Keresés
Close this search box.
Keresés
Close this search box.

Fórián Zoltán

Szerző

Tönkrement Ukrajna második legnagyobb baromfitermelője

A takarmányárak emelkedése Magyarországon is komoly költségemelkedést jelent a baromfitartók számára. Ukrajnában ez tette be a kaput a második legnagyobb, korábban 30 százalékos piacrészesedésű baromfitermelő csoport, az Agromars számára. A cég most élő baromfival törleszti adósságait, közben pedig árulja telepeit, eszközeit. Az eset tanulságai nagyon fontosak számunkra is, hiszen Ukrajna a baromfihús világpiac egyre jelentősebb szereplője, és az EU legnagyobb beszállítójává is vált az elmúlt években.

Az Agromars januárban még reménykedett abban, hogy a belföldi kereslet helyreáll, és ismét nyereségessé tudja tenni működését, de ennek nincs jele, a csirkehús árak alacsonyan vannak, közben pedig a költségek, főként a takarmányárak emelkedése miatt adósságainak törlesztését nem tudta folytatni. Ez a csoport a belföldi piacra koncentrált, ahol fokozott az árérzékenység. (Csak zárójelben teszem hozzá, hogy Ukrajna legnagyobb tojástermelője, az Avangard is 8 üzemének bezárására és 3500 munkatársának elbocsátására kényszerült 2020-ban.)

Ukrajna baromfiszektora kiemelkedően koncentrált. Termelésük közel 90 százaléka már modern, nagyüzemi telepeken történik. Ezek a nagy cégek maguk állítják elő a takarmánynövényeket és keveréktakarmányokat, a tenyészanyagot, és jellemzően vágókapacitásokkal is rendelkeznek. Ezért is gerjeszt óriási hullámokat a 2. legnagyobb csoport csődje. Van egy domináns piaci szereplő, aki a tartós expanzióban is meghatározó. Az MHP SE az ország csirketermelésének több mint felét, a belföldi csirkehús piac 35, a készítménypiac 55 százalékát, az export 90 százalékát tartja kezében. Európában már a legnagyobb, de stratégiai céljuk a világ egyik legnagyobb baromfiipari cégcsoportjává válni. Az ország máris negyedik a baromfihús exportőrök listáján. Csak Brazília, az EU és Thaiföld előzi meg. A folyamatos termelő és feldolgozó kapacitásbővülés is leginkább náluk történik. Ennek keretében nem csak a belföldi kapacitásokat növelik nagy ütemben, hanem 2019-ben megvették a szlovén Perutnina Ptuj nevű csirke és pulyka feldolgozót, mintegy 60 ezer tonnás éves kapacitással. (2017-ben próbálkoztak egy lengyel baromfis csoport /Exdrob/ megvásárlásával, de sikertelenül.) 2022-ig szóló üzleti tervük szerint a termelés éves átlagos növekedése továbbra is 10 százalékos lesz. 2020-ban termelésük növekedése ugyan lelassult (+0,3%), de a 731 ezer tonnás kibocsátás jól érzékelteti méretüket. Az export aránya árbevételükben 53 százalék. Ráadásul a baromfi csak az egyik üzletáguk! Csak hogy érzékeljük: Magyarországon 2020-ban – vágott súlyban – 514 ezer tonna volt az összes baromfivágás.

Az ukrajnai baromfiszektor hosszú évek óta tartó dinamikus növekedése ugyan folytatódott tavaly, de a második félévben már elkezdődött a lendületvesztés. A koronavírus és a baromfiinfluenza egymás hatását erősítve visszafordította a csúcsról a szektort. 2020-ban még közel 3 százalékkal emelkedett a termelés és az export (+5,4%), idén azonban visszaesés várható (termelés -3, export -4%), és emelkedni fog az importjuk (+31%), amivel a hazai termelés csökkenését fogják ellensúlyozni.

Ukrajna baromfihús mérlege, ezer tonna

Forrás: USDA

Az ukrajnai baromfipiac egyébként stabil, de leginkább az olcsó termékkategóriákban erős. A lakosság húsfogyasztásának fele baromfi. A prémium csirkerészek exportra kerülnek, így van hely az olcsó belsőségek importjának is. A főleg a készítményekbe kerülő import csaknem 100 százalékban az EU-ból származik, de Magyarország nem szállít be érdemi mennyiséget. Szóval ők eladják nekünk a prémium termékeiket, mi (értsd EU) pedig a legolcsóbbakkal tudunk csak ott jelen lenni, az arányok értékben egyértelműen a javukra dőlnek el. Ez a trend évek óta tartósan erősödik. Az EU még rá is tett egy lapáttal, amikor 2019-ben tovább növelte a vámmentes kvótát. Ennek keretében tavaly 65, idén pedig már 70 ezer tonna baromfihúst hozhat be Ukrajna az EU-ba. Ha ehhez hozzátesszük a folytonos trükközést a vámtarifaszámokkal a kedvezményes EU kvóta korlátainak túllépése érdekében, már egészen egyoldalúnak tűnik a kép. Persze tudom, a nagypolitika!

Vigyázat! Jönnek!

Ami miatt fentiekkel tisztában kell lennünk az, hogy Ukrajna Magyarországra irányuló exportja a pandémia előtt nagy ütemben növekedett. Ezt 2016 óta egyértelműen lehet látni. Lengyelország és Németország után már nálunk adnak el a legtöbbet a közösségi piacon.

Miután tehát Ukrajna kedvezményes baromfihús kvótáján belül egyre nagyobb arányban a magyar piacra szállít, ideje komolyan vennünk az ukrán versenytársat az állati termékek piacán is.

Bár számos korlátba ütköztek, 2020-ban mégis új csúcsra jutottak a baromfihús exportban. Egyedül az EU irányában volt visszaesés. A tavalyi madárinfluenza kitöréskor tilalmat, majd negyedéves kvótanyílást tapasztaltak az EU részéről. Így az erre a piacra irányuló csirkehús exportjuk harmadával (-32%) esett tavaly. Az itt kieső mennyiséget a Közel-Keletre irányította át. Megjegyzem, az EU nem alkalmazott regionalizációt, Ukrajna egész területéről tiltotta meg 2020. január 22-étől madárinfluenza miatt az importot (bár a korábbiakhoz hasonlóan ismét csak két hónapig). EU beszállítási engedéllyel csak 5 (illetve az Agromars kiesésével már csak 4) üzem rendelkezik. 2021-ben várhatóan tovább csökken Ukrajna EU-ba irányuló csirkehús exportja. 

Forrás: USDA

 

A tanulságot ki-ki levonhatja. Egyik oldalról kedvező lehet a hazai szektor számára, hogy a szomszédunkban egy nagy piaci szereplő kiesik és nő az importigény. Másrészt viszont aggasztó, hogy ez azért következett be, mert nem tudták a költségemelkedéseket tovább hárítani. A nemzetközi elemzések menedzsment problémákról és az alacsony csirkeárak miatt tartósan veszteséges működésről írtak. Míg ez a cég a belföldi piacra fókuszált, a szintén magasan koncentrált magyar baromfiipar erősen exportorientált, és a belső piaci fizetőképesség sem esett vissza oly mértékben, ami az ukrajnai esetet vizionálná nálunk.

 

Fórián Zoltán

vezető agrárszakértő

Erste Agrár Kompetencia Központ

 
Tovább olvasom
Hirdetés

Fókuszban

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Facebook

Hirdetés