Hírek

A baromfihús és a tojás fogyasztására ösztönöznek

Kampányt indít a baromfihús és a tojás fogyasztásának ösztönzése érdekében az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a Baromfi Termék Tanács (BTT).

Létrehozva:

|

Nagy István agrárminiszter a kampányt beharangozó hétfõi budapesti sajtótájékoztatón elmondta, hogy a hazai hústermelés több mint felét a baromfiágazat adja, közel 2600 baromfitartó gazdaság állítja elõ a friss, egészséges baromfihúst és tojást – írja honlapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK).

Magyarországon a baromfihús a legnépszerûbb állati eredetû fehérjeforrás, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a magyarok csaknem 35,5 kilogramm baromfit esznek évente. A tojásfogyasztás pedig az utóbbi években folyamatosan nõ, az egy fõre jutó héjas tojásfogyasztás 2015-ben 133 darab volt, amely 2018-ra 158 darabra emelkedett.

– A fogyasztás ösztönzéséhez elengedhetetlen, hogy a megismertessék a fogyasztókat a jó minõségû, egészséges és kedvezõ áron elérhetõ magyar tojással és baromfihússal. Ezért a kampány során törekednek ezen áruk széles felhasználási lehetõségeinek bemutatására – tette hozzá.

Fotó: Pelsõczy Csaba

Nagy István elmondta, 2021-ben léphet hatályba az a minisztérium által készített jogszabály, amely pontosabb, egyértelmûbb információk feltüntetését teszi kötelezõvé a tojásoknál. A jelenleg még elõzetes egyeztetésen lévõ tervezet szerint az ömlesztett tojás esetében nemcsak az országkód magyarázatát, hanem magát a származási ország megnevezését is fel kell tüntetni, a hazai tojások esetében pedig a nemzeti zászlót is meg kell jeleníteni. Jelenleg a dobozos és az ömlesztett tojás esetében a származási országra vonatkozó információk csak közvetetten, a tojáshéjon elhelyezett kód által jelennek meg.

A miniszter beszélt arról is, hogy milyen problémákat okozott a koronavírus-járvány a baromfi- és a tojáspiacon, példaként említette a vendéglátást, a közétkeztetést, a turizmust ért korlátozások hatását. Hozzátette: a madárinfluenza is komoly károkat okozott, ugyanakkor a hazai baromfiágazat ilyen körülmények között is képes volt helytállni, és a lakosság számára biztosítani a folyamatos élelmiszer-ellátást. Ehhez hozzájárult az is, hogy a hazai kiskereskedelmi láncok egyre nagyobb mennyiségben szerezték be hazai termelõktõl a baromfihúst és a tojást. A miniszter szerint középtávon a baromfihús fogyasztás lassú, de folyamatos növekedésével lehet számolni a következõ évtizedben. A Vidékfejlesztési Program pályázatinak segítségével támogatják a baromfitartó telepek korszerûsítését és új telepek építését, illetve a járványügyi kockázatokat csökkentõ fejlesztéseket. Emellett támogatásokkal segítik a minél magasabb szintû állatjóléti színvonal fenntartását.

Fotó: wikimedia

Csorbai Attila, a BTT elnöke közölte, hogy a baromfiágazat termelési értéke az elmúlt években átlagosan – élõállat-szinten – 250-300 milliárd forintot tett ki, becslések szerint a tenyész-alapanyaggal és feldolgozott élelmiszerrel ennek a dupláját is elérheti ez az érték. Ebbõl az étkezési tojás árbevétele tavaly 23,12 milliárd forint volt.

Az idén a koronavírus- és madárinfluenza-járvány miatt az ágazat termelése 10százalékkal csökkenhet. Baromfihúsból 700 ezer tonnát állítottak elõ tavaly a BTT adatai alapján, étkezési tojásból pedig évente 1,2-1,3 milliárd darabot termelnek.

A baromfihús-kampányról bõvebb információk itt, a tojáskampányról pedig itt.

agrotrend.hu / NAK

Tovább olvasom

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Facebook