Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Kertészet

Miért jó a Közösségi Marketing és Innovációs Alap a díszkertész szakmának?

Az Agrárminiszter piacszervezési intézkedés kiterjesztéséről szóló rendelete, illetve az ennek kapcsán létrejött Közösségi Marketing és Innovációs Alap a díszkertész ágazat legnagyobb hatású érdekképviseleti eredménye a rendszerváltás óta.

A díszkertész ágazatban közel két tucat szakmai szervezet működik aktívan, gyakorlatilag minden részterületnek van saját közössége valamilyen intézményesített formában. A COVID és az azt követő kormányzati intézkedések bizonyították, hogy hatékony érdekképviseletre a szakmaközi szervezet, a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezete képes. Be kell látnunk, hogy hiába a sok aktív szervezet és kiváló szakember, forráshiányosan lehetetlen rendszerszintű és éveken, évtizedeken átívelő fejlesztéseket, programokat megvalósítani. A tagszervezetek tagjai csupán egy részét teszik ki a díszkertész ágazatnak, eddig sokan nem járultak hozzá az érdekképviselethez, csak élvezték annak hatásait.

Forrás: pixabay.com

A marketing és innovációs hozzájárulást minden dísznövény termékekkel foglalkozó, Magyarország területén működő termelő, szolgáltató, kereskedő és egyéb kategóriába eső tevékenységet végző, jogi vagy természetes személyre kötelezően írja elő a rendelet.

Óriási lehetőséget kapott a szakma, hiszen a sok fillér elve alapján – több tízezer szakmai szereplő 10.000 Ft-os nagyságrendű befizetése révén – évente százmilliós mértékű dedikált forrásunk lesz. A mi feladatunk és felelősségünk ezt hatékonyan olyan célok elérésére fordítani, ami évtizedekre meghatározza majd a teljes díszkertész ágazat pályáját. A következő években három fő területen az alábbi feladatokat fogjuk megvalósítani (fontossági sorrend nélkül):

Innovációs jellegű feladatok:

  • szakértők által kiválasztott, az egész szakmát érintő, kiemelt innovációs kutatások és/vagy fejlesztések támogatása

  • beruházások során felmerülő igények és a termelők/kereskedők által nyújtott szolgáltatások összehangolására platform kialakítása

  • projektek/beruházások kezdete és termékbeszerzési ideje közötti időelcsúszás miatt felmerülő készletbeszerzési/megtartási problémák kezelésére megoldás keresése

Kereskedelmi jellegű feladatok:

  • promóciós kampányokat megelőző, megalapozó piackutatások koordinálása

  • szakmaközi egyeztetés a beszállítók jobb piackiszolgáló képessége érdekében

  • termékfejlesztési/termelési irányok közös meghatározása és kommunikálása

  • kereskedelemfejlesztéssel kapcsolatos feladatok elvégzése

  • versenyképesség felmérése, annak javítására vonatkozó javaslatok

  • piaci résztvevők közötti kommunikáció elősegítése a hatékony és a keresletnek megfelelő termelés és kiszolgálás érdekében

  • nagyberuházások, fejlesztések követése

  • új zöldfelület fejlesztési irányok követése

Marketing jellegű feladatok:

  • a termelők és a kereskedők marketing tevékenységének összehangolása

  • hosszútávú országos marketing stratégia kidolgozása

  • éves országos marketing stratégia kidolgozása

  • fogyasztói kampányok kidolgozása

  • vásárokon, kiállításokon történő közösségi részvétel szervezése, értékelése

  • hazai és nemzetközi kiállításokon, rendezvényeken való megjelenés

  • tájékoztatók, reklámanyagok előkészítése

  • média megjelenések megszervezése

  • szakújságírókkal, véleményformálókkal kapcsolat felvétele

  • védjegy működtetése

  • önkormányzatokkal és döntéshozókkal való kommunikáció

  • termékbemutatók, mintaprojektek, fejlesztések kommunikációja

  • továbbképzések szervezése

  • szakmai akkreditáció biztosítása

  • készletjegyzékek naprakészségét biztosító platform kialakítása

A közelmúltban létrejött egy héttagú Szakmaközi Marketing és Innovációs Bizottság, képviselve a díszkertészet minden területét. A Bizottság feladata lesz a fentiek koordinálása, megvalósítása, melyről a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezete rendszeresen be fog számolni a honlapján, a legmagasabb szinten betartva az elvárt transzparencia szempontjait.

Fontos tehát, hogy a rendelet által életre hívott alap működjön, és rajtunk, a szakmán múlik, hogy ez mennyire lesz sikeres!

Az éves pénzügyi hozzájárulás mértékét* az ágazati szereplők önbevallás alapján a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezete elkülönített, MagNet banknál vezetett 16200223-10149199-00000000 számú folyószámlájára kötelesek utalni, minden év május 31.-ig.  2024. évben az utalás határideje szeptember 30.-a.  A Szakmaközi Szervezet a befizetésről a befizető külön kérelmére igazolást állít ki.

Az éves pénzügyi hozzájárulás mértéke*: 8 millió Ft alatti éves árbevétel esetén évente 5 000 Ft, ha székhelyén túl további telephellyel is rendelkezik, telephelyenként további évi 5 000 Ft; illetve 8 millió Ft feletti éves árbevétel esetén évente 10 000 Ft, ha székhelyén túl további telephellyel is rendelkezik, telephelyenként további évi 10 000 Ft. (29/2024. (IV. 30.) rendelet)

A rendelet hatálya alá eső dísznövények körét – melyekre vonatkozik a hozzájárulás fizetési kötelezettsége – a 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 1. melléklet XIII. része tartalmazza. A melléklet magában foglalja a Kombinált Nómenklatúra 6. árucsoportjában található valamennyi terméket, kivéve a 0601 20 10,  0602 10 10,  0602 20, 0602 90 10, 0602 90 20,  0602 90 30, valamint a  0602 90 41 vámtarifaszám alá tartozó termékek közül a nem díszítésre használt erdei fa terméket.

Boros Dávid

Szakmaközi Marketing és Innovációs Bizottság elnöke

Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezte

Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés