Kertészet
Frisspiaci paradicsom világpiacának alakulása a 2022-es őszi és téli szezonban
Az októberi piaci elemzés szerint a paradicsom világpiacán jellemző a kínálat hiánya, a gazdasági infláció és az egyre növekvő termelési költségek miatt, legfőképp a gáz- és energiaköltségek emelkedése miatt. Európában a jelentések szerint a termelési költségek 55%-kal emelkedtek, Észak-Amerikában a probléma pedig a piacon lévő túlkínálat miatt van, nyomott áron tudják csak értékesíteni a termékeket. A termelési felület nőtt Mexikóban, az Egyesült Államokban és Kanadában, itt árak csökkentek. Míg Törökországban, Spanyolországban, Olaszországban és Európa nagy részén az árak folyamatosan tovább emelkednek és magasan vannak. A különböző piacokon kihívásokkal teli szezon lesz világszerte.
Magyarország
A legfontosabb hajtatott zöldségfajok között szerepel a paradicsom, körülbelül 310 hektárra tehető a termesztési területe. Fő hajtatási területeink a Dél-magyarországi (77%) és a Közép-magyarországi (13%) régiókban találhatóak. Az elmúlt években tapasztalható az intenzív technológiai fejlesztés az üvegházi termesztésben, amivel növekedett főbb hajtatott zöldségek termelése, köztük a paradicsom termelés is. A bővítéssel lehetőség van a termelési szezon széthúzására, már a teljes évben elérhető friss hazai paradicsom, így csökkenthető a behozatal aránya.
Jelenleg a belföldi piacon is túlkínálat tapasztalható, a hazai termékek mellett megtalálható az import áru is. Fürtös paradicsomból április és október között teljesen önellátóak vagyunk, ebben az időszakban megtermelt mennyiséget már nem veszi fel a belföldi piac, így ennek a levezetése külföldi, export piacokon történik. Hasonló mondható el a koktél típusú paradicsommal való belföldi ellátásra is, habár itt az export kevésbé jelentős, mint a fürtös paradicsomnál. Már a téli termesztés veszi kezdetét, sok helyen növényváltás van, a téli időszakban is kereshetjük a magyar termesztésű paradicsomokat a kínálatban.
A KSH idei, augusztusig bezárólag meglévő adatai szerint tavalyi évhez képest a január-augusztusi időszakban -17,8%-kal csökkent a külföldről behozott paradicsom mennyisége, habár megjegyzendő, hogy az év utolsó hónapjaiban várhatóan növekszik import mennyisége. Az export növekedett a tavalyi év azonos időszakához képest +10,2%-kal, ez augusztusig 11,05 ezer tonna paradicsomot jelent. Idén a tavalyihoz képest eddig legnagyobb mennyiségben Csehországba került magyar paradicsom, valamint Szlovákiába és Romániába.
A tavalyi külkereskedelmi adatok egyértelműen azt mutatják, hogy megnőtt a friss paradicsom iránti kereslet, a tavalyi évben az export és import is növekedett a 2020-as évhez képest. Ekkor behozatal 20 100 tonna (+29%) volt, kivitelre pedig 10 300 tonna paradicsom került (+51%).
Az idei év kezdetén hasonlóan, mint számos más európai országban, itthon is rekord magasságból indultak a friss paradicsom árai, amely február- márciusi időszakban tetőzött. Ez azt jelenti, hogy import gömb alakú paradicsom +88%-kal, a fürtös pedig +99%-kal került többe, mint az elmúlt év azonos időszakában. Ugyan ez elmondható a belföldi termesztésűről is, a tetőzéskor a gömb alakú +48%-kal, a fürtös pedig +16%-kal került többe a 2021-es év azonos időszakához képest. Az árak esésére egészen április elejéig várnunk kellett. Itt megjegyzendő, hogy jellemzően a húsvéti időszakban kerül nagyobb mennyiségben hazai áru a belföldi piacra. Jelenleg, a 47. héten, az AKI PÁIR adatai szerint gömb alakú, belföldi paradicsom 693 Ft/kg, a fürtös paradicsom pedig 870 Ft/kg. Az import gömb paradicsom ára 678 Ft/kg, a fürtös paradicsomé pedig 716 Ft/kg. A 46. heti nagybani árak szerint a koktélparadicsom 1200- 2000 Ft/kg-os ár között mozog.
Olaszország
A paradicsom ára októberben Olaszországban az alacsonyabb termelés, az üvegházi paradicsom magasabb villamosenergia-költségei miatt augusztus 22. óta emelkedő tendenciát mutatott. Az olasz paradicsomtermesztők a vízhiány és a magas hőmérséklet miatt öntözési kihívásokkal szembesültek, különösen Észak-Olaszországban, ami a szabadföldi növényeknél a volumen csökkenéséhez vezetett.
Várhatóan az üvegházi termesztés esetében is még magasabbak lesznek az árak, mivel a konkurens területeken, például Hollandiában és Németországban a magas áram- és gázárak miatt csökken a termelés az előrejelzések szerint.
Az olasz belföldi étkezési paradicsompiac egyre nagyobb méreteket ölt. A bővüléshez hozzájáruló tényezők között szerepel az évek óta tartó folyamatosan növekvő termelés és az átlagos fogyasztás hosszú távú növekedése. Az évek során a termékeket sikerült egyre jobban felértékelni, mivel a származási árak is emelkednek. És az áremelkedés ellenére a nagy kiskereskedelmi láncoknál is nő az értékesítés, bár nagy különbségek vannak a diszkontok, a szupermarketek és a hipermarketek között. A friss zöldségekre fordított összes kiadás 15%-ával ez a legfontosabb termék az olaszországi családok bevásárlókosarában szereplő zöldségek között.
Az úgynevezett asztali paradicsom árindexét elemezve ingadozó tendenciát láthatunk 2017 és 2020 között. 2020-tól kezdve jól látható az áremelkedés, amely a jelek szerint az elmúlt évben érte el a csúcspontját. Ugyanez a tendencia tükröződik a folyó termelőeszközök árindexében is, amely 2020-tól 2022 szeptemberéig meredeken emelkedett. Az üvegházi és a szabadföldi termelés költségszerkezete azonban meglehetősen eltérő. Tanulmány szerint szabadföldi termelésben a változó költségek hektáronként körülbelül 23 500 euróra becsülhetők, míg az üvegházi termelésben 42 500 euróra emelkednek hektáronként. Ennek oka, hogy az üvegházakban az energiatermékekre fordított kiadások nagyobb arányban merülnek fel a munkaerőköltségekben, mint a szabadföldi termesztésben. Az Ismea adatai azt is kiemelik, hogy 2021 második felétől kezdődően a jelenlegi termelési eszközök árai meredeken emelkedtek: a legnagyobb növekedést a műtrágyák, az üzemanyagok és a villamos energia esetében regisztrálták.
2017 és 2021 között az olasz étkezési paradicsom kivitele 67 millió kilogrammról 63 millió kilogrammra csökkent, a bevételek 144 millió euróról 127 millió euróra csökkentek 2019-ben, majd 2021-ben 147 millió euróra emelkedtek. Az éves átlagár 2018-ban és 2021-ben kilogrammonként 1,82 és 2,32 euró között volt.
Olasz frisspiaci paradicsom export mennyisége és értéke
Spanyolország
Spanyolországban a 2022/23-as szezon az előző évekhez képest jócskán magasabb árakkal indult, az előző évhez képest 33%-os áremelkedés volt köszönhetően az Európa szerte tapasztalható termés visszaesése. A várakozások szerint az év végére árak továbbra is magasabbak lesznek, mivel az előrejelzések szerint a konkurens európai országokban-például Hollandiában és Németországban- a magas villamosenergia- és gázárak miatt csökkentik a termelést. A termelés csökkenése viszont lehetőséget biztosít az olyan beszállítóknak, mint Marokkó, Tunézia és Törökország, hogy belépjenek az európai piacokra.
Továbbá a magas hőmérsékleti viszonyok miatt 14%-kal csökkent a paradicsomtermelés Európában, míg a spanyol termelés a jelek szerint mennyiségben stabil marad, ami lehetőséget ad Spanyolországnak arra, hogy a termelést megemelt áron ossza szét az EU-ban.
November első napjai az almeriai zöldség- és gyümölcstermesztés árai szempontjából nem túl kedvezőek. A héten minden paradicsomféle veszített az árából, a fürtös átlagosan ötven centtel, a körtetípus hatvanöt és harminc eurócent között mozog, a hosszúkás típusú paradicsom pedig hatvanöt cent körül kezdi meg az értékesítést, és kilónként ötven eurócentes árveréseken indul.
A spanyolokon nagy a nyomás, mivel az október folyamán Marokkó már elkezdett exportálni az európai piacokra, ez több helyen túlkínálatot eredményez.
Belgium
A paradicsom ára október közepe óta szabadesésben van. A múlt héten a bogyós paradicsom esetében megállt, ez a Belga Kertészeti Szövetkezetek Szövetségének (VBT) 44. heti adataiból derül ki. A gömb alakú paradicsomhoz hasonlóan a fürtös paradicsom árának csökkenése is megállni látszik, most, hogy kedden kilónként háromnegyed euró körül ingadozott az ár.
Franciaország
A francia piacon jelenleg mindenféle eredetű paradicsom megtalálható, melyet alacsony áron értékesítenek a piac telítettsége miatt. A francia kereskedők legfeljebb 0,44 USD/kg-ot kínálnak a marokkói eredetű paradicsomért, ezzel a felajánlott árral a költségeket nem fedezik, ezért a marokkói termelőknek nagyobb az érdeke, hogy az országon belül értékesítsék a terményüket. A termelők és a fogyasztók úgy vélik, hogy az ár elérte a mélypontját, és a következő hetekben javulni fog, mivel a kínálat csökken.
Törökország
Törökországban a paradicsom ára magas volt 2022 július óra, amikor is elérték a 1,31 USD/kg-t a helyi valuta miatt leértékelődése miatt. Szeptemberre az ár még mindig 1,28 USD/kg volt a magas termelési költségek miatt a török paradicsomtermelők jelentősen csökkentették a termelést, ami a kínálat szűkösségét és az ár emelkedését eredményezte. Az árak várhatóan továbbra is magasak maradnak a szezon további időszakában, és az európai ellátás hiányát próbálják fedezni, ez tovább befolyásolhatja a többi termelő ország árait.
Antalyában, amely Törökország üvegházi termelési központja, a tengerparti üvegházakban megkezdődött a téli betakarítási szezon. Az októberi betakarítási időszak kezdetével az üvegházi termelésben számos zöldség, különösen a paradicsom ára csökkenni kezdett. A Mezőgazdasági és Erdészeti Minisztérium és a Török Statisztikai Intézet (TUIK) adatai szerint, amikor a teljes üvegházi termőterület Törökországban meghaladja a 80 ezer hektárt, Antalya az első helyen áll 30 ezer hektárral, majd Mersin és Adana következik. Cüneyt Doğan, a Nyugat-Mediterrán Exportőrök Szövetsége (BAIB) igazgatótanácsának tagja elmondta, hogy október 15-től számos termék megjelenésére lehet számítani a piacokon.
Hollandia
Becslések szerint a holland üvegházi termelők mintegy 20%-a a magas villamosenergia-költségek miatt idén télen leállhat, köztük sok paradicsomtermelő, ami olyan paradicsomtermelő országoknak kedvezhet, mint például Marokkó, amelynek Európába irányuló szállítmányai az elmúlt szezonban figyelemre méltó növekedést mutattak.
Az Eurostat adatai szerint a Marokkóból származó európai paradicsomimport 9%-kal nőtt, és 2021-ben elérte a 475 millió kilogrammot. 2022 első félévében pedig 16%-kal nőtt. Franciaország a marokkói paradicsom legnagyobb vásárlója 56,2%-os részesedéssel, őt követi az Egyesült Királyság 11%-kal, majd Spanyolország 8,3%-kal.
2020-ban Hollandia volt a második legnagyobb paradicsomexportőr, 1,82 milliárd dollár értékben; a marokkói paradicsomimport azonban gyorsan nőtt a Központi Statisztikai Hivatal (OCE) adatai szerint. A marokkói paradicsomimport a 2010-es 3,15 millió kilogrammról 2015-re 20,5 millió kilogrammra, 2020-ra 34,4 millió kilogrammra, 2021-re pedig 37,3 millió kilogrammra nőtt (az előzetes adatok szerint).
Az ország így egyre közelebb kerül Spanyolországhoz, amely 2010-ben mintegy 120 millió kilogramm friss paradicsomot szállított Hollandiába.
Az EFP International, a zöldség- és gyümölcsexportőr meg van győződve arról, hogy a marokkói paradicsom számára van lehetőség. Ráadásul az a tény, hogy a holland paradicsom viszonylag drága a világpiacon, a marokkói paradicsomnak a szezon jó kezdetéhez szükséges kezdeti lendületet ad.
Dinamikusan növeli Hollandia a marokkói paradicsom importját (y: millió kg)
Marokkó
Eközben marokkói zöldség- és gyümölcsexportőrök szövetsége (APEFEL) bejelentette, hogy meg kívánja duplázni a paradicsomexportot. A kivitel új piacokra irányul, többek között az afrikai piacra, ahol a marokkói paradicsom egyre népszerűbb. A 2021/2022 közötti időszakban a marokkói paradicsom exportja 19%-kal nőtt az előző terméshez képest. Több mint 670 000 tonna paradicsomot szállítottak. A marokkói termelők azt tervezik, hogy kihasználják az európai termelési válságot, és reagálnak a paradicsom iránti növekvő keresletre, miközben "a fogyasztók számára megfizethető árú, kiváló minőségű termékeket tartanak fenn. A marokkói vízválság azonban kihívást jelent a vízigényes növények, például a paradicsom helyi termesztése számára. Szeptemberben a Hortoinfo című spanyol újság arról számolt be, hogy Marokkó gyorsan felzárkózik Spanyolországhoz a paradicsomexport tekintetében.
A marokkói friss paradicsomtermelés az elmúlt tíz évben meglehetősen stabil maradt. Az észak-afrikai ország 2010-ben 1,43 millió tonna friss paradicsomot termelt, öt évvel később ez az érték 1,41 millió tonna volt. A legfrissebb, 2020-ra vonatkozó adatok 1,40 millió tonnás termelést jeleznek. A köztes években időnként előfordult kisebb termésmennyiségű év, de 1,3 millió tonna alatti termelési szint ritkán fordul elő. Ennek nagy része átkerül a határon. Két évvel ezelőtt a teljes export értéke 852 millió dollár volt. Ezzel Marokkó abban az évben a világ negyedik legnagyobb paradicsomexportőrévé vált. Top 3 A Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet legfrissebb adatai szerint Franciaország a marokkói paradicsom legnagyobb felvásárlója 56,2 százalékos részesedéssel. Ezt követi az Egyesült Királyság 11 százalékkal és Spanyolország 8,3 százalékkal.
Ukrajna
Ezen a héten az ukrán üvegházi üzemek többsége bejelentette a paradicsom értékesítésének befejezését – jelentették az EastFruit projekt elemzői. A helyi üzemek ma már főként a termék maradványait értékesítik, sokan már leállították az értékesítést, és elkezdték az új szezonra való felkészülést. Ennek eredményeképpen a paradicsom kínálata a piacon kissé csökkent, és az eladási árak ebben a szegmensben emelkedtek. A paradicsom kínálata nagyon korlátozott a piacon, ez lehetővé teszi a termelők számára, hogy aktívan emeljék az eladási árakat, mivel a helyi termelés meglehetősen kicsi. Ugyanakkor a kereslet meglehetősen nagy ezek iránt a termékek iránt, ami ösztönzi az árak növekedését. Ugyanakkor a kereskedőknek még nem sikerült pótolniuk paradicsom iránti kereslet hiányát, még a Törökországból érkező import paradicsommal sem.
Üzbegisztán
A paradicsom ára Üzbegisztánban a rekord magasságokban van. Az ország a régió legnagyobb paradicsomexportőre, a paradicsom nagykereskedelmi ára Üzbegisztánban jelenleg 61%-kal magasabb, mint a szomszédos Tádzsikisztánban, amely importőr. Szintén Üzbegisztánban másfélszer magasabbak az árak, mint Grúziában és Moldovában.
Az elmúlt két hétben a piros kerek paradicsom átlagos nagykereskedelmi ára Üzbegisztánban 40%-kal, a rózsaszín paradicsomé pedig közel 60%-kal emelkedett. Ráadásul a nagykereskedelmi árak már 20-40%-kal magasabbak a tavalyi szinteknél. A paradicsom árának növekedési dinamikája az év ezen időszakában Üzbegisztánban a szokásosnál gyorsabb. A piaci szereplők nem tudtak egyértelmű választ adni az áremelkedés okait firtató kérdésre. Egyesek az üzbég paradicsom iránti aktív kereslettel magyarázzák a helyzetet a külföldi piacokon. A hivatalos statisztikák előzetes adatai szerint 2022 októberének második felében Üzbegisztán 3,8 ezer tonna friss paradicsomot exportált, közel másfélszer annyit, mint az előző év azonos időszakában. Jelenleg azonban az üzbegisztáni és az oroszországi paradicsomárak közötti különbség csökkent – sőt, a paradicsom nagykereskedelmi ára Üzbegisztánban jelenleg még valamivel magasabb is, mint Oroszországban!
Mexikó
Mexikóban jelentősen csökkentek a friss paradicsom árai, az év során először, miután az árak végig magasak voltak augusztus végéig. Szeptemberre az ár 15,31 USD volt a 19 kg-os láda esetében, ami 50%-os csökkenést jelent. Ez köszönhető a túlkínálatnak is, ami az USA piacán jelenleg tapasztalható.
agrotrend.hu / NAK