Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Kertészet

Ezért lehet sikeres hosszú távon a zöldségtermesztés

A paprika és paradicsom termelésben óriási kitörési pont az ország számára az, hogy a Dél-Alföldön található egy olyan energiakincs, amelyet termálvíznek nevezünk. Ezzel a térség meghatározó hajtatott paprika és paradicsom termesztő körzete lehetnénk abban az esetben, ha a szállítási távolságokat jól kihasználnánk és az unió több országát is megcéloznánk az ismert zöldségekkel. A 400 milliós unióban azonban csak néhány százalékkal vagyunk jelen ezzel a két termékkel, tehát van még hová fejlődni.

Lépéselőnybe kerülhetnek a magyar zöldségtermelők az európai vetélytársakkal szemben, miután kitörési lehetőséget kapnak a magyar zöldségek az extrém időjárási körülmények, az energia- és az inputanyagárak emelkedése miatt átrendeződő piacon. A magyar termelők ugyanis a geotermikus energia és a termálvíz kihasználásával előrébb léphetnek a régiós piacon. Erre ékes példa az 500 szentesi termelőt tömörítő DélKerTÉSZ, mely megközelítőleg 3500 embernek ad munkát. Nagypéter Sándor elnök mindenek előtt az árulkodó számokról beszélt: eszerint az 1800 négyzetméteres csomagolóüzemben 60 féle csomagolási módszerrel dolgoznak a 3 darabostól a 1,5 kilogrammos lecsóhálós kiszerelésig.


Forrás: novenyvedoszer.hu

– A friss piaci termékek közül az étkezési fehérpaprika, a hegyes csípős paprika a meghatározó, de tavaly már a kaliforniai és a pritamin paprikával is megjelentünk. A másik büszkeségünk a fürtös paradicsom és a különböző paradicsom különlegességek, így a datolya és a koktél típusú fajták. Érdekes a két termék megoszlási aránya: 12,5 ezer tonna paprikát és 11 ezer tonna paradicsomot termesztünk egy év alatt. Az élelmiszerinfláció tavaly 43 százalékos volt, ami megjelent a friss piaci termékekben is, ezért van az, hogy közel 5 milliárddal növekedett az ár bevételünk az azt megelőző évhez képest, így rekord árbevétel született: 18 milliárd volt a zöldség-gyümölcs értékesítésünk – összegezte Nagypéter Sándor.

A friss piaci termékek mennyisége már elérte a 25 ezer tonnát, amely az idei szerződéskötéseknek köszönhetően 28 ezer tonna is lehet. A DélKerTÉSZ öt áruházlánccal áll közvetlen és eggyel közvetett kapcsolatban. Ezeknek az együttműködéseknek a bevétele tavaly meghaladta a 10 milliárd forintot. Sok termelői összefogás indult sikeresen, majd bukott meg igen csúfosan a Dél-Alföldön. Az elnök szerint a DélKerTÉSZ hosszú távú sikere abban mérhető, hogy a termelői összefogásban az azonos alapelvek mentén számolnak el a gazdálkodókkal.

– Szövetkezeti formában működünk, vagyis egy tag egy szavazattal rendelkezik, a beszállított árú minőségéért mindig ugyanazt az árat kapja mindenki a legkisebbtől a legnagyobbig. Az átlátható elszámolás a termelő felé rövid, közép és hosszú távon az összefogás erősségét jelenti – mondta Nagypéter Sándor.

agrotrend.hu / Növényvédőszer.hu. Kommunikáció

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés