagydíjjal egy embléma is jár, ami rákerül a termékekre. Erre felfigyel a vásárló, leveszi a pultról, majd elfogyasztja, és ha megtapasztalja a magas minőséget és az édes ízt, akkor remélhetőleg a későbbiekben is ezt választja majd – fogalmazott Nagypéter Sándor.

Hozzátette, hogy ezek a koktélparadicsomok magasabb cukorfokkal rendelkeznek a hagyományos fürtös paradicsomhoz képest. A fogyasztók egyre inkább keresik a színesebb és édesebb fajtákat. A snack paradicsom termékcsalád jelentősen fejlődött, mind a minőségét, mind a mennyiségét tekintve. 2020-ban 6 hektáron termelik, és közel 1600 tonna mennyiségben tudják értékesíteni. Ebből a termékből Magyarországon korábban szinte csak import árut vásárolhattunk a boltokban, most azonban márciustól november végéig szinte kizárólag hazai termékek találhatóak a pultokon, tudtuk meg az elnöktől.

A nagydíj értékelési szempontjai között elsősorban az adott termék minőségét és külalakját veszik figyelembe, ami megfelel az elvárásoknak, de tartalmazza a környezettudatos megjelenítést is. A DélKerTÉSZ-nél is előnyben részesítik az újrahasznosítható csomagolóanyagokat, illetve arra törekszenek, hogy minél kevesebb fosszilis energiát használjanak a termékek előállításhoz. Ezt a célt szolgálja, hogy idén megépítették a telepen azt a 499 kilowatt teljesítményű napelem rendszert, amely jelentős mennyiségű áramot vált ki. – Mindenképpen az a cél, hogy a termékek előállítása a legmagasabb fokú környezettudatosságot jelenítse meg. A termelés az integrált biológiai növényvédelem mellett, minél kevesebb víz felhasználásával, precíz termesztéstechnológiával és a legmodernebb high-tech üvegházakban történik – mondta.

fotó: Balázs Károly

Nagypéter Sándor beszélt a COVID-járványról is, amely felértékelte a hazai termékek iránti keresletet. – A termelőinkkel arra kell törekednünk, hogy fenn tudjuk tartania magas minőséget. Véleményem szerint ugyanis azt bármilyen körülmények között el lehet adni. Hogy milyen áron, azt nyilván a piacgazdaság törvényszerűségei fogják meghatározni, de azt látom, hogy egyre többen hajlandóak áldozni a minőségért. Tavasszal, a járvány első szakaszában átszervezték és még hatékonyabbá tették a telepi higiéniát, annak érdekében, hogy minimalizálják a fertőzés kockázatát, ezt továbbra is fenntartják. Azok a protokolláris feladatok, mint a kézfertőtlenítés és a hőmérséklet mérés, szeptember elsejétől ismét kötelezőek. – Szezonban nagyon nehéz megoldani a több műszakos rend és a több csapat rotációját, mert a telepen 180 állandó munkatárs és 100-150 alkalmi munkás dolgozik azért, hogy ki tudjuk szolgálni a vevőinket. Szerencsére az első hullám viszonylagos gyors lefolyása után a szezonban nem voltak ilyen korlátozó intézkedések. Ahogy haladunk előre, és látjuk a második hullám fokozódó megjelenését, úgy a forgalom is megcsappan kicsit, ez jellemző egyébként a téli időszakra. Így majd könnyebben tudunk megfelelni a több csoport kialakításának. A termelő ugyanúgy elültetett, elvégezte a kertészeti munkát, nekünk pedig kötelességünk eladni a termékét. A legfőbb feladatunk, hogy a tagság által termelt árut a lehető legjobban adjuk el – emelte ki az elnök.

Ilyenkor felértékelődik a szövetkezetek és integrációk szerepe, hiszen csak ezek képesek arra, hogy koncentráltan, gyorsan, határidőben, magas minőséget szállítsanak az áruházakba. – Az is észrevehető, hogy a termelők részéről egyfajta fejlesztési potenciál indult el, és ehhez nekünk is alkalmazkodni kell. A meglévő logisztikai és kereskedelmi részt át kell gondolni, a jelenlegi kapacitásunk ugyanis nem elegendő. Mindenképpen további infrastrukturális fejlesztésekre van szükség, újabb hűtőházi és csomagoló területeket kell bővíteni, és egyre több automata válogató és csomagoló gépsort is be kell állítani, hogy a megnövekedett munkát minél hatékonyabban el tudjuk végezni, mert látszódik, hogy a kézi munkaerő kevesebb.

Hiába vannak kiváló kollégáink, akik hatalmas mennyiséget csomagolnak, irigylésre méltó a munkatempójuk, de látni kell, hogy a szezon egyre jobban kitolódik, kevesebb a holtidő, több a munka, ami hamar kimeríti a kollégákat, és ez nem tesz jót. Azért kell csomagológépeket vásárolnunk, hogy maradéktalanul ki tudjuk szolgálni a vevőket. Ezek a berendezések nem olcsóak, de jelentős kapacitással rendelkeznek, és megkímélik a humán erőforrást, ezáltal a dolgozóinkat is meg tudjuk tartani – fogalmazott a DélKerTÉSZ elnöke. Nagypéter Sándor hangsúlyozta, Magyarország képes lehet 20-25 millió ember ellátására is. A fejlesztéseknek az a szerepük, hogy a hazai termékek egész évben ott legyenek az áruházláncok polcain és a fogyasztók asztalán. – Ez a legfőbb küldetése mind a mezőgazdaságnak, mind az élelmiszeriparnak, és mi is folyamatosan erre törekszünk. A cél, hogy ne csak a hazai áruházláncoknak, hanem a közép-kelet európai leányvállalatok üzleteinek is tudjunk szállítani, Egyre több a cseh, a szlovák, a lengyel, a román, és bolgár partnerünk, és továbbra is jelen vagyunk Németországban.  (X)

agrotrend.hu / Szentesi Élet-Palicska Irén

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés