Gazdálkodás
Ellentmondásos ajánlások a KAP jövőjéről
Gazdatüntetésekkel kezdődött az idei év Európa szerte és könnyen lehet, hogy azokkal is ér véget. A Bizottság által az év elején életre hívott Stratégiai Párbeszéd nevű 29 civil és érdekvédő szervezetből – amelyeket persze Brüsszelben választottak ki – álló testület ajánlásai a KAP jövőjével kapcsolatban, finoman szólva ellentmondásosak. (Megjelent a Magyar Állattenyésztők Szövetség weboldalán.)
A német kormány ugyan megbukott, de az EU-nak van új mezőgazdasági biztosa, aki kiállt a KAP önálló költségvetése mellett, ugyanakkor támogatja annak megújítását, mondván, hogy nem lehet cél a milliárdosok még gazdagabbá tétele a családi kisüzemek rovására. Ezzel senki nem is vitatkozna, csakhogy van itt más is..
A gazdálkodó családban felnőtt luxembourgi politikus hat nyelven (luxemburgi, francia, német, angol, holland, spanyol) folyékonyan beszél és komoly brüsszeli tapasztalattal rendelkezik, miután két európai parlamenti képviselői mandátumot töltött az EPP soraiban. Unokatestvére a jelenlegi luxemburgi mezőgazdasági miniszter, felesége az Európai Parlament elnökének hivatalában dolgozik. Ezek a rokoni szálak ebben az esetben nem összeférhetetlenséget, hanem „nagyobb tapasztatot” jelentenek az EP-t vezető pártcsalád értelmezése szerint.
Szóval a valódi vita nem azon van, hogy ne lehetne jobban elosztani a támogatásokat, hanem azon, hogy mekkora legyen a KAP költségvetése és a kifizetéséket jogállamisági feltételekhez kössék vagy sem. Ez rendkívül káros és veszélyes lenne, hiszen a jogállamiság nevű kommunikációs termék nem más, mint egy politikai célokat szolgáló bunkósbot.
Több mint 30 éve követem nyomon az EU közös agrárpolitikáját, és azóta folyamatosak a reformok. Ebben tehát semmi új nincs. Az is igaz, hogy még egyetlen változást sem fogadtak lelkesedéssel a gazdák. Minden újító és reformer politikus egyszerűsítést, bürokrácia csökkentést, igazságosabb elosztást ígér. Ezt ezúttal is megtette az új agrárbiztos. Ennek ellenére a valóság az, hogy bonyolultabbá, átláthatatlanabbá váltak a támogatási rendszerek, nőttek az adminisztrációs terhek, és a támogatások egyre nagyobb hányadát egyre kevesebb szereplő veszi igénybe.
A kis és közepes családi gazdaságok száma rohamosan fogy. 2007 és 2022 között az EU-ban több mint 2 millió gazdaság szűnt meg, ami 44 százalékos csökkenést jelent. Elgondolkodtató az a szám is, hogy a tagországok termelőinek mindössze 10 százaléka fiatalabb 40 évesnél.
Az USA és Kína protekcionista kereskedelem politikája és egymás elleni harca, az oroszok elleni értelmetlen embargók, valamint a magát fejlett nyugatnak nevező országoknál gyorsabban fejlődő Ázsia, Afrika és Dél-Amerika gazdasági együttműködése épp eléggé perifériára sodorják az EU-t a Világ dolgainak irányításában.
Brüsszel ezt a vesztes helyzetet tetézi belső politikai széttagoltságával, konfliktusokkal, továbbá a szélsőségesen zöld és liberális nézetek által uralt, a hagyománytiszteletet a maradisággal szándékosan összekeverő, gőggel, előítéletekkel és kettős mércével átitatott politikájával. Ennek eredménye a sok rossz és káros döntés. Ebbe a körbe tartozik a KAP újabb reformterve, ami egyszerre semmitmondó és mégis veszélyes.
Azzal, hogy eldőlt, Trump lesz az USA 47. elnöke, az EU döntéshozatalát jelenleg uraló körök befolyása minden bizonnyal csökkenni fog, ami kihat az agrárpolitikára is és ez adhat némi reményt.
agrotrend.hu / Magyar Állattenyésztők Szövetsége