Kertészet

Új program a bor népszerűsítésére

Komplex borpromóciós programot indít jövőre a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa. A mintegy 2,6 milliárd forintból megvalósuló kampány célja, hogy közelebb hozza a fiatalokhoz a hazai borkultúrát, illetve növelje a magyar borok népszerűségét a külföldi piacokon.

Jelentős, mintegy 2,6 milliárd forintos borpromóciós programot indít tervei szerint jövőre a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT). A több pilléren nyugvó, hazai eredetvédett borok népszerűsítését célzó kampány részben a szakmaközi borpromóciós alap, részben az európai unió pályázati forrásai­ból valósul meg, írja a Magyar Nemzet.

Brazsil Dávid, a HNT főtitkára lapunknak elmondta: a Vidékfejlesztési program keretében meghirdetett minőségi rendszerek promócióját segítő pályázat tervezése már korábban megkezdődött, a végleges dokumentumot idén nyáron nyújtotta be a szakmaközi szervezet. A pályázat jelenleg államkincstári bírálaton van, az elbírálást követően pedig elindulhat a közbeszerzési eljárás.

A főtitkár szerint az Agrárminisztériumnak jelentős szerepe van abban, hogy a hazai bor népszerűsítését ilyen mértékű anyagi forrás segíti. – Nagy István miniszter úr már korábban jelezte, ha a HNT saját forrásból létrehoz egy alapot, amely a szakmai piacépítést szolgálja, a tárca legalább akkora összegű támogatást biztosít mellé, mint amennyit a hegyköz­ségi tagok összeadnak – hívta fel a figyelmet Brazsil Dávid.

Fotó: Magyar Nemzet

A főtitkár szerint a promóciós programban nem közvetlenül a magyar bor népszerűsítéséről lesz szó. Az európai uniós szabályok szerint ugyanis alkoholtartalmú italt nem lehet közösségi forrásból népszerűsíteni. A HNT szerint ugyanakkor a borra nem elsősorban alkoholként, hanem kulturális termékként kellene tekinteni. Éppen ezért a kampány célja, hogy a magyar borok eredetvédelmi rendszerét közelebb hozza a fogyasztókhoz.

– Főként a fiatalokhoz szeretnénk szólni. Fel kívánjuk hívni a figyelmüket arra, hogy bort fogyasztani trendi. Meg szeretnénk ismertetni velük a magyar borkultúrát, a borvidékeket – emelte ki a főtitkár.

Szavai szerint minden olyan modern marketingeszközt megpróbálnak bevetni, amivel a fiatalok nyelvén, az ő gondolatviláguknak megfelelően tudnak üzenni a magyar borról. Az egész promóciós aktivitás piackutatással kezdődik majd meg, amit a HNT végez el.
A szakmaközi szervezetnek nem ez az első, fiatalokat megcélzó programja. A 2020-ban megvalósított „Jó bor” kampányban is a fiatalokat szerették volna megszólítani. Ezúttal azonban nagyobb összeg és ezáltal szélesebb eszköztár áll majd rendelkezésükre. – Ha minden rendben megy, 2023 késő tavaszától 2024 késő őszéig tart majd a promóció – tudtuk meg Brazsil Dávidtól.

A fiatalok megszólítása mellett az exportpiacokon is népszerűsítené a hazai borokat a HNT. A főtitkár szerint a fő cél az, hogy a rendelkezésre álló forrásokból elsősorban a visegrádi országokban, illetve Skandináviában növeljék a magyar borok jelenlétét.

– Azokat a piacokat céloztuk meg, amelyekben nagy fejlődési potenciál van. Lengyelország lehet az elsődleges célország, a borkereskedelmi felmérések szerint ugyanis az öt legattraktívabb piac között van Európában – emelte ki Brazsil Dávid. Az egy főre jutó borfogyasztás Lengyelországban négy-öt liter körül van, és folyamatosan emelkedik. Ebben pedig a magyar bornak is meg kell találni a helyét. Nagy előnyünk, hogy a 10-15 leggyakrabban használt borászati márkanév, eredetmegjelölés között ott van a bikavér és a tokaji is. – Vannak bejáratott brandjeink, amiken tovább lehet dolgozni – jelezte a HNT főtitkára.

Fotó: wikimedia

Megjegyezte ugyanakkor, hogy ahhoz, hogy a promóciós pénzeket hatékonyan tudjuk felhasználni, a magyar borok minőségének megkérdőjelezhetetlennek kell lennie. A HNT ezért augusz­tus 23-i tanácsülésén – a komplex szakmaközi bormarketingprogram keretében – kezdeményezte az érzékszervi borbírálat rendszerének bevezetését.

Ez a gyakorlatban egyfajta minőség-ellenőrzést jelent, amelyet a szervezet magára vállal. – Nem hatósági feladatot szeretnénk ellátni, viszont a bor élvezeti termék jellegéből adódóan nagyobb rálátást szeretnénk elérni a piaci kínálatra – mutatott rá Brazsil Dávid, majd hozzátette: a HNT szakmaközi borbíráló bizottsága egy pilot projekt keretében nemrég öt áruház teljes borkínálatát minősítette technológiai és élvezeti érték szempontjából és tett szükség esetén szakmai észrevételeket az adott borászatoknak. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a magyar fogyasztók asztalára kerülő magyar borok jó minőségűek, és kifejezik a magyar termőtáj sokszínűségét. Az ettől eltérő esetekben a szakmai visszajelzés a minőségfejlesztés irányába tett javaslat.

agrotrend.hu / Magyar Nemzet

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés