Hírek

A baromfihús és a tojás fogyasztására ösztönöznek

Kampányt indít a baromfihús és a tojás fogyasztásának ösztönzése érdekében az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a Baromfi Termék Tanács (BTT).

Nagy István agrárminiszter a kampányt beharangozó hétfõi budapesti sajtótájékoztatón elmondta, hogy a hazai hústermelés több mint felét a baromfiágazat adja, közel 2600 baromfitartó gazdaság állítja elõ a friss, egészséges baromfihúst és tojást – írja honlapján a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK).

Magyarországon a baromfihús a legnépszerûbb állati eredetû fehérjeforrás, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a magyarok csaknem 35,5 kilogramm baromfit esznek évente. A tojásfogyasztás pedig az utóbbi években folyamatosan nõ, az egy fõre jutó héjas tojásfogyasztás 2015-ben 133 darab volt, amely 2018-ra 158 darabra emelkedett.

– A fogyasztás ösztönzéséhez elengedhetetlen, hogy a megismertessék a fogyasztókat a jó minõségû, egészséges és kedvezõ áron elérhetõ magyar tojással és baromfihússal. Ezért a kampány során törekednek ezen áruk széles felhasználási lehetõségeinek bemutatására – tette hozzá.

Fotó: Pelsõczy Csaba

Nagy István elmondta, 2021-ben léphet hatályba az a minisztérium által készített jogszabály, amely pontosabb, egyértelmûbb információk feltüntetését teszi kötelezõvé a tojásoknál. A jelenleg még elõzetes egyeztetésen lévõ tervezet szerint az ömlesztett tojás esetében nemcsak az országkód magyarázatát, hanem magát a származási ország megnevezését is fel kell tüntetni, a hazai tojások esetében pedig a nemzeti zászlót is meg kell jeleníteni. Jelenleg a dobozos és az ömlesztett tojás esetében a származási országra vonatkozó információk csak közvetetten, a tojáshéjon elhelyezett kód által jelennek meg.

A miniszter beszélt arról is, hogy milyen problémákat okozott a koronavírus-járvány a baromfi- és a tojáspiacon, példaként említette a vendéglátást, a közétkeztetést, a turizmust ért korlátozások hatását. Hozzátette: a madárinfluenza is komoly károkat okozott, ugyanakkor a hazai baromfiágazat ilyen körülmények között is képes volt helytállni, és a lakosság számára biztosítani a folyamatos élelmiszer-ellátást. Ehhez hozzájárult az is, hogy a hazai kiskereskedelmi láncok egyre nagyobb mennyiségben szerezték be hazai termelõktõl a baromfihúst és a tojást. A miniszter szerint középtávon a baromfihús fogyasztás lassú, de folyamatos növekedésével lehet számolni a következõ évtizedben. A Vidékfejlesztési Program pályázatinak segítségével támogatják a baromfitartó telepek korszerûsítését és új telepek építését, illetve a járványügyi kockázatokat csökkentõ fejlesztéseket. Emellett támogatásokkal segítik a minél magasabb szintû állatjóléti színvonal fenntartását.

Fotó: wikimedia

Csorbai Attila, a BTT elnöke közölte, hogy a baromfiágazat termelési értéke az elmúlt években átlagosan – élõállat-szinten – 250-300 milliárd forintot tett ki, becslések szerint a tenyész-alapanyaggal és feldolgozott élelmiszerrel ennek a dupláját is elérheti ez az érték. Ebbõl az étkezési tojás árbevétele tavaly 23,12 milliárd forint volt.

Az idén a koronavírus- és madárinfluenza-járvány miatt az ágazat termelése 10százalékkal csökkenhet. Baromfihúsból 700 ezer tonnát állítottak elõ tavaly a BTT adatai alapján, étkezési tojásból pedig évente 1,2-1,3 milliárd darabot termelnek.

A baromfihús-kampányról bõvebb információk itt, a tojáskampányról pedig itt.

agrotrend.hu / NAK

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés

Az Év Agrárembere támogatók

 
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
 
Hirdetés

Facebook

Hirdetés