Hírek
A Flieglnél sem áll le a gépgyártás
A Fliegl Abda Kft. cégvezetőjével, Ackermann Tamással beszélgettünk arról, hogy a gépgyártás során a home office sajnos nem megoldható, ettől függetlenül minden óvintézkedést megtesznek, amit a helyzet megkíván.
– A napokban több kedves kollégával beszélgettem, mindig szóba kerül, milyen furcsa, hogy hónapok óta nem láttuk egymást. Hogy alakulnak a Flieglnél a dolgok járványhelyzetben?
– Mivel mi gyár vagyunk, nagyon nehezen tudnánk megoldani a home officet, ezért a fizikai állományból egyértelműen mindenki itt van, a szellemi állományban vannak kisebb home office lehetőségek. Mi is együttműködünk, részt veszünk a járványvédelmi előírásoknak megfelelő karantén rendszerben és a „Maradj otthon-ban”, de ezen túl mindenki itt van, dolgozik és teljes lendülettel megyünk előre.
– Hogyan oldható meg a külföldi kollégák munkája? Itt tudtak maradni dolgozni, hazamentek? Velük, hogy s mint van ez?
– Mi is úgy érezzük magunkat, mintha karanténban lennénk itt, Abdán a gyárban. Természetesen mindenki hazamegy a családjához, de nagyon nehéz megélni emberileg, és cégként is. Közel vagyunk a határhoz, vannak olyan kollégák, akik Szlovákiából járnak át minden nap, illetve vannak olyan kollégáink, akik Erdélyből járnak ide hozzánk ciklusosan. A Szlovákiából érkező kollégák most itt laknak nálunk Abdán, van egy munkásszállónk, amit feltöltöttünk olyan kollégákkal, akiknek a mindennapi bejárása gondot okozhat. Hála istennek a gyár méretei miatt megoldható a minimális emberi érintkezés.
– Hogy boldogulnak a kiszállítással? Azt mondta, elegendő készlet van, másrészt alapanyaggal is el vannak látva. Hogy áll ez most pár hét távlatában?
– A gyárunk mindig is nagy készlettel dolgozott. Mindig 3, akár 6 hónapra előre bevásároltuk az alapanyagainkat és azokat dolgoztuk fel. Hála Istennek most is bő 3, de inkább 4 hónapra megvannak az alapanyagaink. Az elmúlt két hétben nem, de például a héten már jöttek be vasanyag szállítmányaink is.
A héten kaptunk nyolc kamionnyi, tehát 8×25 tonna acélszerkezethez alapanyagot, úgyhogy ezzel is tudjuk bővíteni raktárkészleteinket. A gumiabroncsaink is megjöttek, most felniket várunk még. Vannak olyan alapanyagaink, mint például a futóművek, melyek egy része Olaszországban készül, és pont abban a tartományban, amit nagyon erősen érint a járvány.
Onnan nagyon kevés szállítmányt kaptunk az elmúlt időszakban, illetve amit kapunk azt is elcsúszva. A mai napon is beszéltünk velük és tudjuk, hogy a mai helyzet az az, hogy április 6-ig biztosan állnak a gyárak Olaszországban.
– A magyarországi kiszállítással mi a helyzet? Fogadják az ügyfelek a megrendeléseiket? Egyáltalán, hogy állnak megrendelésekkel, tartják őket vagy visszamondják?
– MI több téren dolgozunk. Az egyik piacunk az export, illetve a gyárunk kapacitásának nagy hányada a hazai piacot látja el. A magyar piacon zömében kereskedőkön keresztül dolgozunk. A kereskedőinknél is van raktár készlet, illetve nálunk is van most egy olyan készlet, amit még nem szállítottunk ki a kereskedőkhöz, de a belföldi kiszállításanik az elmúlt két hétben is folyamatosan működtek.
Kiemelnék még egy fontos tényezőt a hátországból! A győri vizsgabázis támogatását most érezzük a legjobban! Az elmúlt két hétben is zökkenőmentesen működtek a vizsgák, így tudtuk a kiszállításokat is intézni és a forgalomba helyezések is zökkenőmentesek. Az export kiszállításainknál azért voltak fennakadások az elmúlt két hétben…
A fuvarelosztókra óriási teher hárult a karanténrendszer miatt, mikor a határt átlépték, a sofőröket karanténba helyezték. Az exportjainkra ez nagy kihatással volt… Nem tudtuk kiküldeni például Horvátországba, Romániába, Szlovákiába az eszközöket. Hála Istennek ezen a héten már ez is rendeződni látszik és a kormányunk is támogatja a szabad árumozgást. A héten már raktunk Oroszországba kamiont, Szerbiába, Romániába, Horvátországba, Szlovákiába. Az exportjaink is szépen megindultak.
– Az értékesítés és gyártás tekintetében majd tíz országért tartozik felelősséggel a környező régióban. Miként győzi ezt most, hogy nem tud személyesen ott lenni velük, pedig a személyes jelenlétnél kevés motiválóbb dolog van egy főnök tekintetében. Hogy oldja meg most a többi ország vezérlését Abdáról az irodából?
– Ennek van jó és rossz oldala. Inkább a jóval kezdeném, az abdai kollégáktól hallottam már vissza, hogy milyen jó, hogy itt vagyok, mert így sokkal gyorsabban megoldódnak a problémák. Viszont az export piacainknál egyre nehezebb a kommunikáció és sokkal lassabbak ezek a reakcióidők.
Nagyon jó kollégáim vannak Szlovákiában, Ukrajnában, Romániában Bulgáriában és folyamatosan kapcsolatban vagyunk egymással telefonon, skypeon. Büszkén mondom, hogy a magyar piacon – épp tegnap kaptuk meg az anyagot a hazai forgalomba helyezésről – az első három hónapban több mint 7%-ot nőtt a tavalyi évhez képest a mezőgazdasági pótkocsi forgalomba helyezés.
Most néztem a Cseh piac adatait, ott több mint 30%-kal csökkent. Vannak olyan piacaink, ahol drasztikusan, már az első három hónapban is visszaesés volt. Tudjuk és halljuk, hogy a gazdasági válság még csak most fogja éreztetni a hatásait mindannyiunkon. Én bízom benne, hogy a magyar piacot fogja a legkevésbé megrázni.
– Milyen kapcsolatban van most a tulajdonosokkal, ott hogy áll a gyárműködtetés? Egyáltalán, hogy áll a tulajdonosi felsővezetés a cégben?
– Mi egy családi vállalkozás vagyunk, így ebből a szempontból nagyon egyszerű a dolgom, mert egy fő felé vagyok elszámolási kötelezettséggel, ez pedig maga Joseph Fliegl úr. ő több oldalról gyűjti be az információkat, beszéli a magyar nyelvet, tehát a magyar kollégákkal is kapcsolatban van.
Hála Istennek mindenki egészséges, mindenki jól van a családban. A német gyárban azért problémákat okoz, hogy a járványhelyzet miatt nagyon sok külföldi munkavállaló eljött a német munkaerő piacról. Ez rányomta a bélyegét a német gyárunkra is, bő 50%-os kapacitáson tud csak működni, nem alapanyaghiány miatt és nem megrendelés hiány miatt, hanem munkaerő problémák okán
Nekünk viszont, mint magyar gyárnak, valamilyen szinten jó is lehet, hogy egyre több megrendelés átjön hozzánk más piacokról is. A magyar gyárnak a terhelése ezáltal nő.
– Az euró nagyon erős most, mennyire befolyásolja ez egyrészről az alapanyag beszerzést, másik oldalról az exportot?
– Ez a nagyon gyenge forint mindenkit meglepett, az elmúlt időszakban nem ehhez voltunk szokva. Az elmúlt hetekben, földrengéshez hasonlatosan alakult az árfolyammozgás és reméljük, hogy megnyugszanak a rendszerek. Nekünk nagy szerencsénk, hogy van export és belföldi oldal is, ezért a magyar piacnak a piaci árat tudjuk tartani a korábbi szinteken, tehát a mai napig is tudunk forintban új szerződéseket befogadni.
Viszont természetesen az export oldalon, az export tekintetében változik a helyzet. Viszont van nagyon sok alapanyagunk, akár az acél alapanyagok is euró elszámolásban jönnek, ott ez a haszon teljesen el fog menni.
Abban bízok, hogy jelenleg nem szabad napokban vagy hetekben gondolkozni, hanem itt az évre kell koncentrálni. Év végén lehet majd egy olyan következtetést levonni, hogy ez az egész hogyan érintett minket. Bízom benne, hogy a 12 hónapot tekintve ez nem lesz megrázó.
– Mit gondol, mi ilyenkor a gazdák helyes viselkedése? Mit tapasztal, spájzolnak gép ügyileg? Input anyagból úgy hallom, hogy nagy a felhalmozás, előre gondolkodás. Gépeknél mit tapasztal, illetve mit javasol a gazdáknak?
– Az elmúlt két hétben azt tapasztaltam a gazdák részéről, hogy a beruházási oldal átment az input anyagok fele. Növényvédőszer, műtrágya és vetőmag tekintetében nagyon erős a beruházási kedv, gépek oldaláról ez kicsit visszább húzódott. Nagyon nehéz most a helyzet, mert ahogyan beszéltük, mi nem tudjuk megoldani a home officet, viszont vannak a szektornak olyan résztvevői, akik minket is érintenek, például a bankok home officeolása.
Nagyon lelassultak azok a mechanizmusok, amik eddig akár 1-2 nap alatt reakcióvá váltak. Most több nap után válnak reakcióvá, ezért úgy érzem, a finanszírozási oldal nagyon le fog lassulni, a gazdák beruházási kedve ezáltal kissé alábbhagy. A másik probléma, amit látok, maga a készletezés.
Most van a kereskedőknek valamennyi készlete, de biztos vagyok benne, hogy ez 1-2 hónapon belül teljesen ki fog fogyni és ezek után már csak kompromisszumok árán fognak tudni gépeket beszerezni a szezonra, főleg a mi szezonunkra, hiszen a szállítástechnika szezonja a nyári időszak. Ott majd nagyon nagy kompromisszumokat kell kötniük a gazdáknak, hogy a meglévő kapacitásaikat hogyan tudják bővíteni, mert csak azzal tudják majd bővíteni, ami egy-egy kereskedőnél vagy éppen gyárnál raktáron lesz.
– Hamarosan jön a június vége, július, mi úgy tervezzük, hogy a Magyarország Legszebb Birtoka Díj birtokbejárásait, ha csúszással is, de a nyár végén meg fogjuk tudni ejteni, optimistán nézünk elébe. A családi gazdálkodó kategória támogatójaként lesznek velünk. Én nagyon várom, hogy ez a jól bevált kis csapat, zsűri társaság, támogatók, mind együtt legyünk és menjünk a birtokokra. Továbbra is azt gondolom, és szerintem a Fliegl nevében is mondhatom, hálásak vagyunk a gazdáknak!
– Nagyon nehéz időszak ez most. Ahogy említettem, ennek van egy emberi oldala és van egy gazdasági, gyári oldala is. Az emberi oldala és a gazdákkal való kapcsolattartás is nagyon nehéz. Én magam is sokszor időzavarban vagyok, sokszor nem tudjuk milyen nap van, nem tudjuk, hogy milyen gyorsan vagy éppen lassan telik az idő.
Az elmúlt 2 hét úgy tűnik számomra, mintha már több hónapja zajlana ez a krízishelyzet, mert annyi probléma vetődik fel és annyi újdonsággal találkozik az ember, akár médiában vagy a szűkebb környezetében, hogy ezáltal maga az időfaktor másodlagos tényező lett és ezt nagyon nehéz megélni.
Pont a gazdákkal való találkozás, a rendezvények, kiállítások, gazdatalálkozók vagy akár a birtokbejárás jövője is kérdéses, illetve már most nagyon sok rendezvényt el kellet törölni a járványügyi helyzetre való tekintettel. Nagyon nehéz megélni, hogy nem találkozol a saját szakmai közegeddel, nekem legalábbis ez egy óriási szakmai teher.
Részben egyedül érzi magát az ember, be van zárva és nem tud kimenni, de mellette a kiszállításokon és telefonbeszélgetéseken keresztül átéli az ember a problémát, hogy mivel küzdenek a gazdák, hogy őket is érinti az árfolyam, a beszerzési és értékesítési problémák, de ennek ellenére mégis azon gondolkoznak, hogy a következő szezonra hogyan készüljenek fel, hogyan vásároljanak input anyagot.
Nagyon büszke vagyok arra, hogy egy olyan társadalomhoz tartozhatok, mint a gazdatársadalom, és az élelmiszer ellátási rendszer működik mindenféle nehézség ellenére is.
Mátrai Zoltán