Kertészet

Ezért lehet sikeres hosszú távon a zöldségtermesztés

A paprika és paradicsom termelésben óriási kitörési pont az ország számára az, hogy a Dél-Alföldön található egy olyan energiakincs, amelyet termálvíznek nevezünk. Ezzel a térség meghatározó hajtatott paprika és paradicsom termesztő körzete lehetnénk abban az esetben, ha a szállítási távolságokat jól kihasználnánk és az unió több országát is megcéloznánk az ismert zöldségekkel. A 400 milliós unióban azonban csak néhány százalékkal vagyunk jelen ezzel a két termékkel, tehát van még hová fejlődni.

Lépéselőnybe kerülhetnek a magyar zöldségtermelők az európai vetélytársakkal szemben, miután kitörési lehetőséget kapnak a magyar zöldségek az extrém időjárási körülmények, az energia- és az inputanyagárak emelkedése miatt átrendeződő piacon. A magyar termelők ugyanis a geotermikus energia és a termálvíz kihasználásával előrébb léphetnek a régiós piacon. Erre ékes példa az 500 szentesi termelőt tömörítő DélKerTÉSZ, mely megközelítőleg 3500 embernek ad munkát. Nagypéter Sándor elnök mindenek előtt az árulkodó számokról beszélt: eszerint az 1800 négyzetméteres csomagolóüzemben 60 féle csomagolási módszerrel dolgoznak a 3 darabostól a 1,5 kilogrammos lecsóhálós kiszerelésig.


Forrás: novenyvedoszer.hu

– A friss piaci termékek közül az étkezési fehérpaprika, a hegyes csípős paprika a meghatározó, de tavaly már a kaliforniai és a pritamin paprikával is megjelentünk. A másik büszkeségünk a fürtös paradicsom és a különböző paradicsom különlegességek, így a datolya és a koktél típusú fajták. Érdekes a két termék megoszlási aránya: 12,5 ezer tonna paprikát és 11 ezer tonna paradicsomot termesztünk egy év alatt. Az élelmiszerinfláció tavaly 43 százalékos volt, ami megjelent a friss piaci termékekben is, ezért van az, hogy közel 5 milliárddal növekedett az ár bevételünk az azt megelőző évhez képest, így rekord árbevétel született: 18 milliárd volt a zöldség-gyümölcs értékesítésünk – összegezte Nagypéter Sándor.

A friss piaci termékek mennyisége már elérte a 25 ezer tonnát, amely az idei szerződéskötéseknek köszönhetően 28 ezer tonna is lehet. A DélKerTÉSZ öt áruházlánccal áll közvetlen és eggyel közvetett kapcsolatban. Ezeknek az együttműködéseknek a bevétele tavaly meghaladta a 10 milliárd forintot. Sok termelői összefogás indult sikeresen, majd bukott meg igen csúfosan a Dél-Alföldön. Az elnök szerint a DélKerTÉSZ hosszú távú sikere abban mérhető, hogy a termelői összefogásban az azonos alapelvek mentén számolnak el a gazdálkodókkal.

– Szövetkezeti formában működünk, vagyis egy tag egy szavazattal rendelkezik, a beszállított árú minőségéért mindig ugyanazt az árat kapja mindenki a legkisebbtől a legnagyobbig. Az átlátható elszámolás a termelő felé rövid, közép és hosszú távon az összefogás erősségét jelenti – mondta Nagypéter Sándor.

agrotrend.hu / Növényvédőszer.hu. Kommunikáció

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
Szakmai partner
Nyakas Farm
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés