Kertészet

Két történet a közelmúltból: érdekképviselet Nyugaton és Keleten

Francia és lengyel termesztők is sikereket értek el áruházláncoknál az importárukkal szemben. Lássuk a hasonlóságokat és a különbségeket!

A franciáktól több fronton is sokat lehet tanulni, de ahogy a hazai termelők megvédik érdekeiket, az valódi mestermunka

Szervezettségben, nyomásgyakorlási képességben valószínűleg példaként állíthatók minden kelet- és dél-európai termelői közösség elé, és erre igen jó példa egy közelmúltban történt eset.


Fotó:

Januárban a francia almakészletek olyan magas szinten álltak, hogy bőven elegendőek voltak a hazai kereslet ellátására, így a Francia Alma- és Körtetermesztők Egyesülete, az ANPP (Association Nationale Pommes Poires) szerint behozatalra nem volt szükség. Ehhez képest az ANPP kiszúrta, hogy a Carrefour kiskereskedelmi lánc Lengyelországból importált pár tucat tonna(!) almát, és ezeket a francia almával azonos áron helyezte ki a polcokra, holott körülbelül a helyben termelt gyümölcs feléért szerezte be az árut.

Érdemes megfigyelni, hogy ebből a jelentéktelen mennyiségből is micsoda ügy lett, milyen szintre sikerült eszkalálni a hírverést, nehogy aztán később az ilyen típusú import a többi áruházlánc számára követendő példaként szolgálhasson. A francia termelői szövetkezetek, élükön az ANPP a “fekete PR” eszközéhez folyamodtak: az információt megköröztették a hazai ágazati portálokon és a nemzeti médiában is, meglehetősen vitriolos hangvételben ostorozva a láncot. Majd Olaszországban, Hollandiában, Németországban és Lengyelországban jelentek meg cikkek ugyanerről az “ügyről”.

Ez régóta bevett gyakorlat Nyugat-Európában, az újdonság az, hogy a kelet-európai média is kezd fellépni ilyen esetekben. Az ANPP januárban nyilatkozatot bocsátott, ki mely szerint a francia termelők a megnövekedett energia- és inputanyagárak miatt magasabb felvásárlási árakat érdemelnek, később pedig a lengyel alma behozatalát “unfair import”-nak minősítette. (Ide tartozik pár fontos előzmény, illetve az érdekképviselet erejét is jól jelzi, hogy a Carrefour korábban “kereskedelmi szolidaritási egyezményt” kötött a hazai termelői egyesületek képviselőivel.

Február 1-jén az Auchan írt alá megállapodást francia termelői szervezetekkel, amelyben elkötelezte magát amellett, hogy beszerzéseit a francia almaágazat támogatása érdekében belföldi forrásokból fogja megvalósítani, de igazából ez nem jelent óriási változást, mert már 2022-ben is 99%-ban hazai árut értékesített.) 

Franciaországban a hasonló jellegű protekcionista megmozdulásoknak az első lépése a “fekete PR vagy “negatív reklám”, amelyhez a média a termelői szervezeteken keresztül kiváló partner, beleértve a televíziót is. A következő lépés általában a széles körű és igen hatásos, nem ritkán erőszakos megmozdulás-sorozat (ahogy azt legutóbb a hollandiai tüntetések is példázták), de közben a média mindenről tudósít, és már a tüntetések közben mutatnak egy-két gazdát, aki a termőkorú ültetvényén húzza ki a fákat elkeseredésében. Nem csoda, hogy ilyen összehangolt akciósorozatra válaszul a zömével belföldi kézben levő kiskereskedelmi láncok meghátrálnak.

 

Lengyelország: Kelet-Európában még egy “kicsit” más a helyzet, de vannak pozitív példák 

A fenti eseményekre a Sad24 lengyel portál is reagált, mondván, hogy náluk az országba beömlő ukrán gabona, a 37 ezer tonna almasűrítmény, vagy a nagy mennyiségű fagyasztott málna is csak egy-két cikket érdemelt az országos sajtóban, a lengyel szakszervezetek, kamarák pedig nem hogy nem csináltak semmit, hanem jellemzően meg sem szólaltak. A lap véleménye szerint a lengyel gazdák is ugyanabban a vámunióban tevékenykednek, mint a franciák, ezért elég gyakran támad az az érzésük, hogy az egyes EU-tagállamokra bizony más szabályok vonatkoznak. Az agrárpiacok vonatkozásában úgy látszik, hogy már meg is valósult az euroszkeptikusok által sokszor emlegetett “kétsebességes Európa” koncepció. Ahogy a költő mondja, némi parafrázissal:

“Ez nem a Vadnyugat, ez a Kelet, Clint Eastwood itt nem menti meg a kerted.”

Lengyelországból is lehet azonban pozitív példát említeni a közelmúltból, mégpedig a Potworów környéki paprikatermesztőkét. 2022. júliusában két demonstrációt is sikerült megszervezniük, egyiket az Aldi, másikat a hazánkban kevésbé ismert Lewiatan üzletláncok boltjai előtt arra válaszul, hogy a lengyel paprikaszezon csúcsán holland importáru jelent meg az említett láncok polcain (ami persze a szabad piac miatt jogilag teljesen rendben van). A demonstrációk és a médiával karöltve folytatott ellenreklám végül sikeresnek bizonyultak, és mindkét áruházlánc lemondott a Nyugat-Európából származó importáru forgalmazásáról a hazai termékek javára.

Fontos azonban látni a különbséget: míg Lengyelországban egy kis, elszigetelt kezdeményezés vezetett eredményre a szervezők kitartása miatt, addig Franciaországban a legkisebb ügyben is (pár tonna lengyel alma, nem 37 ezer tonna ukrán sűrítmény!) szinte azonnal a teljes szektor lép, minden eszközt és társult szervezet együttműködését bevetve a cél érdekében. Úgy tűnik, Nyugaton sincs semmilyen Clint Eastwood, az ágazat maga mozdul meg.

agrotrend.hu / FruitVeB

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szakmai partner
Nyakas Farm
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés