Kertészet
Miért jó a Közösségi Marketing és Innovációs Alap a díszkertész szakmának?
Az Agrárminiszter piacszervezési intézkedés kiterjesztéséről szóló rendelete, illetve az ennek kapcsán létrejött Közösségi Marketing és Innovációs Alap a díszkertész ágazat legnagyobb hatású érdekképviseleti eredménye a rendszerváltás óta.
A díszkertész ágazatban közel két tucat szakmai szervezet működik aktívan, gyakorlatilag minden részterületnek van saját közössége valamilyen intézményesített formában. A COVID és az azt követő kormányzati intézkedések bizonyították, hogy hatékony érdekképviseletre a szakmaközi szervezet, a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezete képes. Be kell látnunk, hogy hiába a sok aktív szervezet és kiváló szakember, forráshiányosan lehetetlen rendszerszintű és éveken, évtizedeken átívelő fejlesztéseket, programokat megvalósítani. A tagszervezetek tagjai csupán egy részét teszik ki a díszkertész ágazatnak, eddig sokan nem járultak hozzá az érdekképviselethez, csak élvezték annak hatásait.
A marketing és innovációs hozzájárulást minden dísznövény termékekkel foglalkozó, Magyarország területén működő termelő, szolgáltató, kereskedő és egyéb kategóriába eső tevékenységet végző, jogi vagy természetes személyre kötelezően írja elő a rendelet.
Óriási lehetőséget kapott a szakma, hiszen a sok fillér elve alapján – több tízezer szakmai szereplő 10.000 Ft-os nagyságrendű befizetése révén – évente százmilliós mértékű dedikált forrásunk lesz. A mi feladatunk és felelősségünk ezt hatékonyan olyan célok elérésére fordítani, ami évtizedekre meghatározza majd a teljes díszkertész ágazat pályáját. A következő években három fő területen az alábbi feladatokat fogjuk megvalósítani (fontossági sorrend nélkül):
Innovációs jellegű feladatok:
-
szakértők által kiválasztott, az egész szakmát érintő, kiemelt innovációs kutatások és/vagy fejlesztések támogatása
-
beruházások során felmerülő igények és a termelők/kereskedők által nyújtott szolgáltatások összehangolására platform kialakítása
-
projektek/beruházások kezdete és termékbeszerzési ideje közötti időelcsúszás miatt felmerülő készletbeszerzési/megtartási problémák kezelésére megoldás keresése
Kereskedelmi jellegű feladatok:
-
promóciós kampányokat megelőző, megalapozó piackutatások koordinálása
-
szakmaközi egyeztetés a beszállítók jobb piackiszolgáló képessége érdekében
-
termékfejlesztési/termelési irányok közös meghatározása és kommunikálása
-
kereskedelemfejlesztéssel kapcsolatos feladatok elvégzése
-
versenyképesség felmérése, annak javítására vonatkozó javaslatok
-
piaci résztvevők közötti kommunikáció elősegítése a hatékony és a keresletnek megfelelő termelés és kiszolgálás érdekében
-
nagyberuházások, fejlesztések követése
-
új zöldfelület fejlesztési irányok követése
Marketing jellegű feladatok:
-
a termelők és a kereskedők marketing tevékenységének összehangolása
-
hosszútávú országos marketing stratégia kidolgozása
-
éves országos marketing stratégia kidolgozása
-
fogyasztói kampányok kidolgozása
-
vásárokon, kiállításokon történő közösségi részvétel szervezése, értékelése
-
hazai és nemzetközi kiállításokon, rendezvényeken való megjelenés
-
tájékoztatók, reklámanyagok előkészítése
-
média megjelenések megszervezése
-
szakújságírókkal, véleményformálókkal kapcsolat felvétele
-
védjegy működtetése
-
önkormányzatokkal és döntéshozókkal való kommunikáció
-
termékbemutatók, mintaprojektek, fejlesztések kommunikációja
-
továbbképzések szervezése
-
szakmai akkreditáció biztosítása
-
készletjegyzékek naprakészségét biztosító platform kialakítása
A közelmúltban létrejött egy héttagú Szakmaközi Marketing és Innovációs Bizottság, képviselve a díszkertészet minden területét. A Bizottság feladata lesz a fentiek koordinálása, megvalósítása, melyről a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezete rendszeresen be fog számolni a honlapján, a legmagasabb szinten betartva az elvárt transzparencia szempontjait.
Fontos tehát, hogy a rendelet által életre hívott alap működjön, és rajtunk, a szakmán múlik, hogy ez mennyire lesz sikeres!
Az éves pénzügyi hozzájárulás mértékét* az ágazati szereplők önbevallás alapján a Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezete elkülönített, MagNet banknál vezetett 16200223-10149199-00000000 számú folyószámlájára kötelesek utalni, minden év május 31.-ig. 2024. évben az utalás határideje szeptember 30.-a. A Szakmaközi Szervezet a befizetésről a befizető külön kérelmére igazolást állít ki.
Az éves pénzügyi hozzájárulás mértéke*: 8 millió Ft alatti éves árbevétel esetén évente 5 000 Ft, ha székhelyén túl további telephellyel is rendelkezik, telephelyenként további évi 5 000 Ft; illetve 8 millió Ft feletti éves árbevétel esetén évente 10 000 Ft, ha székhelyén túl további telephellyel is rendelkezik, telephelyenként további évi 10 000 Ft. (29/2024. (IV. 30.) rendelet)
A rendelet hatálya alá eső dísznövények körét – melyekre vonatkozik a hozzájárulás fizetési kötelezettsége – a 1308/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 1. melléklet XIII. része tartalmazza. A melléklet magában foglalja a Kombinált Nómenklatúra 6. árucsoportjában található valamennyi terméket, kivéve a 0601 20 10, 0602 10 10, 0602 20, 0602 90 10, 0602 90 20, 0602 90 30, valamint a 0602 90 41 vámtarifaszám alá tartozó termékek közül a nem díszítésre használt erdei fa terméket.
Boros Dávid
Szakmaközi Marketing és Innovációs Bizottság elnöke
Magyar Díszkertészek Szakmaközi Szervezte