Fórián Zoltán
Szerző
Tanuljunk a borászoktól!
Ha azt keressük, hogy mely agrárszektor szereplői azok, akik – bár ugyanúgy nem tudtak felkészülni az idei őrületre, mint mások – mégis gyorsan, hatékonyan reagálták le a helyzetet, akkor hamar eljutunk a borászokhoz. Érdemes körülnézni a házuk táján, mert ideje lenne követni példájukat, tanulni tőlük. Méghozzá gyorsan!
Miért kell erről beszélni? Azért mert lehet, hogy nem a végéhez közeledünk a válságnak, hanem befelé gyalogolunk egy még nagyobba. Ráadásul abban biztosak lehetünk, hogy a nyugodt gazdálkodás évei elmúltak. Évről-évre nagyobb kihívásokkal nézünk szembe. Készüljünk fel rá! Felkészülésben ugyanis az agrárium szintjén nagyon gyengék vagyunk.
Először is az adottságok, körülmények
Ez a korán sem teljes felsorolás jelzi, hogy a borászok nem most kezdték építeni a szektort, de még mindig sok a kihasználatlan lehetőség előttük. Ugyanakkor fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a bor nem tudja kifutni a benne rejlő lehetőségeket a turizmus, vendéglátás nélkül. Nem véletlen, hogy a borászok sokszor maguk is vendéglátók, szállásadók. Sok agrár-élelmiszer szektor tud erre rácsatlakozni.
Az, hogy a borászok közös érdekeik mentén hatékonyan működnek együtt, nem jelenti azt, hogy nem a saját üzletük a legfontosabb számukra. Közös érdekek a többi szektorban is vannak, mégsem sikerül azokat olyan sikeresen kezelni, mint nekik. Ezen érdekek mentén építik ki az egyéni boldogulásukat, amivel minden ágazati szereplő nyer.
Borász válaszok a pandémiára
-
Mindenek előtt – a többi mezőgazdasági tevékenységhez hasonlóan – a karantén alatt is a jó levegőn végezték napi tevékenységüket a szőlőben, a pincében. Tehát nem élték úgy meg a bezártságot, mint a társadalom többi része.
-
Nem állítom, hogy mindent jól csinálnak/csináltak, de a többi agrárszektornál sikeresebbek, erősebbek, gyorsabbak, pedig hát ültetvényen gazdálkodnak, ami nem nyújt nagy rugalmasságot a piaci igényekhez való alkalmazkodás terén.
-
Amint bezárult egyik legfontosabb értékesítési csatornájuk, a vendéglátás, felerősítették a többi csatorna felé való elmozdulást. Ebben nincs semmi rendkívüli. Abban viszont van, hogy ezt milyen hatékonyan tették. Az internetes boltok forgalma látványosan ugrott meg. Erre pedig több dolgot is gyorsan felfűztek. (i) Közösen kezdték e csatornát szélesíteni, a jelentős szállítási költségeket megosztani (pl. Palack Posta); (ii) A borászok egy része vette a fáradtságot és maga vitte házhoz borát. Ez nem csak tiszteletadás a vevőnek, hanem hatékony marketing eszköz is. A személyesség erősödése az egész élelmiszerpiacon tartósan erősödő trend. A vevő elkötelezettségét így lehet leggyorsabban kialakítani. (iii) Aztán persze ápolni is kell ezt tovább. Erre jók például az online borkóstolók. Ezek vállalati csapatépítés formájában is megjelentek idén. (iv) Az év végi ünnepkör felerősíti idén a bor és egyéb exkluzív élelmiszerek ajándék funkcióját. Ebbe energiát kell fektetni. Most, azonnal! A beszerzők most állítják össze a csomagokat. Nem csak bort lehet online kóstoltatni…
-
A netes értékesítés velünk marad, sikere miatt tovább fog terjedni. Mindenkinek jelen kell lenni a neten, aki el akar adni valamit. Ez lehetővé teszi azt is, hogy fogyasztóinkat, elvárásaikat jobban megismerjük. Ehhez innovációs képességet kell fejleszteni, árukapcsolásokat, keresztértékesítési lehetőségeket kialakítani, amihez partneri kapcsolatok építése szükséges. A borpiacon erre jó példák egész sorát lehet látni.
-
A közösségi marketing aktivitás erősítése közhely, de kell és pont. A borosok kampányának második felvonása itt is példaértékű.
Mit tanuljunk meg a borászoktól, illetve mit vigyünk el ebből a cikkből?
-
Az idei év nehézségei még korán sem értek véget. E felbolydult világban a vírus szedi áldozatait, gazdasági ágak rogyadoznak, döntések születnek. A döntésekért való felelősségvállalásra mindenképpen felhívnám a figyelmet. Azzal, hogy a borászok a netes csatornára tették voksukat, kockára tették korábbi bor-nagykereskedelmi kapcsolataikat.
-
Az, hogy támogatásokkal igen jól ellátott a borszektor, lobbytevékenységüknek is köszönhető. Ez is egy szakma. Tanulható.
-
Ahhoz, hogy ilyen ügyesen fel tudják szívni a külső forrásokat, megfelelő önerőre van szükség, ennek tudatos felépítésében szintén jó példát mutatnak.
-
Az éppen a Parlament előtt lévő új bortörvény jól ki lett titrálva. A szakma hatékony együttműködése nélkül nem született volna meg.
-
A legfontosabb üzenet a helyzetkihasználás. A járvány is alakított ki olyan piaci helyzeteket, amelyekre a jól felkészültek rá tudtak mozdulni. Ilyen például a megugró exportpiaci kereslet. Az év eddig eltelt időszakában jelentősen megugrott a kivitel. Persze a lédig megy jobban, de a palackos is hatalmas sikereket ért el. Ilyen ziccer volt az otthonukba szorult emberek szórakozás, élménykeresési igényébe való beilleszkedés. Eleinte jelentős árengedményekkel lendült be e piac, de mára stabilizálódott, kissé még emelkedett is az átlagár.
forrás: KSH
Fórián Zoltán
vezető agrárszakértő
Erste Agrár Kompetencia Központ