Kertészet
Új rekordot ért el a paradicsomexport volumene
A 2022/2023-as piaci évben az észak-afrikai ország több, mint 717 ezer tonna paradicsomot értékesített külföldön.
Az EastFruit számolt be arról, hogy Marokkó tovább növelte a frisspiaci paradicsom kivitelét a júliustól júniusig tartó 2022/2023-as piaci évben: összesen 717.600 tonna árut értékesítettek külföldön, 990 millió USD értékben. Mindkettő új rekord, egyben azt is jelenti, hogy Marokkó 25%-kal növelte paradicsomexportját az utóbbi 5 évben, és a legdinamikusabb növekedést mutató országnak tekinthető ezen a piacon. A paradicsom számít a legjelentősebb exportterméknek az észak-afrikai országban:a teljes zöldség-gyümölcs kivitel egyharmadát teszi ki.
A marokkói paradicsom fő célpiaca Franciaország, a teljes mennyiség több, mint fele (51%) ide érkezik, de az Egyesült Királyság (19%), Hollandia (11%) és Spanyolország (7%) is meghatározó partnerek. Németország (3%), Portugália (2%) ebből a szempontból kisebb piacoknak tekinthetők, de megjegyzendő, hogy folyamatosan bővítik kereskedelmi csatornáikat, és immár 44 országba szállítanak paradicsomot (hat évvel ezelőtt még csak 24 ország vásárolt marokkói terméket). A fő piac egyértelműen az Európai Unió, 2023 első negyedévében az Unió tagállamaiban értékesített összes paradicsom egyharmada Marokkóból származott!
Számunkra fontos lehet, hogy a marokkói paradicsom a közelmúltban már megjelent Ausztria és Csehország piacain is, ráadásul az ide szállított mennyiség dinamikusan nő: Ausztriába már 2000 tonnát, a cseh piacra pedig 2350 tonnát szállítottak úgy, hogy két éve még szinte egyáltalán nem voltak jelen ezekben az országokban. A korábban jelentős orosz piacot 2021 óta gyakorlatilag teljesen leépítették, már egyáltalán nem szállítanak a Nagy Medvének.
agrotrend.hu / FruitVeb