Hírek

2022-től a közétkeztetésben 60 százalékra kell emelni a hazai termékek arányát

A közétkeztetésben 2022. január 1-jétől 60 százalékra, 2023. január 1-jétől pedig 80 százalékra kell emelni a hazai termékek arányát, a jelenlegi 50 százalékról – mondta az Agrárminisztérium (AM) élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára a Megújuló közétkeztetés című szakmai konferencián csütörtökön Budapesten.

Erdős Norbert hozzátette, az idén szeptember 1-jétől megkötött közétkeztetési közbeszerzéseknek ezeket az új szabályokat már tartalmazniuk kell. Az újításoktól a közétkeztetés minőségi javulását várják – írja az MTI.

fotó: pixabay.com

A módosítások a tavaly év végén elfogadott kormányrendeletben szerepelnek, amelynek célja, hogy támogassa a közétkeztetési rövid ellátási lánc kialakítását: a kistermelő és a főzőkonyha között maximum egy szereplő jelenhet meg. Az intézkedés arra szolgál, hogy a kistermelők könnyebben be tudjanak kapcsolódni a közétkeztetésbe.

Közölte, a szolgáltatás minőségének javulása miatt számításaik szerint a közétkeztetést végző cégek költségei 15 százalékkal emelkedhetnek. Ez az áremelkedés körülbelül 20 milliárd forintos adóbevétel növekedést generál, valamint hozzájárul a GDP bővüléséhez is, becslések szerint 60 milliárd forinttal.

Erdős Norbert úgy vélte, a kisvárosokban az önkormányzati tulajdonban lévő főzőkonyhák nem fogják tudni kigazdálkodni ezt az 15 százalékos áremelkedést, így jelentős részük átkerül majd a nagy szolgáltatókhoz, akik ezáltal több mint 200 ezerrel több embert tudnak kiszolgálni.

Kiemelte, évente 200 milliárd forintot termel a közétkeztetés, amely az országban mintegy 2 millió ember ellátásáról gondoskodik. A közétkeztetésben a nagy szolgáltatók mellett, az önkormányzatok, a büntetés-végrehajtás, a honvédelem, a kórházak és a szociális szektor is érintett.

Bognár Lajos, főállatorvos, az AM élelmiszerlánc-felügyeletért felelős helyettes államtitkár elmondta, a kormányrendeletben előírtak betartását a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) ellenőrzi majd 2022-től.

Gál Pál Zoltán, a Turisztikai és Vendéglátó Munkaadók Országos Szövetségének (VIMOSZ) elnöke a közétkeztetéssel foglalkozó cégek problémáiról beszélt. Elmondta, hogy az érintett cégeknek a pandémia alatt is folyamatosan kellett szolgáltatniuk, miközben például az iskolák nyitva tartása folyamatosan változott, mindez nehezítette a nyereséges, tervszerű gazdálkodást. Most pedig az ágazat a megugró munkaerőhiánnyal szembesült, ugyanis sokan a közétkeztetés területéről csábítanak át embereket a kereskedelembe és a vendéglátásba.

A VIMOSZ elnöke reményét fejezte ki, hogy a rövid ellátási lánc hatására a magyar agráriumban előállított minőségi alapanyagok közvetlenül be tudnak kerülni a közétkeztetésbe.

Gál Pál Zoltán egyúttal arra is felhívta a figyelmet, hogy a közétkeztetés 27 százalékos áfatartalmát csökkenteni kellene 5 százalékra, de a szövetség a 18 százalékos áfatartalmat is elfogadhatónak tartja.

A szakmai konferenciát a VIMOSZ és a Nébih szervezte.

agrotrend.hu / MTI

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szakmai partner
Nyakas Farm
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés