Kertészet
Nem kell a németeknek a prémium magyar dióbél
Elsősorban kelet felől érkezik hozzánk a dióbél: ukrán, moldovai, de kazahsztáni dióról is hallanak a termelők, de hogy ebből mennyi a szóbeszéd, azt nem tudni, az azonban biztos, hogy ezekből a térségekből valóban jönnek Magyarországra – írják a Növényvédőszer.hu-n. Ráadásul a hazai bekerülési költségek hatvan-hetven százalékán képesek az előbb említett országokból beérkezve letörni az árakat. A termék nem feltétlenül rossz, csak nem tudni a termesztési hátterét, például milyen növényvédelemben részesült a dió.
Mint az közismert: az unióból kitiltott szerek felhasználása például Ukrajnában továbbra sem okoz problémát, vagyis ezeknek az alkalmazása nem esik korlátozás alá. Ezeket a költségeket alacsonyan tartva lehetséges így a diótermesztést gazdaságosabban megteremteni.
A diótermesztők eközben szinte már nem tudják eladni a terméküket, csak egy szűk réteg gondolkodik továbbra is úgy, hogy nem az árral foglalkozik, hanem a minőséggel. Ezen felül marad az a nagy része a piacnak, amelyre nagy szüksége van a termesztőknek, de ez a vásárlói réteg az olcsó termékek irányába fordult. A gondokat csak növeli a dióburok fúrólégy kártétele, amely több ültetvényben harminc százalékban felel a költségek növekedéséért. Idén már nem is érdemes a további védekezés ellene.
“Akinek a diótermesztés a fő bevételi forrása, attól nem áll távol az állomány kivágásának gondolata sem. Ha a fa mérete eléri azt a mennyiséget és minőséget, hogy bútor alapanyagnak is alkalmas, akkor ezt az értékesítési csatornát is választhatja, a területet pedig más célokra hasznosítja a továbbiakban”.
Apáti Ferenc, a FruitVeB elnöke úgy összegezte az idei termést, hogy az messze alulmúlta a várakozásokat, vagyis jóval gyengébb lett, mint ahogy azt hónapokkal ezelőtt gondolták. A külföldi konkurencia a másik probléma: ezzel az importtal az uniós piaci körülmények között nehéz bármit is kezdeni -tette hozzá.
– Magyarország a szárított héjas dió termelésében és értékesítésében 2017-ig prémium kategóriás terméket vitt a piacra, a legnagyobb vásárlónak számító németek is mindig jó véleménnyel voltak róla. Ezek a minősítések már a múlté: innentől kezdve az ár diktál, tehát ugyanazt a minőséget a lehető legolcsóbban kell a piacra vinni unió szerte. A chilei, az ausztrál, vagy a kaliforniai dió olcsóbban tud megjelenni az európai piacon, mint amennyiért például a magyar termelők képesek előállítani, vagy értékesíteni. Ez egyrészt összefügg a termelés hatékonyságával is, ugyanis a három-hat tonna hektáronkénti kaliforniai terméshozamokkal szemben a hazai egy-két tonna versenyképtelen marad. A színvonal- és a hatékonyságnövelését nem tudjuk megkerülni. Ez a héjas dióra igaz, a dióbélnél pedig a beáramló moldáv, ukrán és román dió tartja alacsonyan szinten az árakat – összegezte Apáti Ferenc.
Bajban vannak tehát a diótermelők. Idén nemcsak kevesebb lett a vártnál a termés, de a hazai diónak itthon is komoly vetélytársa akadt: eláraszthatja az országot a külföldi, alacsony költséggel előállított dió. A megoldást a szakmaközi szervezet első embere a hatékonyság fokozásában és a termésátlagok növelésében látja.
agrotrend.hu / Növényvédőszer.hu – Kommunikáció