Kertészet

Nem kell a németeknek a prémium magyar dióbél

Elsősorban kelet felől érkezik hozzánk a dióbél: ukrán, moldovai, de kazahsztáni dióról is hallanak a termelők, de hogy ebből mennyi a szóbeszéd, azt nem tudni, az azonban biztos, hogy ezekből a térségekből valóban jönnek Magyarországra – írják a Növényvédőszer.hu-n. Ráadásul a hazai bekerülési költségek hatvan-hetven százalékán képesek az előbb említett országokból beérkezve letörni az árakat. A termék nem feltétlenül rossz, csak nem tudni a termesztési hátterét, például milyen növényvédelemben részesült a dió.

Mint az közismert: az unióból kitiltott szerek felhasználása például Ukrajnában továbbra sem okoz problémát, vagyis ezeknek az alkalmazása nem esik korlátozás alá. Ezeket a költségeket alacsonyan tartva lehetséges így a diótermesztést gazdaságosabban megteremteni.

A diótermesztők eközben szinte már nem tudják eladni a terméküket, csak egy szűk réteg gondolkodik továbbra is úgy, hogy nem az árral foglalkozik, hanem a minőséggel. Ezen felül marad az a nagy része a piacnak, amelyre nagy szüksége van a termesztőknek, de ez a vásárlói réteg az olcsó termékek irányába fordult. A gondokat csak növeli a dióburok fúrólégy kártétele, amely több ültetvényben harminc százalékban felel a költségek növekedéséért. Idén már nem is érdemes a további védekezés ellene.

“Akinek a diótermesztés a fő bevételi forrása, attól nem áll távol az állomány kivágásának gondolata sem. Ha a fa mérete eléri azt a mennyiséget és minőséget, hogy bútor alapanyagnak is alkalmas, akkor ezt az értékesítési csatornát is választhatja, a területet pedig más célokra hasznosítja a továbbiakban”.

Apáti Ferenc, a FruitVeB elnöke úgy összegezte az idei termést, hogy az messze alulmúlta a várakozásokat, vagyis jóval gyengébb lett, mint ahogy azt hónapokkal ezelőtt gondolták. A külföldi konkurencia a másik probléma: ezzel az importtal az uniós piaci körülmények között nehéz bármit is kezdeni -tette hozzá.

– Magyarország a szárított héjas dió termelésében és értékesítésében 2017-ig prémium kategóriás terméket vitt a piacra, a legnagyobb vásárlónak számító németek is mindig jó véleménnyel voltak róla. Ezek a minősítések már a múlté: innentől kezdve az ár diktál, tehát ugyanazt a minőséget a lehető legolcsóbban kell a piacra vinni unió szerte. A chilei, az ausztrál, vagy a kaliforniai dió olcsóbban tud megjelenni az európai piacon, mint amennyiért például a magyar termelők képesek előállítani, vagy értékesíteni. Ez egyrészt összefügg a termelés hatékonyságával is, ugyanis a három-hat tonna hektáronkénti kaliforniai terméshozamokkal szemben a hazai egy-két tonna versenyképtelen marad. A színvonal- és a hatékonyságnövelését nem tudjuk megkerülni. Ez a héjas dióra igaz, a dióbélnél pedig a beáramló moldáv, ukrán és román dió tartja alacsonyan szinten az árakat – összegezte Apáti Ferenc.

Bajban vannak tehát a diótermelők. Idén nemcsak kevesebb lett a vártnál a termés, de a hazai diónak itthon is komoly vetélytársa akadt: eláraszthatja az országot a külföldi, alacsony költséggel előállított dió. A megoldást a szakmaközi szervezet első embere a hatékonyság fokozásában és a termésátlagok növelésében látja.

agrotrend.hu / Növényvédőszer.hu – Kommunikáció

Tovább olvasom

Az Év Agrárembere támogatók

 
Borászati partner
Koch Borászat Kft.
Növényvédelem kategóriatámogató
Kwizda Agro Hungary Kft
Főtámogató
Limagrain Hungária Kft.
Állattenyésztés kategóriatámogató
Bonafarm Zrt.
ÖKO gazdálkodás kategóriatámogató
Debreceni Egyetem
A Jövő Agrárszakembere kategóriatámogató
Mc’donalds
A különdíj támogatója
Erste Bank Hungary Zrt.
Szántóföldi növénytermesztés kategóriatámogató
Agro Masters Hungary Kft.
Szakmai partner
Nyakas Farm
Kertészet kategóriatámogató
Délalföldi Kertészek Szövetkezete
Partner
Magyar Növényvédelmi Szövetség
Szakmai partner
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara
Autós partner
WALLIS MOTOR PEST
Feldolgozó-élelmiszeripar kategóriatámogató
Master Good Kft.
Agrárinnováció kategóriatámogató
Greenman Kft
Szervező
Agrotrend Csoport Zrt.
Vendéglátó partnerünk
La’ Róna Bisztró és Borbár
Fiatal Gazda kategóriatámogató
Lidea Hungary Kft.
Erdőgazdálkodás kategóriatámogató
MEGOSZ
A közönségdíj támogatója
Agrármarketing Centrum
 
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés